اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش| آیا خروج آمریکایی‌ها باعث ثبات اوضاع سوریه خواهد شد؟

  • کد خبر : 18094
  • 29 آذر 1397 - 23:45
گزارش| آیا خروج آمریکایی‌ها باعث ثبات اوضاع سوریه خواهد شد؟

کارشناسان روس معتقدند، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیانش از سوریه، هرچند یک اقدام نمایشی برای نشان دادن پیروزی آنها بر داعش است، ولی می‌تواند باعث ثبات بیشتر اوضاع و کنترل ارتش سوریه بر مناطق شرق رود فرات شود. به گزارش اخبار جهادی، آمریکا نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج می‌کند. نظامیان آمریکایی از […]

کارشناسان روس معتقدند، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیانش از سوریه، هرچند یک اقدام نمایشی برای نشان دادن پیروزی آنها بر داعش است، ولی می‌تواند باعث ثبات بیشتر اوضاع و کنترل ارتش سوریه بر مناطق شرق رود فرات شود.

به گزارش اخبار جهادی، آمریکا نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج می‌کند. نظامیان آمریکایی از سال ۲۰۱۵به تدریج وارد خاک سوریه شدند. البته دولت سوریه حضور آنها را غیرقانونی می‌داند و تنها به نظامیان روسیه و ایران اجازه داده بود تا در خاک این کشور حضور داشته باشند.

بر اساس آخرین اطلاعات، در حال حاضر بیش از ۲هزار نیروی نظامی آمریکایی در خاک سوریه هستند اکثر آنها در مناطق در کرانه شرقی رود فرات مستقر هستند.

“دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده که نظامیان آمریکایی وظیفه اصلی خود، یعنی شکست گروه تروریستی داعش را انجام داده‌اند. گفته می‌شود، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه احتمالا طی ۶۰ الی ۱۰۰ روز آینده انجام خواهد گرفت هر چند تا پیش از این گفته بود که این عملیات ممکن است تا یک سال طول بکشد. لازم به یادآوری است که خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بوده که تاکنون محقق نشده است.

آمریکا روسیه را در جریان آغاز خروج نظامیانش از سوریه قرار داده بود

روزنامه «ایزوستیا» به نقل از چند مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه نوشته است که آمریکا از قبل مسکو را در جریان آغاز خروج نیروهای نظامی خود از سوریه قرار داده است.  این اقدام آمریکا برای کاهش سوالات اضافی درباره آمدوشدهای نظامیان آمریکایی صورت گرفته است. به گفته آنها طرف آمریکایی چند روز قبل درباره امکان آغاز خروج نیروهایش از سوریه هشدار داده بود تا مقامات روس نگرانی به خاطر افزایش تحرکات نظامیان آمریکایی نداشته باشند.

“ولادیمیر شامانوف” رئیس کمیته امور دفاعی دومای نیز در گفت‌وگو با این روزنامه گفت، ادعای دونالد ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به خاطر پیروزی بر گروه تروریستی داعش، دروغی دیگر از سوی واشنگتن است. این تصمیم تلاش برای حفظ وجهه در شرایطی است که بخش اعظم تروریست‌های داعشی توسط روسیه و نیروهای دولتی سوریه نابود شده‌اند.

این سناتور تأکید کرد، آمریکایی‌ها ا ابتدا قصد پیروز شدن بر داعش را نداشتند، چراکه این تروریست‌ها بازیچه دست خود آنها هستند. ترامپ چاره دیگری نداشت تا بدین ترتیب شکست آمریکا در دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود در سوریه را پنهان کرده و وجهه خویش را حفظ کند. به گفته وی، البته هنوز زود است درباره پیروزی کامل بر تروریسم در سوریه صحبت کرد، چرا که احتمال اقدامات تحریک آمیز آنها همچنان وجود دارد.

در سوریه نیز از خبر خروج نظامیان آمریکایی از این کشور استقبال کردند، چرا که حضور آنها در این کشور از ابتدا غیرقانونی بود.

یک مقام پارلمان سوریه که نامش فاش نشده، به «ایزوستیا» گفت: «آمریکا به طور غیرقانونی در کشور ما حضور داشت و مناطقی از آن را اشغال کرده بود و مسلما خروج آنها به ثبات اوضاع کمک خواهد کرد. چرا که واشنگتن مستقیماً از تروریست‌ها حمایت می‌کرد  و اکنون خروج آمریکایی‌ها این اجازه را به مقامات دمشق می دهد تا مناطق شرق رود فرات تا مرزهای عراق را تحت کنترل خود درآورند. مقامات مسکو و دمشق هم پیش از این بارها اعلام کرده بودند که حضور نظامیان آمریکایی مانعی برای حل و فصل اوضاع در سوریه است.»

