اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

مروری بر آنچه که در شهر عدن گذشت/ آیا بن سلمان و بن زائد برای تجزیه یمن تقسیم کار کرده‌اند؟ + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 22142
  • 25 مرداد 1398 - 2:51
مروری بر آنچه که در شهر عدن گذشت/ آیا بن سلمان و بن زائد برای تجزیه یمن تقسیم کار کرده‌اند؟ + نقشه میدانی و عکس
دولت غیرقانونی منصور هادی کنترل پایتخت خودخوانده را در جنوب یمن از دست داده و برخی منابع می‌گویند سعودی‌ها از پشت به او خنجر زده‌اند.

دولت غیرقانونی منصور هادی کنترل پایتخت خودخوانده را در جنوب یمن از دست داده و برخی منابع می‌گویند سعودی‌ها از پشت به او خنجر زده‌اند.

 به گزارش اخبار جهادی، هفته گذشته تحولات میدانی یمن در شهر عدن پس از مراسم تشییع جنازه «منیر یافعی»، فرمانده ارشد نیروهای شورای انتقالی جنوب (تحت فرمان رژیم امارات) که در حملات موشکی و پهپادی جبهه مقاومت انصارالله به پادگان «الجلاء» کشته شد، ۱۸۰ درجه تغییر کرد.شورای انتقالی جنوب که از مرگ این فرمانده ارشد خشمگین بود در ابتدا علیه دولت خودخوانده منصور هادی (تابع رژیم سعودی) که کنترل شهر عدن را در دست داشت اعلان تظاهرات عمومی کرد و از مردم و نیروهای خود خواست کاخ ریاست جمهوری را به تصرف دربیاورند.

تظاهرات در شهر عدن خیلی زود به درگیری های سنگین میان نیروهای تحت فرمان امارات و عربستان تبدیل شد و نیروهای منصور هادی اقدام شورای انتقالی جنوب را یک کودتا از پیش برنامه ریزی برای قبضه کردن قدرت توصیف کردند.

به نظر می رسد، اشاره و منظور نیروهای منصور هادی از کودتای نیروهای شورای انتقالی جنوب در شهر عدن به غیر فعال بودن سیستم دفاع ضد موشکی و غیبت افسران اماراتی در زمان حملات موشکی انصارالله به پادگان «الجلاء» است.

در شروع درگیری های سنگین در شهر عدن، رژیم عربستان به نیروهای شورای انتقالی جنوب هشدار جدی داد که از مناطق در تصرف خارج شوند و حتی جنگنده های سعودی یک مرتبه مواضع آنان را هدف قرار دادند.

اگرچه رژیم سعودی به نیروهای تحت حمایت رژیم امارات اولتیماتوم داد اما این نیروهای شورای انتقالی جنوب بودند که در این عملیات غافلگیرانه به راحتی توانستند مناطق تحت کنترل دولت خود خوانده منصور هادی را یکی پس از دیگری در شهر عدن به تصرف درآوردند.

نیروهای شورای انتقالی جنوب در نهایت پس از ۴ روز درگیری سنگین موفق شدند با تصرف کاخ ریاست جمهوری و بیرون راندن نیروهای منصور هادی، شهر بندری عدن را از سیطره رژیم سعودی خارج و به کنترل دربیاورند.

نیروهای تحت فرمان رژیم امارات در جریان تصرف شهر عدن و مناطق حومه توانستند دهها منطقه و پایگاه نظامی از جمله «بئر احمد، الشعب، الحسوه، المنصوره، شیخ عثمان، الریمی، خور مسکر، الجلاء، العریش، دار سعد و…» را به همراه فرودگاه بین المللی عدن تصرف کنند.

به گزارش اخبار جهادی، بخش هایی از شرق و شمال استان عدن نیز در این عملیات از کنترل نیروهای منصور هادی خارج شد و نیروهای شورای انتقالی جنوب در مجموع موفق شدند ۴۰ درصد از مساحت استان عدن را به سیطره درآورند.

در حال حاضر، نیروهای منصور هادی بخش های غربی و شمال غربی استان عدن از جمله مناطق «البریقه، بئرفقم، صلاح الدین، عمران، قاوه، پالایشگاه عدن و پایگاه نظامی جلاء» را در کنترل دارند که حدود ۶۰ درصد از مساحت این استان را در بر می گیرد.

با فروکش کردن درگیری ها در شهر عدن، رژیم سعودی از شورای انتقالی جنوب و دولت خود خوانده منصور هادی برای شرکت در یک نشست فوری در عربستان و حل اختلافات دعوت کرده و طرفین درگیر نیز آمادکی خود را برای آغاز مذاکرات اعلام کردند.

اگرچه باید منتظر و ماند و دید مذاکرات در عربستان چگونه پیش خواهد رفت اما برخی منابع اعلام کرده اند ائتلاف سعودی و اماراتی در یک توطئه مشترک و مشکوک به‌ دنبال تجزیه یمن هستند و درگیری ها در شهر عدن در همین راستا بوده است.

در مقطع فعلی، وضعیت در جنوب یمن به خصوص در شهر و استان عدن بسیار پیچیده شده است اما نتیجه مذاکرات با شورای انتقالی جنوب در عربستان تصویری واضح تری را از آینده تحولات میدانی و سیاسی نشان خواهد.

به گزارش اخبار جهادی، اگر رژیم عربستان تصمیم نهایی خود را برای قربانی کردن کامل دولت خودخوانده و البته غیرقانونی منصور هادی بگیرد، تقسیم کار سعودی ها و اماراتی ها برای اجرای طرح تجزیه یمن بیشتر آشکار و نمایان می شود.

البته نباید فراموش کرد رژیم سعودی با حمایت نکردن از نیروهای منصور هادی در جریان درگیری ها در شهر عدن و پیشنهاد فوری برای مذاکره با شورای انتقالی جنوب تمایل خود را برای کنار گذاشتن دولت خودخوانده منصور هادی نشان داده بود.

 

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=22142

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.