اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

علل کاهش نیروهای امارات در یمن؛ از اختلافات داخلی تا ترس از تلفات انسانی در عدن

  • کد خبر : 21404
  • 08 تیر 1398 - 15:09
علل کاهش نیروهای امارات در یمن؛ از اختلافات داخلی تا ترس از تلفات انسانی در عدن
امارات عربی متحده اخیرا دست به کاهش نیروهای خود در یمن زده است؛ این در حالی است که این کشور در جریان مشارکت خود در ائتلاف سعودی علیه ملت یمن، موفق نشده است هیچ یک از هداف خود را محقق کند.

امارات عربی متحده اخیرا دست به کاهش نیروهای خود در یمن زده است؛ این در حالی است که این کشور در جریان مشارکت خود در ائتلاف سعودی علیه ملت یمن، موفق نشده است هیچ یک از هداف خود را محقق کند.

به گزارش اخبار جهادی، خبرهایی منتشر شده است، مبنی بر اینکه امارات عربی متحده طی سه هفته گذشته، شماری از نیروهای خود را از شهر «عدن» واقع در جنوب یمن خارج کرده است؛ اقدامی که تحلیل‌گران آن را «غافلگیر کننده» می‌دانند.

در حالی که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول بلندپایه اماراتی اعلام کرد که این اقدام به منزله، استقرار مجدد نیروهای اماراتی در یمن نیست، برخی از منابع دیپلماتیک تأکید کردند که ابوظبی، شماری از تجهیزات نظامی و نیروهای خود را که در بندرگاه «عدن» و ساحل غرب یمن، مستقر بود، خارج کرده تا سامانه‌های دفاعی خود را از هر گونه تهدید احتمالی ایمن کند.

یک مسئول بلندپایه اماراتی گفت که «درست است که نیروها، دست به برخی تحرکات می‌زنند… ولی به منزله استقرار مجدد در یمن نیست… امارات به ائتلاف نظامی [سعودی] پایبند است و هیچ خلایی در یمن باقی نمی‌گذارد».

این در حالی است که برخی از رسانه‌های داخلی یمن نیز خبر خروج جنگ‌افزارهای سنگین امارات از عدن را تأیید و تأکید کردند که این تجهیزات از بندرگاه عدن، به مقصد نامعلومی خارج شده است.

عوامل عقب‌نشینی امارات از یمن

درباره عواملی که باعث شد امارات مجبور شود نیروهای خود را از یمن خارج کند، یک مسئول دولتی یمن تأکید کرد که «شاید این یک تاکتیک باشد که ابوظبی از رهگذر آن تلاش کند، تصویر خود را بهبود بخشد؛ به ویژه بعد از اینکه مسئولان یمنی خواستار این کار (خروج امارات) بودند و مردم یمن نیز خواستار پایان یافتن نقش امارات در ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن هستند».

این مسئول دولتی به شبکه خبری «الجزیره» گفت که امارات با این اقدام در تلاش است که فضا را برای عناصر وابسته خود در یمن مانند شورای انتقالی و نیروهای رنجر باز بگذارد تا دست به بیشترین تنش زده و اقدامات خرابکارانه‌ای را تکمیل کنند که طی هفته‌های گذشته در «شبوه و سقطری» رخ داد.

ترس از تنش احتمالی با جمهوری اسلامی ایران

از سوی دیگر، «یاسین التمیمی» تحلیلگر یمنی مسائل سیاسی تأکید کرد که کاهش تعداد نیروهای امارات در عدن و ساحل غربی یمن، با نگرانی این کشور از تنش احتمالی با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است.

التمیمی به الجزیره گفت که ابعاد تاکتیکی دیگری از طریق این خبرها وجود دارد؛ به ویژه اینکه این اخبار با تنش شدید برای درگیری نیروهای محلی تحت حمایت امارات علیه حکومت قانونی در سقطری و شبوه همزمان شده و این رفتار از میران مداخله مداوما امارات در یمن و میزان ناکامی این کشور حکایت دارد.

مشکلات داخلی امارات

«عدنان هاشم» تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که جنگ علیه یمن، به وجهه امارات بسیار آسیب زده و بر امارتهای مختلف آن، در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی تأثیر سوء داشته است.

هاشم تأکید کرد ابوظبی با فشارهای زیاد داخلی مواجه است تا سیاست خارجی خود در منطقه را متوقف کند. این فشار بیشتر از سمت حکام و شیوخ سایر امارتهای این کشور است.

