اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

عربستان به دنبال کنترل مناسبات ایران و پاکستان

  • کد خبر : 1990
  • 19 فروردین 1395 - 9:52
عربستان به دنبال کنترل مناسبات ایران و پاکستان

«عبدالله ابراهیم آل الشیخ» رئیس شورای مشورتی عربستان سعودی در سفر خود به اسلام آباد تلاش دارد حمایت قاطع سران اسلام اباد را برای پشتیبانی از ریاض جلب نماید. به گزارش مهر، «ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان در دیدار با «عبدالله ابراهیم آل الشیخ» خواستار مشارکت سرمایه گذاران سعودی در بخشهای انرژی، کشاورزی، دامداری و […]

«عبدالله ابراهیم آل الشیخ» رئیس شورای مشورتی عربستان سعودی در سفر خود به اسلام آباد تلاش دارد حمایت قاطع سران اسلام اباد را برای پشتیبانی از ریاض جلب نماید.

به گزارش مهر، «ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان در دیدار با «عبدالله ابراهیم آل الشیخ» خواستار مشارکت سرمایه گذاران سعودی در بخشهای انرژی، کشاورزی، دامداری و زیرساخت های پاکستان شد.

وی در ادامه  افزود: پاکستان و عربستان سعودی از لحاظ تاریخی و فرهنگی روابط نزدیکی با هم دارند و در سطح منطقه ای و بین المللی با هم همکاری دارند. پاکستان دارای نیروی کار فراوانی است و عربستان سعودی می تواند برای رشد و توسعه کشور از این نیروی کار استفاده نماید.

وی با اظهار اطمینان از روابط دفاعی دو کشور تصریح نمود: تعداد زیادی از نیروهای نظامی عربستان سعودی در پاکستان اموزش می بینند. پاکستان از ائتلاف مبارزه با تروریسم سعودی دفاع می کند و برای مبارزه با این پدیده در منطقه تلاش می کند. اگر امنیت عربستان سعودی دچار خطر شود پاکستان به طور کامل از ریاض دفاع می کند.

عبدالله ابراهیم الشیخ در این دیدار گفت: سرمایه گذاران عربستان باید در بخشهای مختلف در پاکستان سرمایه گذاری کنند.

در این دیدار «ایاز صادق» رئیس پارلمان پاکستان نیز حضور داشت و عبدالله ابراهیم الشیخ مراتب سپاس و قدردانی «ملک سلمان» پادشاه عربستان و نیز ولیعهد این کشور را به وی ابلاغ داشت. عبدالله ابراهیم الشیخ با «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز دیدار داشته است.

نواز شریف در دیدار با رئیس مجلس شورای عربستان گفته است: پاکستان با مشکلات زیادی از جمله بحران انرژی، تروریسم و نا امنی مواجه است. پس از رسیدن به قدرت برنامه های گوناگونی برای کنترل بحران انرژی در پاکستان انجام داده ایم. مشکل کمبود برق در پاکستان تا حدودی مرتفع شده است.

وی در ادامه افزود: با انجام عملیات «ضرب عضب» در مناطق مرزی و قبیله نشین پاکستان توسط ارتش پاکستان تروریستها پا به فرار گذاشته اند. دموکراسی در پاکستان در حال رشد و ترقی است. حزب مسلم لیگ (نواز شریف) در انتخابات شهرداریها و انتخابات میان دوره ای موفقیت خوبی بدست آورده است و این نشانه اعتماد مردم به دولت است.

عربستان سعودی در ادامه سیاستهای خود برای جلب حمایت پاکستان در ملحق شدن اسلام آباد به ائتلاف سعودی در سفر «راحیل شریف» فرمانده کل ارتش پاکستان به ریاض و شرکت وی در مراسم پایانی رزمایش «رعد شمال» از وی خواست تا فرماندهی ائتلاف سعودی را به عهده گیرد.

پس از آنکه عربستان سعودی نام پاکستان را به فهرست به اصطلاح اتئلاف مبارزه با تروریسم با مشارکت ۳۴ کشور اسلامی افزود، اسلام آباد در ابتدا از وجود چنین ائتلافی اظهار بی اطلاعی کرد اما پس از چندی وزارت خارجه پاکستان حمایت خود را از ائتلاف سعودی اعلام کرد.

مقامات ریاض- اسلام‌آباد در ماههای گذشته دو تفاهمنامه‌ قرض و وام با حضور «اسحاق دار» وزیر خزانه‌ داری پاکستان را نیز به امضا رسانده اند.

