اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

شلیک موشک “توچکا” چه ثمراتی را برای انصار الله داشت؟

  • کد خبر : 2188
  • 24 فروردین 1395 - 19:36
شلیک موشک “توچکا” چه ثمراتی را برای انصار الله داشت؟

به گزارش  اخبار جهادی به نقل از خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   امارات عربی متحده یکی از کشورهای همپیمان رژیم سعودی بود که از ابتدای جنگ یمن پشتیبانی از ارتش عربستان را بر عهده داشت. امارات عربی متحده در جنگ یمن آسیب های انبوهی دیده و کشته شدن ده ها نظامی […]

به گزارش  اخبار جهادی به نقل از خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   امارات عربی متحده یکی از کشورهای همپیمان رژیم سعودی بود که از ابتدای جنگ یمن پشتیبانی از ارتش عربستان را بر عهده داشت.

امارات عربی متحده در جنگ یمن آسیب های انبوهی دیده و کشته شدن ده ها نظامی اماراتی در این نبرد و پیروزی ارتش و انصارالله در استان “مارب” در هدف قرار دادن نظامیان اماراتی نمونه ای از آن بود.

**خروج ۸۰ درصد نظامیان اماراتی از “مارب”

خبرگزاری روسی  “اسپوتنیک” » به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد امارات نزدیک به ۸۰ درصد نیروهایش در پایگاه نظامی “التداوین” واقع میان دو استان  “مأرب”  و “الجوف” در شمال یمن را عقب کشید.

بر اساس این گزارش، ابوظبی چهار روز است که بیشتر نیروهایش در پایگاه یاد شده را عقب کشیده و فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد از نظامیان خود را  که در قالب ائتلاف سعودی علیه یمن شرکت کرده‌اند ، در این پایگاه باقی مانده‌اند.

منابع آگاه در ادامه به اسپوتنیک اعلام کردند: امارات هم‌چنین سه سکوی پرتاب موشک “پاتریوت” را نیز از این منطقه عقب کشیده و اکنون تنها یک سکوی موشک باقی مانده است؛ دهها توپ، خودروهای زرهی و دیگر ادوات نظامی نیز از جمله ابزارهای عقب‌کشیده از این منطقه هستند.

برخی از این نظامیان و ادوات نظامی با هلیکوپتر منتقل شده‌اند و تعداد دیگری از نظامیان از طریق خط “صافر” به سمت ورودی مرزی “الودیعه” عربستان رفته‌اند . در ادامه این گزارش آمده است: عربستان وعده داده خلأ ناشی از عقب کشیدن نیروهای اماراتی را پر کند.

شاید یکی از دلایل عقب‌کشیدن نیروهای امارات از استان “مارب” به دلیل اختلافات پیش آمده میان  “ریاض” و “ابوظبی”  صورت می‌گیرد؛ این اختلافات پس از آن بالا گرفت که «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن اقدام به برکناری معاونش « خالد محفوظ بحاح» کرد و دلیل او حمایت بحاح از سوی امارات بود.

یک دلیل مهم دیگر خروج نظامیان اماراتی از “پادگان تداوین مارب” هدف گیری دقیق نیروهای ارتش امارات متحده عربی در شهر “مارب” توسط موشک های “توچکا” انصار الله بوده که باعث شده از ابتدای جنگ تاکنون ده ها نیروی نظامی امارات کشته شدند.

برای مثال در یک حمله موشکی به پادگان “مارب” در سال ۲۰۱۵ ، بیش از ۲۰ نظامی اماراتی کشته شدند که البته این تعداد کشته ، میزان تلفات ارتش این کشور را در یمن دو برابر افزاش داد و این هم به دلیل حمله موشکی  “انصار الله” با موشک “توچکا” بود.

