اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آیا آمریکا جنگ در یمن را آغاز کرده است؟

  • کد خبر : 7256
  • 14 اسفند 1395 - 11:02
آیا آمریکا جنگ در یمن را آغاز کرده است؟

نیروهای آمریکایی از دو روز گذشته تاکنون حملات گسترده‌ای را در مناطق مختلف یمن انجام داده اند که نشان می دهد احتمالا دولت ترامپ به دنبال آغاز جنگ گسترده در این کشور است. به گزارش اخبار جهادی ،به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، تعیین نبض سیاست‌های آمریکا در یمن در هلی برن به نیروهای نظامی خود […]

نیروهای آمریکایی از دو روز گذشته تاکنون حملات گسترده‌ای را در مناطق مختلف یمن انجام داده اند که نشان می دهد احتمالا دولت ترامپ به دنبال آغاز جنگ گسترده در این کشور است.

به گزارش اخبار جهادی ،به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، تعیین نبض سیاست‌های آمریکا در یمن در هلی برن به نیروهای نظامی خود در استان البیضا این کشور باعث تصمیم‌گیری دولت دونالد ترامپ در آغاز چیزی شبیه به جنگ در این کشور به بهانه مبارزه با القاعده است که براساس این ادعا به دنبال اجرای عملیات جهانی از یمن است. به این ترتیب دولت آمریکا شرایط را برای بازگشت به دوران مداخله مستقیم البته به صورتی متفاوت از جنگ‌های افغانستان و عراق مساعد می‌بیند. مداخله‌ای که حتی با عملیات هوایی که غالباً در سوریه انجام می‌شود یا عملیات‌هایی که با هماهنگی بغداد صورت می‌گیرد نیز متفاوت است.

با وجود اینکه جنجال‌ها در رابطه با موفقیت یا عدم موفقیت هلی برن نیروهای آمریکا در جنگ یمن در ژانویه گذشته همچنان ادامه دارد و برخی آن را تأیید و برخی دیگر رد می‌کند، ۲۴ ساعت بعد از مرحله دوم هلی برن صورت گرفته در دو روز پیش در استان ابین واقع در جنوب یمن صورت گرفت، مجموعه ای از حملات در مناطق دیگر نیز شکل گرفت. منابع محلی اعلام کردند که نیروهای آمریکایی غالباً حملات خود را در بامداد دیروز آغاز کردند که شدیدترین حملات در منطقه موجان واقع در شرق شقره بوده و در آن از بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده است.

نیروهای ویژه آمریکایی طی عملیاتی علیه سعد العاطف سرکرده القاعده در شبوه واقع در جنوب شرق یمن فرود آمدند. نیروهای آمریکایی این عملیات را در وادی یشبم واقع در الصعیده در شبوه انجام دادند. این عملیات بعد از حمله جنگنده های اف ۱۶ و بالگردهای آپاچی ائتلاف متجاوز سعودی به این مناطق انجام گرفت.

همچنین روز گذشته یک منبع محلی یمنی گفت که نیروهای آمریکایی با انجام عملیات هلی‌برن مواضع گروه تروریستی القاعده در استان ابین در جنوب یمن را مورد تهاجم قرار دادند. این منبع محلی به اسپوتنیک، گفت که این نیروهای آمریکایی با استفاده از بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین، مواضع گروه تروریستی القاعده در منطقه موجان در بخش خنفر استان ابین را هدف حملات خود قرار دادند. در این بین هواپیماهای بدون سرنشین نیز مواضع گروه تروریستی القاعده در بخش الصومعه در استان البیضا و وادی یشبم در استان شبوه را هدف حملات گسترده خود قرار دادند که در پی این حملات، سه تن از عناصر القاعده به هلاکت رسیدند.

روزنامه الاخبار لبنان می افزاید: براساس اطلاعات موجود عملیات موشک باران گسترده از سوی کشتی‌های جنگی آمریکایی نیز کوهستان های موجان را هدف قرار داده و در ادامه نیروها با بالگرد هلی برن شدند تا بیش از یک ساعت با عناصر القاعده که در این مناطق کوهستانی سنگر گرفته بودند، وارد درگیری شوند. این حمله به صورت موازی با حمله‌ای صورت گرفته است که یک یگان مبارزاتی آمریکایی بر ضد مواضع القاعده در منطقه الصعید در استان شبوه داشته است.

