اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش |کرکوک صحنه زورآزمایی بارزانی و یاران طالبانی

  • کد خبر : 18332
  • 13 دی 1397 - 17:38
گزارش |کرکوک صحنه زورآزمایی بارزانی و یاران طالبانی

هنوز یخ اختلافات دو حزب حاکم اقلیم کردستان ناشی از انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری عراق آب نشده است که موضوع کرکوک هم به پرونده‌های اختلافی آنها اضافه شده است. به گزارش اخبار جهادی، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی هنوز ماجرای انتخاب رئیس جمهوری عراق را فراموش نکرده است، این […]

هنوز یخ اختلافات دو حزب حاکم اقلیم کردستان ناشی از انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری عراق آب نشده است که موضوع کرکوک هم به پرونده‌های اختلافی آنها اضافه شده است.

به گزارش اخبار جهادی، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی هنوز ماجرای انتخاب رئیس جمهوری عراق را فراموش نکرده است، این موضعگیری از سفر مسعود بارزانی به بغداد و عدم برنامه ریزی برای دیدار با برهم صالح آشکارتر شد. مسئولان ارشد این حزب بارها اعلام کرده اند که برهم صالح به عنوان نماینده کلیت اقلیم کردستان تکیه بر کرسی ریاست جمهوری عراق نزده است، صالح نیز به این واقعیت رسیده است که بارزانی به آسانی ماجرای شکست نامزد معرفی شده خود را فراموش نخواهد کرد، بنابراین با وجود سفرهای متعدد خارجی و فعالیت های داخلی، وی تاکنون برنامه ای برای سفر به اربیل و دیدار با مسئولین حکومت اقلیم کردستان که عمدتا از حزب دموکرات کردستان نیز هستند، نداشته است.

قابل پیش بینی بود که نتایج انتخابات برگزار شده پارلمان محلی اقلیم کردستان بر دامنه اختلافات این رقبای سنتی بیفزاید. حزب دموکرات کردستان با کسب ۴۵ کرسی مامور به تشکیل کابینه شده است، از همان ابتدای اعلام رسمی نتایج انتخابات محلی، مسئولین این حزب به صراحت از لزوم استحقاق انتخاباتی احزاب برای مشارکت در کابینه جدید اقلیم کردستان سخن گفتند، این اظهارات بیشتر متوجه اتحادیه میهنی کردستان بود که با ۲۲ کرسی خواهان شراکت حقیقی در کابینه جدید و عدم تقسیم پست ها بر اساس شمار کرسی‌هاست.

تحولات پیش آمده در اربیل با معرفی نچیروان بارزانی به عنوان نامزد ریاست اقلیم و مسرور بارزانی به عنوان نامزد نخست وزیری کابینه محلی، اوضاع سیاسی این منطقه را پیچیده کرده است. اتحادیه میهنی کردستان بر این عقیده است که موضوع ریاست اقلیم نیازمند تفاهم تمام جریان های سیاسی است و مذاکراتی جدا از تشکیل کابینه را می طلبد. در مقابل، حزب دموکرات کردستان تاکید کرده است که پس از انتخاب هیئت رئیسه پارلمان محلی، پست ریاست اقلیم نیز چه از راه انتخاب پارلمانی یا رأی گیری عمومی تعیین تکلیف شود تا زمینه معرفی رسمی مسرور بارزانی هم به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه فراهم شود، اصرار حزب بارزانی سبب شده است که اتحادیه میهنی هم موضوع کرکوک و تعیین استاندار جدید این استان را پیش کشیده است اما حزب دموکرات کردستان دیدگاه دیگری دارد.

مسعود بارزانی که به شدت در تلاش است موفقیت فرزندش را در کسوت جدید تضمین کند از مواضع و اقدامات اتحادیه میهنی نگران است، این نگرانی ها به جایی رسیده است که یک رسانه کردی فاش کرده است که رئیس حزب دموکرات کردستان در دیدار با سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی پیامی را به سران این حزب ارسال و درخواست کرده است در راه تشکیل کابینه جدید اقلیم مانع تراشی نکنند. اشاره مسعود بارزانی به اصرار اتحادیه میهنی برای تصاحب استانداری کرکوک از سوی این حزب است.