تلاش دوباره آمریکا برای نشان دادن پیروزی خود بر داعش

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو نوشته ‌است: آمریکا نظامیان خود را از سوریه خارج می‌کند. به گفته “دونالد ترامپ” آنها وظیفه اصلی خود، یعنی شکست داعش را انجام داده‌‌اند. البته سخنان وی دلیلی گویای پیروزی نهایی بر داعش نیست که تاکنون تحقق نیافته، بلکه گویای تمایل وی برای موفقیت سیاست خارجی آمریکا در سوریه است. اکنون سخت‌ترین وظیفه کاخ سفید ثابت کردن این مسئله است که ثابت کند این آمریکا بوده که بر داعش پیروز شده نه روسیه.

از ماه آوریل سال جاری آمریکا به حضور نظامی خود در سوریه شدت بخشید که این مسئله بعد از وارد کردن اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط نیروهای دولتی در شهر دوما در حاشیه دمشق رخ داد. راهکار سیاسی واشنگتن درباره حل و فصل اوضاع در سوریه نیز تغییر یافت و همکاری با روسیه نیز در این رابطه متوقف شد.

به عقیده “ماکسیم سوچکوف” مدیر بخش روسی شبکه «Al-Monitor»، تصمیم کاخ سفید درباره خارج کردن نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه، بخشی از توافق ترامپ با رئیس جمهوری ترکیه است. به گفته این کارشناس، ولی دلیل اصلی این اقدام مشکلات داخلی رئیس جمهوری آمریکا است تا توجه رای دهندگان آمریکایی را از مسائل دیگر منحرف سازد. ترامپ قصد دارد نشان دهد که همه وعده‌های انتخاباتی خود را عمل کرده است.

“مایک کافمن” کارشناس مرکز تحقیقات «CNA Corporation» آمریکا نیز با این عقیده موافق است که خروج نیروها از سوریه احتمالاً مانوردی برای جلب توجه مخاطبان داخلی ر ایالات متحده است که از اقدامات دونالد ترامپ در عرصه سیاست داخلی رضایت ندارند. وی گفت، این دومین بار است ترامپ اعلام کرده که نظامیان آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد.

بعد از خروج آمریکایی‌ها از سوریه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

روزنامه اینترنتی «آر.ب.کا» نیز نوشته است، کارشناسان و مخالفان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا معتقدند که این اقدام کاخ سفید به نفع روسیه تمام خواهد شد. با وجود وعده‌های ترامپ درباره خارج شدن از سوریه اعضای تیم رهبری وی با این اقدام مخالف بودند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که آمریکا تا زمانی که ایران در خاک سوریه فعال است، از این کشور خارج نخواهد شد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرده بود، تا زمانی که اوضاع در سوریه ثبات نیافته باشد، ایالات متحده و هم پیمانانش از این کشور خارج نخواهند شد. مایک پامپئو، وزیر خارجه کنونی آمریکا نیز در سمت قبلی خود ریاست سازمان سیای آمریکا با این اقدام مخالف بود.

“ولادیمیر فیتین” کارشناس موسسه تحقیقات راهبردی روسیه معتقد است که تصمیم ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی، ممکن است منجر به تحولاتی در سوریه شود رها کردن شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، عملا دست نظامیان ترکیه برای نابودی آنها را باز خواهد گذاشت. در این صورت آنکارا می‌تواند به هدف خود برای کنترل اوضاع در مناطق مرزی سوریه دست یابد.

به گفته این شرق شناس، آمریکا موفق نشد تا با تلاش‌های روسیه و ایران برای کمک به دولت سوریه برای پاکسازی خاک این کشور از دست تروریست‌ها مقابله کند و درنهایت مجبور به ترک خاک سوریه شد، چرا که اجرای این وعده انتخاباتی برای ترامپ که با مشکلات متعدد داخلی روبرو است، آسان‌ترین انتخاب بود.

البته واکنش روسیه به تصمیم جدید آمریکا مثبت بوده است. وزارت امور خارجه روسیه از این تصمیم ترامپ استقبال کرده و اجرای آن را به نفع حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه دانسته است. البته “ماریا زاخارووا” سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  گفت، در مسکو می‌خواهند بفهمند منظور واشنگتن از عبارت «مرحله جدید اقدامات نظامی» در سوریه چیست. وی نسبت به ادامه عملیات نظامی به شکل جدیدی در سوریه، طبق سناریویی که در افغانستان پیاده شده، ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.