وی تصریح کرد که «شیخ محمد بن راشد حاکم دبی در گذشته، بیش از چند بار درباره تأثیر این تصمیمهای منفی حکام بر اقتصاد [امارات] سخن گفت. در عین حال، به نظر می‌رسد که سایر امارتها [از امارت ابوظبی] خشمگین باشند؛ زیرا بیشتر افرادی که در یمن کشته شدند، از فرزندان آنان بودند نه ابوظبی. این مسئله باعث شده که این فشارها، برای بازگشت آنان [از یمن] واقعی شود.

 امارات عربی متحده، از به‌هم پیوستن چند امارت در جنوب ساحل خلیج فارس تشکیل شده است؛ در بین هفت امارت، دو  امارت ابوظبی و دبی به دلیل گرایش‌ها و سیاست‌های متضاد، همواره بر سر بسط سیطره و قدرت خود در این کشور و خارج از آن اختلاف نظر داشته و دارند.

جنگ علیه یمن یکی از بارزترین موارد اختلاف بین این دو امارت رقیب از چند سال گذشته است که به دلیل تکروی ولی‌عهد ابوظبی و شکست سیاست‌های او در یمن و به تبع آن شکل‌گیری انتقادهایی علیه امارات از سوی مجامع بین‌المللی، موجب شده است که این سیاست‌ها از سوی حاکم دبی مورد انتقاد قرار گیرد.

همزمان با این مسائل، منابع آگاه یمنی اعلام کردند، در همان برهه زمانی که نیروهای امارات خارج شدند، عربستان سعودی تجهیزات جدیدی به عدن فرستاد، خودروهای زرهی و تانکهای متعلق به این کشور به اردوگاه ائتلاف سعودی رسید و سامانه دفاعی پاتریوت نیز در این شهر مستقر شد.

ترس ابوظبی از انتقامجویی از عناصر ابوظبی در درگیریهای عدن

«علی الذهب» کارشناس یمنی مسائل نظامی درباره ابعاد عقب‌نشینی امارات از عدن گفت که هر شش ماه یک بار افسران و سربازان اماراتی حاضر در عدن تعویض می‌وند، ولی بعید است که اتفاقات اخیر در همین راستا باشد.

الذهب تصریح کرد که وضعیت عدن طی روزهای آتی در آستانه انفجار قرار دارد، زیرا وضعیت بین حکومت مشروع و قانونی و تشکیلات شورای انتقالی که تحت امارات قرار دارد، در آستانه انفجار قرار دارد.

وی بر این باور است که احتمالا جنگ شدیدی در داخل عدن رخ خواهد داد. همین مسئله باعث شده که اماراتیها به فکر خارج کردن نیروهای خود از این شهر بیافتند تا در هر گونه درگیری آتی، طعمه انتقام قرار نگیرند.

این کارشناس نظامی ضمن رد ارتباط این عقب‌نشینی به تنش اخیر بین ایران و آمریکا در منطقه، تصریح کرد که نیروهای اماراتی حاضر در یمن، بیشتر از کسانی هستند که تازه جذب شده‌اند و تجربه زیادی ندارند و حضور آنان نیز تأثیر چندانی در تنش احتمالی ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد که امارات برای دفاع از خود ابزارهای دیگری مانند اجاره کردن مزدوران دارد، ولی نبرد آتی در داخل یمن خواهد بود؛ به ویژه اینکه اخیرا زمزمه‌هایی درباره احتمال بازگشت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به عدن شنیده می‌شود.

این اقدام امارات در حالی صورت می‌کیرد که ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان که امارات هم رکن اصلی آن محسوب می‌شود پس از چهار سال تجاوز به یمن به هیچ دستاوردی ملموسی دست نیافته و در باتلاق این کشور گرفتار شده است.

به گفته ناظران تشدید اختلاف میان عربستان و امارات بر سر دستیابی به منافعشان در یمن و همچنین اعتراض بی وقفه شهروندان یمنی به حضور این اشغالگران در خاک کشورشان از جمله عواملی است که متجاوزان را در قبال جنگ سردرگم کرده است.

مداخله نظامی در یمن در ۶ فروردین ۱۳۹۴ با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت با هدف آنچه بازگرداندن مشروعیت دولت منصور هادی خوانده شد آغاز شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.