القاعده با وجود اینکه از ایستادگی قهرمانانه در برابر آمریکایی‌ها سخن گفته است، اما دیروز تصاویری از سرکردگان خود را منتشر کرده که در حملات دو روز پیش در ابین و شبوه کشته شده اند. بیانیه القاعده تأکید می‌کند که این افراد در هنگام نماز عصر و توسط موشک باران آمریکایی‌ها کشته شده‌اند که از جمله آنها رؤوف البریکی ملقب به الزبیر العدنی، و أسامه حیدره ملقب به أبو البراء العدنی و سراقه ورصاص و رضوان العدنی بودند.

البته خبرهای متناقضی در رابطه با وقوع هلی برن مطرح شده است. در حالی که برخی منابع نظامی از هلی برن سخن می گویند، برخی دیگر اعتقاد دارند که ورود نیروهای آمریکایی در درگیری‌ها از طریق کشتی‌های جنگی مستقر در مقابل سواحل ابین صورت گرفته است. این در حالی است که پنتاگون بدون اشاره به هلی برن از بروز ۲۰ حمله در یمن خبر داد.

در همین رابطه کاخ سفید ارائه اختیارات بیشتر به وزارت جنگ آمریکا برای آن چیزی که عملیات مبارزه با تروریسم در این کشور خوانده می‌شود را بررسی می‌کند. این موضوع را سایت دیلی بیست به نقل از مسئولان آمریکایی مطرح کرده است. این سایت خبری می‌افزاید که این اقدام بخشی از افزایش تنش و جنگ بر ضد داعش است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به این موضوع اشاره کرده که می‌خواهد به جیمز ماتیس وزیر جنگ خود آزادی کافی برای انجام مأموریت‌های حساس با سرعت عمل بالا را بدهد. این بدان معناست که روند موافقت با چنین عملیات‌هایی که در گذشته و دوره حاکمیت باراک اوباما زمان طولانی برای آن صرف می شد، از بین رفته است.

این اختیار در مناطق جنگی و مبارزاتی قابل اجرا خواهد بود، به گونه‌ای که مقامات نظامی آمریکا اختیار اجرای چنین عملیاتی را بدون هماهنگی با مقامات سیاسی به دست آوردند. اما در خارج از این مناطق یعنی مناطقی که تحت سلطه و حاکمیت است و از ثبات کافی برخوردار نیست نظیر سومالی یا لیبی و یمن باید برای انجام چنین حملاتی از طریق هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای ویژه آمریکایی موافقت کاخ‌سفید جلب شود.

در مقابل، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از شون سپنسر سخن‌گوی کاخ سفید این اقدام را بیش از این که تغییر سیاست‌های آمریکا قلمداد کند، یک اقدام فلسفی خواند و افزود که ترامپ معتقد است که افرادی که در این عرصه حضور دارند، خودشان کارشناس هستند. در سوی دیگر، منتقدان اعتقاد دارند که دادن آزادی و اختیارات بیشتر به ارتش می‌تواند منجر به ایجاد نتایج صوری شود. آنها می‌افزایند که مأموریتی که نیروهای ویژه آمریکایی در یمن در ژانویه گذشته انجام دادند ، باعث کشته شدن شش تن از نظامیان نیروی دریایی آمریکا به علاوه تعدادی از غیرنظامیان شده است. این بدان معنا است که پنتاگون باید مسئولیت اقدامات خویش را در صورتی که به صورت نادرست انجام شود، برعهده بگیرد.

در همین رابطه شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از مسئولان این کشور می‌نویسد که آمریکا در حال حاضر به دنبال مشخص کردن مواضع یا نظارت بر صدها نفر یا تماس ها و ارتباطات آنها است که بخشی از اطلاعاتی به شمار می روند که در جریان جنگ ماه گذشته در یمن در راستای هدف گرفتن القاعده به دست آمده است. آنها معتقدند که برخی از این عناصر در غرب هستند، البته آنها در آمریکا نیستند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از مسئولان آمریکایی می‌نویسد که رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه که در این عملیات ویژه به دست آمده است، اطلاعاتی را روشن می‌کند که از حملات القاعده در آینده خبر می‌دهد. از جمله این اطلاعات بخشی از مواد منفجره است که این گروه تولید کرده یا روش های مبارزاتی جدیدی است که آنها دنبال می کنند.

