اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سیگنال‌های عملیاتی سفر هیئت حماس به تهران

  • کد خبر : 12302
  • 02 آبان 1396 - 10:16
سیگنال‌های عملیاتی سفر هیئت حماس به تهران

حماس به اعلام مواضع رسمی سران خود در پایبندی به محور مقاومت اکتفا نکرد، بلکه با سفر هیئت خود به تهران عملا مواضع سرنوشت ساز خود در رابطه با مقاومت مسلحانه را ثابت کرد. به گزارش اخبار جهادی،به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، محاسبات رژیم صهیونیستی که در راستای نظارت بر روند آشتی فلسطینی دنبال […]

حماس به اعلام مواضع رسمی سران خود در پایبندی به محور مقاومت اکتفا نکرد، بلکه با سفر هیئت خود به تهران عملا مواضع سرنوشت ساز خود در رابطه با مقاومت مسلحانه را ثابت کرد.

به گزارش اخبار جهادی،به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، محاسبات رژیم صهیونیستی که در راستای نظارت بر روند آشتی فلسطینی دنبال می شود، در حال حاضر وارد فاز بررسی معادلات و سیگنال های سفر هیئت حماس به ایران شده است.

با وجود اینکه این اولین بار نیست که رهبران جنبش حماس به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند، اما سفر هیئت حماس به ریاست صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش مجموعه‌ای از سیگنال‌های اساسی را به دنبال داشته است، چرا که در پی روند آشتی حماس با جنبش فتح و بعد از عقب‌نشینی این جنبش از حاکمیت در نوار غزه برگزار شده است.

هم‌زمان با اعلام آشتی، طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی نگران این نکته هستند که حماس بخواهد از فشارهای موجود فرار کرده و اوضاع زندگی ملت فلسطین و نوار غزه را که در نتیجه محاصره تحمیل ‌شده به آن به سختی دنبال می‌شود ، بهبود بخشد و در عین حال به گزینه‌های استراتژیک و سلاح خود پایبند باشد. این در حالی است که جنبش حماس بعد از کشمکش‌های سیاسی و امنیتی طولانی و مذاکرات صورت گرفته با میانجگری  طرف مصری در قاهره طی ماه‌های گذشته که باعث بازگرداندن حاکمیت نوار غزه به رام الله شد، این گزینه را همچنان در دست خود نگه داشته است.

همچنین یک ارزیابی احتمالی دیگر نشان از آن دارد که احتمالا عقب نشینی حماس از حاکمیت نوار غزه با مهار و تسلیم شدن آن در روند معادله سازش در سقف های احتمالی در مرحله کنونی به پایان برسد یا اینکه به دنبال مهار گزینه مقاومت در عرصه فلسطین باشد. این ارزیابی مبتنی بر فرضیه ردپای امنیتی و سیاسی تشکیلات خودگردان است که می‌تواند تجربه کرانه باختری اشغالی را تکرار کند.

در این مرحله رژیم صهیونیستی از طریق شرایطی که کابینه امنیتی آن برای فشار وارد کردن به حماس و تلاش برای باج‌خواهی از آن وضع کرده بود، وارد خط شد. رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند موانع بیشتری را در مسیر مذاکرات با تشکیلات خودگردان ایجاد کند. راست‌گرایان این اقدامات را فرصتی سیاسی برای جلوگیری از ادامه مذاکرات در رابطه با راه حل نهایی ارزیابی می‌کنند. با این وجود رژیم صهیونیستی تلاش دارد مانند گذشته مواضع تند خود در رابطه با رد این آشتی و دوری کردن از هر اقدام عملیاتی برای جلوگیری از تحقق آن را دنبال کند.

حماس اصرار دارد که به اظهارات رهبران خود در این رابطه اکتفا نکند ، بلکه سفر هیئت این جنبش به ایران نشان دهنده گزینه‌ها و مواضع سرنوشت ساز و عملیاتی آن است. به‌ ویژه که چنین سفری در این مرحله حساس تاثیراتی  بر موقعیت سیاسی رژیم صهیونیستی و فلسطین خواهد داشت که فراگیرتر و بلیغ‌تر از گزینه‌های استراتژیک است. این دیدار سطح جدیت و وابستگی حماس به این گزینه‌ها را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که جنبش حماس در نتیجه دقت و حساسیت مرحله کنونی تصمیم قطعی خود را در مشخص کردن گزینه استراتژیک خود در وابستگی به محور مقاومت مسلحانه گرفته و هیچ حاشیه مانوری برای تفسیرها و محاسبات و ارزیابی‌های دیگر باقی نگذاشته است. در واقع این اقدام بعد از مجموعه ای از سؤال‌ها و تحریم‌ها و تهدیدها در رابطه با گزینه آشتی فلسطینی با حضور مصر لازم بود.

نتیجه این اتفاق وحشت و نگرانی تل‌آویو و پایتخت‌های عربی و برخی طرف های فلسطینی بود. آنها نگران این هستند که استراتژی حزب‌الله به صورت واقع گرایانه تر بار دیگر تکرار شود. این موضوع باعث می شود اقدام‌ها و مواضع مخالف با این رویکرد در آینده از طرف‌های مختلف صهیونیستی و فلسطینی و منطقه‌ای اتخاذ شود.

در مقابل، ایران همچنان به این نکته توجه دارد که حماس تلاش می‌کند بین تعهد خود به مناسبات منطقه‌ای و گزینه های راهبردی مقاومت و سلاح خود با عملکرد عملیاتی و مرحله‌ای محدود به اعتبارها و ملاحظاتی سیاسی و منطقه ای جمع کند. این موضوع طبعاً باعث رضایت اسرائیل نخواهد شد، اما این رژیم تلاش خواهد کرد به صورت مرحله‌ای با آن کنار بیاید. بویژه که در نتیجه این اتفاق می تواند از آرامش و امنیت بهتری برخوردار شود.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=12302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.