اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

رویترز: مداحان ایرانی در سوریه یادآور مداحی‌های جنگ تحمیلی

  • کد خبر : 1742
  • 11 فروردین 1395 - 23:21
رویترز: مداحان ایرانی در سوریه یادآور مداحی‌های جنگ تحمیلی

رویترز نقش مداحان را همچون مداحی‌ها در جریان دفاع مقدس دانسته می نویسد: آن‌ها آن هنگام دعوت به آزادسازی مزارهای شیعیان در عراق از سیطره صدام می‌کردند. مداحان امروز اما تشکیلاتی‌تر فعالیت می‌کنند. خبرگزاری آمریکایی “رویترز” (Reuters) در گزارشی به تاثیر حضور مداحان ایرانی در جنگ علیه تروریست های تکفیری در سوریه پرداخته است. رویترز […]

رویترز نقش مداحان را همچون مداحی‌ها در جریان دفاع مقدس دانسته می نویسد: آن‌ها آن هنگام دعوت به آزادسازی مزارهای شیعیان در عراق از سیطره صدام می‌کردند. مداحان امروز اما تشکیلاتی‌تر فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری آمریکایی “رویترز” (Reuters) در گزارشی به تاثیر حضور مداحان ایرانی در جنگ علیه تروریست های تکفیری در سوریه پرداخته است.

JamNewsImage22212433

رویترز مداحانی که به سوریه رفته اند را اینگونه توصیف می کند: «مداحانی عمدتا نزدیک به [آیت‌الله] علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که بارها تصاویرشان با لباس‌های نظامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.»

 

این خبرگزاری در کنایه‌ای طعنه آمیز، مداحی را جایگزینی برای تخلیه هیجان جوانان مثل خوانندگی رپ و پاپ دانسته و مداحان را پیرو سبک های موسیقی غربی معرفی کرده است. این در حالی است که بخش عظیمی از جامعه مداحی و هیئت های مذهبی با پیشینه سنتی و قدیمی، هویت و سبک های منحصر به فردی دارند که نه تنها هیچ نسبتی با موسیقی غربی ندارد، بلکه در تقابل با دستگاه شیطانی است که غرب با اتکا به موسیقی های نویت برپا کرده است.

 

در این گزارش آمده است: «صدای مردی که صورتی پوشیده از ریش دارد و به گردنش چفیه‌ای رنگی انداخته، بلند شد، در حالی که شعری دینی را می‌خواند. اطراف او هم ایرانی‌هایی تجمع کرده بودند که سینه می‌زدند و بسیاری از آن‌ها شور گرفته بودند.»

 

رویترز می‌افزاید: «مداح مشهور ایرانی، در میان داوطلبان جنگ در سوریه، سروده‌اش را می‌خواند. ویدیوی این مراسم ماه ژانویه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از نقش سیاسی رو به افزایش مداحانی دارد که مورد احترام تندروها در ایران هستند.»

 

این خبرگزاری آمریکایی در گفتگو با “محمدجواد اکبرین” پژوهشگر دینی در این باره گفته است: «در کشوری که موسیقی ممنوع است و جوانان کم سن و سال راهی برای تخلیه انرژی خود ندارند، چنین جایگزینه‌هایی رسمی می‌یابند که مشکل ساز هم نیست»

 

اکبرین افزوده است: «مداحی نسخه‌ای از موسیقی رپ و راک است. مداحان سرودهای خود را با همان شور و تحریک می‌خواند، گاهی هم با همان آهنگ موسیقی اصلی، بر روی آهنگ‌های یک ترانه اصلی سروده‌ای از عشق دینی را می‌خوانند».

 

رویترز با اشاره به  نقش برجسته‌ای در افزایش شور و انگیزه برای حضور نظامی در سوریه ، می نویسد: «این مداح که عکس‌هایش هنگام حضور در جنگ سوریه با لباس نظامی منتشر شده در حالی دور بدنش را تیرهای مسلسل بسته بود، در ویدیویی که در اینترنت منتشر شده می‌گوید: به سوریه رفتم تا از جنگجویان قدردانی کنم. آن‌ها کاری انجام می‌دهند که ما نمی‌توانیم آن را انجام دهیم.»

 

این خبرگزاری خاطرنشان می کند که دستکم شش مداح مشهور به سوریه سفر کرده‌اند. عکس‌ها و فیلم‌های ویدیویی آن‌ها نیز در این سفرها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

 

رویترز درباره مداحان با حکومت می نویسد: «آنها بارها در حضور [آیت‌الله] علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایرانی و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس مداحی کرده اند. همچنین عکس‌هایی با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران دارند که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ حکومت کرد؛‌ دوره‌ای که شاهد شکوفایی مداحی‌ها در ایران بود.»

 

امیرفرشاد ابراهیمی ،خبرنگار و تحلیلگر سیاسی نیز، در این باره به رویترز می‌گوید: «احمدی نژاد روح تازه‌ای به مداحی دمید. دولتش از مداحان پشتیبانی کرد اما در عین حال از آن‌ها برای اهداف خاصش استفاده کرد».

 

رویترز با اشاره به نام حمیدرضا علیمی از مداحان مشهور، می نویسد: «وی در ویدیویی که سال ۲۰۱۳ منتشر شده، در جمع اعضای بسیج می‌گوید که سفارت ایران، ترتیب یکی از سفرهایش را به سوریه داده است.»

 

این خبرگزاری می افزاید: «عکس‌های منتشره در اینترنت، علیمی را در لباس نظامی نشان می‌دهد که به یک مسلسل کلاشنیکف اشاره می‌کند. همچنین در عکسی دیگر در حالی دیده می‌شود که در مقابل عکس حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ایستاده است. حزب‌الله به شکلی علنی در کنار نیروهای دولتی سوریه می‌جنگد.»

 

اکبرین در این باره به رویترز می‌گوید: «آن‌ها از مداحان به منظور بسیج نیروهایشان برای جنگ سوریه استفاده می‌کنند… مداح برای تبلیغات بسیار مهم است. مداحان به صورت ویژه سروده‌هایی درباره اهمیت دفاع از اماکن مقدس همچون حرم حضرت زینب نوه پیامبر در نزدیکی دمشق که یکی از مقدس‌ترین مزارهای شیعیان است، می‌خوانند.»

 

رویترز در پایان این گزارش نقش مداحان را همچون مداحی ها در جریان دفاع مقدس دانسته می نویسد:  «آن‌ها آن هنگام دعوت به آزادسازی مزارهای شیعیان در عراق از سیطره صدام حسین می‌کردند. مداحان امروز اما تشکیلاتی‌تر فعالیت می‌کنند.»

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=1742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.