میکا زینکو تحلیلگر مسائل راهبردی در گزارشی که دروبلاگ خود وابسته به شورای مناسبات خارجی منتشر کرده، توضیح می‌دهد که تا این لحظه می‌توان گفت ترامپ مداخله جویی بیشتری نسبت به اوباما دارد. وی اجازه حملات با هواپیماهای بدون سرنشین و انجام عملیات ویژه در مناطق قید مبارزاتی نظیر یمن و پاکستان و سومالی را داده است. زینکو در این رابطه می‌افزاید که طی دو دوره ریاست جمهوری اوباما، وی با انجام ۵۴۲ حمله با اهداف مشخص موافقت کرد، یعنی هر ۴ یا ۵ روز یک حمله صورت می گرفت، این در حالی است که ترامپ از زمان تصدی پست ریاست جمهوری تاکنون با ۲۵ حمله هواپیماهای بدون سرنشین یا حملات هوایی موافقت کرده که تقریبا معادل یک حمله در یک و نیم روز است.

زینکو با اشاره به تبلیغات انتخاباتی ترامپ گفت که وی در آن زمان به شدت در رابطه با عملیات نظامی که از آن حمایت می‌کند ، گمراه ‌کننده وارد عمل شد. به عنوان مثال ترامپ ادعا کرد که با اشغالگری آمریکا در عراق مخالف است، این در حالی است که پشتیبان این اشغالگری است. وی همچنین با مداخله در لیبی مخالفت می کرد، در حالی که به شدت آن را قبول دارد.

این کارشناس آمریکایی می افزاید که ترامپ و حامیان وی بارها اعلام کرده بودند که نسبت به اوباما  کمترین حمایت را از جنگ‌های خارجی هزینه بردار و خونین خواهند داشت، ممکن است این موضوع درست باشد. اما کاخ سفید در حال حاضر به دنبال بررسی افزایش نیروهای نظامی خود در سوریه و کاستن از محدودیت‌های انجام حملات هوایی و افزایش حجم کمک‌های مبارزاتی به گروه‌های مسلح در سوریه است.

زینکو می افزاید:« بعد از حملات ۱۱ سپتامبر سومین دولت نیز در آمریکا روی کار آمده است، اما ما همچنان به سیاست‌های شبیه به هم ادامه می‌دهیم که در کاستن از تعداد عناصر مسلح تندرو شکست خورده است. جنگ جهانی بر ضد تروریسم صرف‌نظر از اینکه چه کسی ساکن کاخ سفید باشد، از سوی واشنگتن تحت کنترل نخواهد بود.» زینکو همچنین در رابطه با عملیات نظامی انجام شده در یمن با ارسال مطلبی در توییتر از کنگره آمریکا و روزنامه‌نگاران و منتقدان خواست تا میزان توسعه‌طلبی بی‌سابقه آمریکا برای مداخله در یمن را درک کنند.

از سوی دیگر جنبش انصار الله نیز دیروز در میدان باب الیمن در شهر صنعا تظاهرات گسترده مردمی تحت شعار نیروی سخت برگزار کرد، این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز شهر در حال پرواز بودند.

در همین رابطه سایت اینترنتی روسیا الیوم  گزارش داد پهبادهای آمریکایی صبح دیروز جمعه ۳۵ بار به مواضعی در شهر “الصعید” در استان شبوه حمله کردند. شهر “غزان” نیز چند بار مورد حمله هوایی قرار گرفت. منابع محلی یمنی تصریح کردند در این حمله ها منزل “سعد عاطف”، یکی از سرکرده های القاعده در “شبوه” و کارخانه ای که وی مالکش بود هدف قرار گرفتند. همچنین در این حملات، ۶ نفر از اعضای یک خانواده کشته شدند.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=7256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.