اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

احتمال رویارویی سرنوشت ساز در جنوب سوریه

  • کد خبر : 8342
  • 24 اردیبهشت 1396 - 16:41
احتمال رویارویی سرنوشت ساز در جنوب سوریه

با توجه به صف آرایی نیروهای نظامی در نزدیکی مرزهای جنوبی سوریه تحت عنوان مانور «شیرآماده» و نیز فراهم بودن عوامل میدانی، دیپلماتیک و نظامی برای رویارویی بزرگ باید پرسید آیا درگیری نظامی منطقه‌ای و بین‌المللی در راه است؟ به گزارش اخبار جهادی به نقل از پایگاه خبری العهد، با توجه به صف آرایی نیروهای […]

با توجه به صف آرایی نیروهای نظامی در نزدیکی مرزهای جنوبی سوریه تحت عنوان مانور «شیرآماده» و نیز فراهم بودن عوامل میدانی، دیپلماتیک و نظامی برای رویارویی بزرگ باید پرسید آیا درگیری نظامی منطقه‌ای و بین‌المللی در راه است؟

به گزارش اخبار جهادی به نقل از پایگاه خبری العهد، با توجه به صف آرایی نیروهای نظامی در شمال اردن و در نزدیکی مرزهای جنوبی سوریه تحت عنوان مانور «شیرآماده » و با در نظر گرفتن فراهم بودن عوامل میدانی، دیپلماتیک و نظامی برای آغاز رویارویی بزرگ باید پرسید آیا درگیری نظامی منطقه ای و بین المللی در راه است؟

مانوری به ظاهر معمول اما با اهدافی جدید

در ظاهر ششمین مانور شیرآماده در اردن به نظر یک رزمایش معمول سالیانه و در چارچوب مجموعه رزمایش های مشابه به شمار می آید که از سال ۲۰۱۲  تحت نظارت و هماهنگی آمریکا در خاک اردن برگزار می شود و برخی کشورهای غربی و بیشتر کشورهای منطقه از جمله همسایگان اردن و سوریه در آن شرکت دارند.

در این میان اردن همواره ارتباط این رزمایش و فکر و اهداف آن را با جنگ در سوریه تکذیب کرده است، اما آمریکا این هدف را پنهان نکرده که این مانور شبیه سازی جنگ نظامی گسترده است که با میدان جنگ در سوریه به شکل دفاعی و یا هجومی ارتباط دارد.

آمادگی شیر سوریه در برابر مانور شیر آماده

وجه تمایز این دوره از مانور شیر آماده، این است که «شیر سوریه» برای رویارویی با آن به شکلی قابل توجه آماده است و این تنش و آماده باش در شرایطی است که تحولات اطراف بحران سوریه در شرایطی حساس به سر می برد که نفس ها را در سینه حبس می کند زیرا بیشتر طرف ها از نظر دیپلماتیک، نظامی و میدانی به ترتیب زیر کاملا آمادگی دارند:

آمادگی دیپلماتیک:

کنفرانس مطبوعاتی چند روز پیش ولید المعلم وزیر خارجه سوریه فریادی در برابر کسانی بود که به خود اجازه تجاوز به سوریه از دروازه جنوبی آن را بدهند تا جایی که وی از اردن نام برده و آن را به تلاش برای اقدام نظامی در داخل خاک سوریه متهم کرد که از طریق لشکرکشی نظامی مربوط به مانور شیرآماده در نزدیکی نقطه مرزی اردن با سوریه در جریان است و در این راه حضور داعش در نقاط مختلف مرزی مشترک بین دو کشور دستاویز قرار گرفته ست.

آمادگی نظامی:

رزمایش شیر آماده فرصت مناسبی را برای عملی کردن اقدام نظامی غیرمنتظره در جنوب سوریه تضمین می کند، زیرا صف آرایی نیروهای نظامی وابسته به کشورهای شرکت کننده در این رزمایش و پیش از همه آمریکا، انگلیس، عربستان، اردن و امارات در پایگاه الزرقاء واقع در شمال اردن و در فاصله ۴۰ کیلومتری مرزهای سوریه در استان درعا متمرکز شده است.

این صف آرایی برای اقدام نظامی بزرگ کافی و مناسب است زیرا در پایگاه الزرقاء مجموعه ای کامل از سلاح های زمینی و هوایی به اضافه یگان های واکنش سریع و چترباز و نیروهای ویژه و تانک ها و توپ ها وجود دارد که همگی برای اجرای فرضیه مبارزه هجومی یا عملیات یورش گسترده در سرزمینی نزدیک به  شمال اردن آماده است.

این نیروها که حدود پنج هزار مخالف سوری هستند و در پایگاههای اردنی تحت آموزش های آمریکایی و  انگلیسی قرار گرفته اند در نزدیکی گذرگاه التنف بین عراق، سوریه و اردن مستقر شده اند.

آمادگی میدانی:
بی تردید میدان جنوبی سوریه از نظر نظامی مناسب است و صف آرایی نیروهای مستقر در مرزهای اردن بین الزرقاء در جنوب و یا التنف در شمال شرق، صحنه اقدامی هجومی در چند محور به شکل زیر خواهد بود:

اول: اجرای عملیات دور زدن گسترده در محور وادی الجثوم در شمال شرق استان السویدا و نزدیک محل استقرار نیروهای مخالف سوری بین التنف و السویداء که ماموریت اصلی آن پیشروی به سمت شمال در طول مرزهای این استان تا پایگاه هوایی خلخله سوریه است.

هدف از این اقدام این است که استان السویداء از طریق پیشروی به سمت غرب تا درعا کاملا دور زده شود و یگان های سوریه در این استان به طور کامل محاصره شده و راه این نیروها در درعا نیز مسدود شود.

دوم: سرازیر شدن تعداد زیادی مخالفان مسلح سوریه به سمت گذرگاه التنف تحت پشتیبانی توپخانه ای و هوایی اردن و آمریکا به منظور پیشروی به سمت غرب و مسدود کردن هرگونه امکان  پیشروی ارتش سوریه به سمت مرزهای عراق از طریق گذرگاه التنف.

سوم: پیشروی یگان های زره پوش انگلیس و اردن به بهانه مبارزه با داعش در یرموک به سمت حد فاصل درعا و القنیطره به گونه ای که یگان های ارتش سوریه در درعا از محور غربی تحت محاصره قرار بگیرند و در محور شمالی نیز تا سعسع و دیر ماکر پیشروی شده تا این منطقه طبق نقشه اسرائیل برای مانور شیرآماده و نوار مشرف به جولان اشغالی کاملا تحت کنترل قرار بگیرد.

احتمال رویارویی سرنوشت ساز در جنوب سوریه

به هر حال فرضیه نظامی مانور شیرآماده فرصت زیادی برای اجرایی شدن دارد، زیرا عوامل نظامی و میدانی و دیپلماتیک آن فراهم است اما با استناد به عملکرد ارتش سوریه و متحدانش تا این لحظه و شش سال مقاومت و ایستادگی و دفاع از حاکمیت و استقلال سوریه باید گفت،  چه بسا شاهد نبردی سخت خواهیم بود که برای هر دو طرف درگیر، رویارویی سرنوشت سازی را رقم خواهد زد که روسیه و ایران و نیز سایر متحدان سوریه از این رویارویی دور نخواهند بود؛ رویارویی که نتیجه آن چهره جنگ علیه سوریه را به طور کامل تغییر خواهد داد.

منبع:تسنیم

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.