۴۳۶۹۹۹۹_۶۵۲ ۴۳۷۰۰۰۰_۷۲۳

در حمله دیگری که در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی انجام گرفت، موشک بالستیک “توچکا”، “پایگاه البیرق” در استان  “مارب”  واقع در شرق یمن را هدف قرار داد و خسارت زیادی به متجاوزان سعودی و اماراتی وارد کرده است.  این موشک با دقت به هدف خود اصابت کرد و یک اتاق عملیات مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و سیستم‌های جاسوسی و رصد و نظارت را هدف قرار داد. موشک “توچکا”  همچنین سکوهای پرتاب موشک و سامانه موشکی پاتریوت و انبارهای سلاح و خودروهای زرهی متجاوزان را نابود کرد. بنا به گفته منابع یمنی، در این حمله بیش از ۶۰ نیروی متجاوز و مزدور از جمله افسران و فرماندهان سعودی و اماراتی و مزدوران شرکت خصوصی امنیت ، «بلک واتر» که اخیرا وارد “مارب” شده بودند، به هلاکت رسیدند.

حمله موشکی چند مرتبه در یکسال اخیر علیه مواضع نظامیان اماراتی و سعودی انجام شده است. نخستین این حملات درچهارم سپتامبرسال گذشته(۱۴ شهریور) صورت گرفت که براثر آن، مقرمتجاوزان در منطقه “صافر” دراستان «مارب» هدف قرارگرفت و۱۸۹ متجاوز کشته شدند.

**ویژگی های موشک “توچکا”

“توشکا (ORT-21 Tochka)” با نام ناتو “اسکاراب اس اس ۲۱ (SS-21 Scarab) ” یک موشک بالستیک تاکتیکی ساخت  “اتحاد جماهیر شوروی سابق” بوده که دارای بیش از ۶ متر طول ، بیش از ۶۵ سانتی متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلی ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن و برد ۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر است.

سایت فس (Fas) درباره موشک “توشکا (ORT-21 Tochka)” می نویسد: “توشکا (ORT-21 Tochka)” یک موشک سطح به سطح، برد کوتاه بوده که دارای برد معادل ۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بوده و وزن سرجنگی آن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم (بسته به نوع ) است.    این سایت همچنین با ارائه جدولی با اشاره به جایگزینی موشک “فراگ ۷ (Frog -7)” یادآور شد: این موشک با نام آمریکایی “اس اس ۲۱” و با نام ناتو ” اسکاراب” شناخته می‌شود.

۴۳۶۹۹۹۲_۲۱۴ ۴۳۶۹۹۹۴_۳۰۳

سایت میلیتاری تودی (Military-Today) درباره موشک “توشکا (ORT-21 Tochka)” نوشت: این موشک کوتاه برد بوده که با نام SS-21 Scarab شناخته می‌شود.

این موشک مدل بهینه سازی شده موشک “فراگ ۷ (Frog -7)” که انواع سرجنگی ها را می‌تواند حمل کند و برد آن بین ۷۰ تا ۱۶۰ کیلومتر  و وزن کلی ۲ هزار کیلوگرم است. این موشک دارای هدایت اینرسی  (Inertial Guidance) و مدت روانه سازی این موشک ۲۰ دقیقه  و مدت ترک محل شلیک از سوی موشک کمتر از ۲ دقیقه است. موشک “توشکا (ORT-21 Tochka)” به کمک لانچر BAZ-5921  حمل و شلیک می‌شود.

**مشت آهنین انصار الله در برابر رژیم سعودی

دومین حمله نیروهای یمنی با موشک توشکا در ۱۴ سپتامبر سال گذشته (۲۴ شهریور) رخ داد که طی آن مقر فرماندهی متجاوزان در”باب المندب” هدف قرار گرفت و در پی آن ۱۵۷ نفر به هلاکت رسیدند و حملات اینچنینی بارها مشت آهنین انصار الله را به رژیم سعودی نشان داده است.

به نظر می رسد ترس شدید ارتش امارات از شلیک مجدد موشک “توچکا” ، باعث شده تا بیش از ۸۰ درصد نیروهای اماراتی از “مارب” خارج شوند و دلیلی جز جلوگیری از تلفات نظامیان اماراتی نمی تواند این اقدام را توجیه کند.

گزارش از محمد زرچینی

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=2188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.