اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی «النصره» از عملیات در شمال سوریه چیست؟

  • کد خبر : 18392
  • 18 دی 1397 - 0:39
اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی «النصره» از عملیات در شمال سوریه چیست؟

گروه تروریستی جبهه النصره از چند روز پیش در غرب حلب و بخش‌هایی از ادلب و حماه علیه گروه‌های وابسته به «ارتش آزاد» دست به عملیات زده و مناطق تحت تسلط آنان را به اشغال خود درآورده است. به گزارش اخبار جهادی، ائتلاف تروریستی «هیئه تحریر الشام» (هتش) -که جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده […]

گروه تروریستی جبهه النصره از چند روز پیش در غرب حلب و بخش‌هایی از ادلب و حماه علیه گروه‌های وابسته به «ارتش آزاد» دست به عملیات زده و مناطق تحت تسلط آنان را به اشغال خود درآورده است.

به گزارش اخبار جهادی، ائتلاف تروریستی «هیئه تحریر الشام» (هتش) -که جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است- از سه شنبه ۱۱ دی ماه جاری عملیاتی را علیه گروههای تروریستی وابسته به «ارتش آزاد» سوریه آغاز کرد و توانست بخش اعظم غرب حلب را به اشغال خود درآورد.

تحریر الشام در ادامه، عملیات خود را به ریف استان حماه و ریف استان ادلب کشاند و در این استانها نیز مواضع زیادی را از گروه تروریستی «الجبهه الوطنیه للتحریر» -وابسته به ارتش آزاد- پس گرفت و اشغال کرد.

پایگاه خبری «العربی الجدید» با انتشار گزارشی به ابعاد عملیات اخیر تحریر الشام پرداخت و نوشت، النصره در تلاش است که از رهگذر تحرکات خود اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی را محقق کند تا بتواند تصمیمات مربوط به جنگ و صلح را در استان ادلب و غرب حلب (و به طور کلی شمال غرب سوریه) در انحصار خود داشته باشد.

العربی الجدید اعلام کرد که تحرکات النصره در شمال غرب سوریه اما بهانه را برای دولت سوریه و همپیماناش فراهم می‌کند تا ضمن پشت سر گذاشتن توافق «سوچی»  که در سپتامبر گذشته بین رؤسای جمهور ترکیه و روسیه بر سر ادلب منعقد شد، عملیاتی را برای مبارزه با تروریسم علیه این گروه آغاز کند.

النصره روز گذشته در جریان یک توافق با گروههای مسلح وابسته به الجبهه الوطنیه که در شهر «الارتاب» در غرب حلب حضور داشتند، این شهر را به اشغال خود درآورد. الارتاب بزرگترین شهر غرب استان حلب است و از آن تحت عنوان مرکز «انقلاب» گروههای مسلح در شمال سوریه یاد می‌شود.

در واقع سیطره شبه کامل النصره بر غرب استان حلب باعث شده است که صدها نفر ساکنان این مناطق با برگزاری تظاهراتی، حضور این گروه را محکوم کنند و خواستار مبارزه با آن شوند.

به گزارش این پایگاه خبری، درگیریهای چند روز گذشته، نقشه میدانی شمال غرب سوریه را تغییر داد و در جریان آن، النصره به قدرتمندترین گروه تروریستی حاضر در این منطقه بدل شد. این گروه شهر ادلب و شهرکها و روستاهای اطراف آن مانند «جسر الشغور، حارم، سرمدا، سلقین، درکوش، سراقب و خان شیخون و شهر مورک در ریف شمالی حماه و شهرها و شهرکهای «دیر سمعان، معاره الأرتیق، الهوته و عنجاره و سایر مناطق ریف غربی حلب را اشغال کرده است.

سایر گروههای مسلح بخشهایی از غرب حلب، شهر «معره النعمان» در جنوب ادلب و شهرهای «جرجناز، الهبیط، أریحا و کفر تخاریم» و بخشهایی از روستاهای منطقه «جبل الزاویه» و مناطقی در شمال حماه و شهرهای «کفرنبوده، اللطامنه و کفرزیتا» و بخشهایی از «سهل الغاب» واقع در شمال غرب شهر حماه را اشغال کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، روشن است که تحریر الشام در تلاش است به صورت کامل بر استان ادلب مسلط شود و گروههای مسلح معارض را به مناطق تحت تسلط نیروهای حاضر در عملیاتهای «شاخه زیتون و سپر فرات» (وابسته به ترکیه) در شمال و شمال غرب حلب سوق دهد و بعید نیست که به سبک گروه تروریستی القاعده در پی تشکیل یک امارت در شمال غرب سوریه باشد.

العربی الجدید در ادامه گزارش داد، غرب حلب برای النصره اهمیت اقتصادی دارد؛ زیرا مسیر عبور سوخت از مناطق تحت کنترل دولت و شبه‌نظامیان کُرد از شرق فرات به استان ادلب است و احتمالا النصره از طریق اخذ مالیات و عوارض در گذرگاههای تحت اشغال خود، به یک منبع دائمی تأمین مالی دست یافته است؛ گذرگاههایی که مناطق تحت کنترل دمشق را به شمال غرب سوریه پیوند می‌زند و شامل ریف غربی حلب است.

«عبد الوهاب العاصی» از پژهشگران حاضر در مرکز مطالعات «جسور» به این پایگاه خبری گفت که النصره در تلاش است بر منابع قدرت و ثروت در شمال سوریه دست یابد و قصد دارد به ترکیه بگوید «که می‌تواند به صورت کامل با سیاستهای امنیتی و خارجی آن در شمال سوریه هماهنگ شود و ترکیه نیز می‌تواند با آن (النصره) به عنوان یک طرف همکاری کند».
العاصی بر این باور است که النصره از رهگذر چنین عملیاتهایی در تلاش است که حضور خود را در مرحله آتی و در هر معادله سیاسی مسجل کند.

«فاتح حسون» از فرماندهان ارتش آزاد نیز می‌گوید که النصره می‌خواهد از شر هر گروهی که خطری برایش دارد، خلاص شود و به جامعه بین‌الملل بقبولاند که تنها گروه نظامی است که می‌تواند مناطق «آزاد شده» در ادلب و اطرافش را اداره کند و این جامعه نیز مجبور شود با آن تعامل کند.

حسون اعلام کرد که گروههای الجبهه الوطنیه دو راه بیشتر پیش روی خود ندارند: یا النصره را عقب برانند و مناطق مهم را در ادلب و اطرافش پس بگیرند که این مسئله نیازمند حمایت بین‌المللی است که در حال حاضر وجود ندارد یا اینکهالجبهه نقش خود در مدیریت شمال سوریه را از دست بدهد.

وی در پایان با بیان اینکه النصره تلاش خواهد کرد که در ساختار سیاسی، نظامی و ایدئولوژی  خود تغییر ایجاد کند، خاطر نشان کرد که این تلاش محکوم به شکست است و فقط بهانه را برای حمله دولت سوریه و همپیماناش به ادلب و مناطق اطراف آن فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.