عربستان سعودی در این تفاهمنامه کمک ۱۲۲ میلیون دلاری به پاکستان را برای پروژه‌های مختلف توسعه در این کشور اختصاص داده است. پاکستان ۵۵ میلیون دلار بعنوان قرض و ۶۷ میلیون دلار بعنوان وام از عربستان دریافت خواهد کرد. وام ۶۷ میلیون دلاری ریاض در ۵ قسط به اسلام‌آباد پرداخت خواهد شد.

بر اساس این تفاهمنامه‌ها، وام ۵ قسطی عربستان به پاکستان برای بهبود اقتصاد خانوار، دانشگاههای علوم مدیریت و ساخت و ساز اماکن دولتی در ایالت «بلوچستان» خواهد بود.

همچنین ۵۵ میلیون دلار قرض برای ساخت دو تونل در نزدیکی «مظفر آباد» در «کشمیر» هزینه خواهد شد.

سفر رئیس شورای مشورتی عربستان سعودی پس از آن انجام شد که «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان در راس هیئتی بلند رتبه در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ به اسلام اباد سفر کرد و بین دو کشور تفاهم نامه هایی به امضا رسید. عربستان در تلاش است روابط دوجانبه ایران و پاکستان را در منطقه کنترل کند.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران در نشست مشترک اقتصادی بازرگانان ایران و پاکستان، تاکید کرده بود، سیاست جمهوری اسلامی ایران، تعامل سازنده با جهان وهمسایگان و از جمله پاکستان است.

روحانی در این نشست که با حضور نخست وزیر و مقامهای ارشد کابینه پاکستان در اسلام آباد برگزار شد، اظهار داشت: ایران تامین امنیت انرژی پاکستان را برعهده می گیرد و مردم پاکستان مطمئن باشند که تهران به عنوان یک شریک راهبردی، همواره در زمینه نفت، گاز و برق از همه توان خود برای تامین خواست آنان، استفاده خواهد کرد.

رییس جمهور گفت: ما تاکنون به همه تعهداتمان برای انتقال برق و گاز به پاکستان عمل کرده ایم، خطوط لوله انتقال گاز را به مرزهای پاکستان رسانده ایم و برای گسترش و توسعه همکاری ها آماده ایم.

روحانی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران می تواند در بخش گاز، برق و نفت و همچنین با ارائه خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در طرحهای توسعه زیر ساخت های اقتصادی از جمله راه آهن و سدسازی، شریکی مطمئن برای اسلام آباد باشد و به رشد اقتصادی پاکستان و رفاه مردم این کشور کمک کند.

رییس شورای اقتصاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین آماده است تا حجم مبادلات تجاری با پاکستان را از یک میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار طی چند سال آینده افزایش دهد و البته نقش کارآفرینان و بخش های خصوصی و دولتی دو کشور در این راستا بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ایران در دوره پسابرجام و پساتحریم ها نقش خود را به عنوان اقتصاد نوظهور در منطقه ایفا می کند و در کنار همکاری های خود با جهان، اهمیت ویژه ای را برای روابط با همسایگان خود و از جمله پاکستان قائل است، گفت: شرایط منطقه ای اقتضا می کند که روابط اقتصادی تهران – اسلام آباد بیش از پیش گسترش و توسعه یابد و در این زمینه باید بخش های خصوصی را برای سرمایه گذاری، انتقال سرمایه و دانش و فناوری و بخش های دفاعی و امنیتی را نیز برای امنیت بیشتر مرزهای مشترک و منطقه تشویق کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید امنیت و تجارت در مرزهای رسمی و طولانی دو کشور افزایش یابد، اظهارداشت: ایران و پاکستان باید همکاری های تجاری و بانکی خود را گسترش دهند، تجارت ترجیحی را مدنظر قرار دهند و شرایط را برای تجارت آزاد میان دو کشور فراهم کنند.

سالهاست که صحبت از انجام پروژه خط لوله گاز بین ایران و پاکستان می شود اما تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است. عربستان و قدرت های منطقه ای در تلاش هستند که این پروژه به مرحله اجرایی نرسد. رسانه های بین المللی گزارش داده اند نواز شریف در تلاش است با وجود مخالفت عربستان سعودی این پروژه را به اجرا درآورد تا بتواند بحران انرژی را در پاکستان حل نماید.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در مطلبی با اشاره به آمادگی پاکستان در انجام و اجرای پروژه پازی با ایران و نیازمندی شدید این کشور به این حامل انرژی نوشت: عربستان سعودی از گذشته با فشار وارد کردن بر متحد خود،پاکستان مانع از واردات گاز این کشور از ایران شد تا بدین وسیله مانع از درآمدزایی اقتصادی برای ایران تحت محاصره تحریم ها شود.

به گزارش این روزنامه، گفته می شود که اینک «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان قصد دارد با وجود فشارهای ریاض،اجرای پروژه گازی با ایران را پیگیری کند.

 

تابناک

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=1990

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.