تشدید اختلافات دو حزب در خصوص کرکوک به جایی رسید که حزب دموکرات کردستان نشست احزاب کردستانی کرکوک را نه در این شهر بلکه در اربیل برگزار کرد، نشستی که اتحادیه میهنی، جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان با این استدلال که باید در کرکوک برگزار می شد، در آن غایب بودند. کمال کرکوکی عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق و مسئول تشکیلات کرکوک – گرمیان این حزب در یک کنفرانس خبری ادعا کرد که کرکوک شهری اشغال شده است و باید پس از عادی سازی وضعیت آن و خروج نیروهای نظامی عراق به موضوع تعیین استاندار پرداخته شود. جالب آنکه حزب دموکرات کردستان در پارلمان و کابینه جدید عراق حضور و مشارکتی فعال دارد، اما کرکوک تحت حاکمیت این دولت را اشغال شده خوانده است.

وی به عنوان مسئول پیگیری پرونده کرکوک در حزب دموکرات کردستان عراق پیشتر در مصاحبه با یک رسانه نزدیک به این حزب هم اعلام کرده بود که تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد پست استانداری کرکوک به نامزدی از اتحادیه میهنی برسد و اگرچه این پست را استحقاق حزب دموکرات کردستان می دانند، اما با هدف رفع اختلافات باید نامزدی بی طرف برای تصدی این پست معرفی شود. حزب دموکرات کردستان مخالفت خود را با طرح موضوع کرکوک در مذاکرات تشکیل کابینه اقلیم هم اعلام کرده است.

حزب دموکرات کردستان اعلام کرده است که وضعیت کنونی کرکوک باید از طریق تفاهم با دولت مرکزی عراق عادی سازی شود و با فعالیت مجدد شورای استانی، زمینه بازگشت نجم الدین کریم استاندار فراری این استان به کرکوک فراهم شود. اگرچه نجم الدین کریم عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان است، اما در حوادث ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ کرکوک از این شهر، فراری و به اربیل تحت حاکمیت بارزانی ها گریخته است و بعید است با توجه به احکام دستگاه قضایی عراق علیه وی در پرونده های مختلف، امکان چنین بازگشتی فراهم شود.

همزمان با اختلافات دو حزب عمده کردی درباره کرکوک، جبهه ترکمانی هم خواستار تعیین استانداری موقت تا زمان برگزاری انتخابات شورای استانی شده است، اما اتحادیه میهنی چنین ایده ای را به شدت رد و اعلام کرده است که با توجه به نتایج انتخابات برگزار شده و کسب شمار کرسی های لازم، حق تعیین استاندار کرکوک را برای خود محفوظ می داند. روند ملا محمود معاون شاخه کرکوک این حزب به سخنان کمال کرکوکی و موضعگیری جبهه ترکمانی واکنش نشان داده و اعلام کرده است که هر گونه تلاش برای تعیین استاندار جدید کرکوک بدون اعمال نظر اتحادیه میهنی محکوم به شکست است.

اختلافات کنونی و مورد اشاره میان دو حزب حاکم اقلیم کردستان در حالیست که متاثر از این وضعیت هنوز هم پست وزارت دادگستری در کابینه عادل عبدالمهدی تعیین تکلیف نشده است. اتحادیه میهنی تاکید می کند کسب سهمیه وزاری را در کابینه جدید عراق استحقاق انتخاباتی خود می داند و بدین منظور خالد شوانی عضو اسبق پارلمان عراق و سخنگوی پیشین ریاست جمهوری در دوران فواد معصوم را به عنوان نامزد کسب وزارت دادگستری معرفی کرده است اما حزب دموکرات کردستان به شدت مخالف اعطای این سهمیه به اتحادیه میهنی است و تلاش ها برای رفع این اختلافات نیز تاکنون بی نتیجه بوده است.

با چنین پرونده هایی بعید است شاهد تشکیل کابینه جدید اقلیم کردستان در مدت زمان کوتاهی باشیم، در صورتی که حزب دموکرات کردستان هم با شرکت جریان های دیگری غیر از اتحادیه میهنی تصمیم به تشکیل و اعلام کابینه محلی بگیرد با توجه به پیشینه و تقسیم بندی های منطقه ای در اقلیم و آنگونه که فرید اسسرد عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی اعلام کرده است حکومت جدید اقلیم در مناطق تحت نفوذ این حزب حاکمیتی نخواهد داشت و حکومت اقلیم کردستان از رسمیت خواهد افتاد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.