اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پنجمین سالگرد تأسیس الحشد الشعبی؛ از میدان نبرد تا خدمات‌رسانی به مردم

  • کد خبر : 21249
  • 25 خرداد 1398 - 13:58
پنجمین سالگرد تأسیس الحشد الشعبی؛ از میدان نبرد تا خدمات‌رسانی به مردم

پنج سال از تأسیس سازمان الحشد الشعبی گذشت. سازمانی که هدف اول آن، مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، با پایان جنگ، وارد عرصه خدمات‌رسانی به مردم شده است. به گزارش اخبار جهادی، سازمان «الحشد الشعبی» عراق در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳) با فتوای آیت الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق شکل گرفت؛ سازمانی که […]

پنج سال از تأسیس سازمان الحشد الشعبی گذشت. سازمانی که هدف اول آن، مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، با پایان جنگ، وارد عرصه خدمات‌رسانی به مردم شده است.

به گزارش اخبار جهادی، سازمان «الحشد الشعبی» عراق در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳) با فتوای آیت الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق شکل گرفت؛ سازمانی که از گروه‌های مختلف عراقی از جمله تشیع، اهل تسنن و مسیحیت تشکیل شد.

این سازمان که هدف از تشکیل آن، مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، توانست در نهم دسامبر ۲۰۱۷ آذر ۱۳۹۶ عناصر این گروه را شکست دهد. اما طی شش ماه گذشته، عراق شاهد چهره دیگری از این سازمان بوده است.

پایگاه خبری «العهد» لبنان به تشکیل این سازمان و نحوه فعالیت کنونی آن در عراق پرداخت و نوشت، اگر واژه جهاد، در دوران جنگ با داعش، در صدر گفتمان الحشد قرار داشت، طی شش ماه اخیر، واژه‌هایی مانند «نجات، سازندگی و خدمات» در کنار واژه جهاد قرار گرفته تا تکمیل کننده مرحله پساجنگ باشد.

به گزارش العهد، شاید در خصوص حوادث اخیر عراق مانند سیل‌هایی که در آوریل گذشته رخ داد، یا جلوگیری از آسیب رسیدن به سازه‌های اقتصادی و نفتی مهم، مقابله با آتش‌سوزی در شمال مرکز و جنوب این کشور، آمار و ارقام، گویایی واقعیت نقش مهم و کلیدی الحشد در دفع و مقابله با این حوادث باشد. پیش از این رخدادها نیز در عملیات نجات هزاران خانواده از دست داعش یا بازگرداندن دهها هزار نفر از آوارگان عراقی به منازل خود،  نیروهای الحشد حضور داشتند.

الحشد الشعبی در مرحله نبرد با داعش، در آزادسازی دهها شهر و منطقه عراق از دست این گروه تروریستی مشارکت داشت؛ از جمله آزادسازی «جرف النصر، بیجی، سامراء، تکریت، الفلوجه، الرمادی، الموصل، العظیم، عزیز بلد، تلعفر، امرلی، سنجار، سبع البور، عرب جبور، الضابطیه، ابو غریب وحمرین» و دهها منطقه دیگر.

اقدامات الحشد به روایت آمار و ارقام

العهد آمار زیر را از اقدامات الحشد منتشر کرد:

مشارکت در بازگرداندن ۱۸۷ هزار و ۹۹۶ آواره از مجموع ۳۵۸ هزار و ۴۱۳ آواره به استان دیاله در سال ۲۰۱۵.

مشارکت در بازگرداندن ۶۸۲ هزار و ۵۸۳ آواره از مجموع ۷۳۵ هزار و ۹۸۸ آواره به استان صلاح الدین در سال ۲۰۱۵.

مشارکت در بازگرداندن  ۹۲۸ هزار و ۶۲۶ آواره از مجموع یک ملیون و ۴۸۵ هزار و ۳۴۱ نفر به استان الانبار در سال ۲۰۱۶.

مشارکت در امدادرسانی به ۲۲ هزار و ۸۹ غیر نظامی در جریان آزادسازی «فلوجه» (شش هزار و ۲۴۴ مرد، شش هزار ۸۵۱ زن و هشت هزار و ۹۹۴ کودک).

مشارکت در بازگرداندن ۹۲ هزار و ۸۵۰ آواره از مجموع دو میلیون و ۹۸۹ هزار و ۳۴۱ نفر به نینوی در سال ۲۰۱۷.

مشارکت در خدمات‌رسانی پزشکی به ۲۱ هزار و ۷۴۵ آواره در نینوی و انتقال ۱۴۰ هزار آواره از موصل در سال ۲۰۱۷.

مشارکت در بازگرداندن ۵۲۲ هزار آواره عراقی از سوریه به عراق.

افزون بر این مسائل، تشکیلات مهندسی و لجستیک الحشد نیز در نجات ۲۴۰ روستا از خطر سیل در استانهای «میسان، بصره و واسط» و حومه‌های آن، نجات چندین سازه نفتی مهم در این استانها، خاموش کردن آتش در دهها مزرعه در استانهای نینوا، کرکوک، صلاح الدین، دیاله، نجف و سایر استانها، نقش مهمی ایفا کرده است.

این آمار و ارقام ارائه دهنده تصویر الحشد در مرحله پساداعش است. این آمارها ثابت می‌کند که اگر مأموریت الحشد در زمینه نظامی به پایان رسیده، ولی به اقتضای شرایط، رسالتش همچنان به قوت خود باقی است. گوهر این رسالت نیز صیانت از کرامت، عزت، استقلال و حاکمیت عراق و حفظ مقدسات آن و تلاش برای بازسازی این کشور است.

بازگرداندن آوارگان، نجات مردم از سیل، خاموش کردن آتش‌سوزی، حفظ منابع راهبردی عراق، تأمین امنیت نهادهای حکومتی و عتبات عالیات و زوار آن و ارائه خدمات ضروری به بسیاری از شهرها و روستاهای محروم، همگی نمود عملی این پیام مقدس الحشد است.

العهد در ادامه می‌نویسد، بر هیچ کس پوشیده نیست که سه عامل باعث شد، الحشد این نقش مهم و کارآمد را ایفا کند و به این دستاوردها و پیروهای دست یابد: نخست؛ فتوای مرجعیت. دوم؛ حمایت جمهوری اسلامی ایران. سوم حمایت مردمی گسترده از سوی اقشار مختلف عراق، صرف نظر از مذهب، قومیت یا منطقه.

در حالی که الحشد به ایفای نقش مؤثر و کارآمد خود در عرصه‌های مختلف ادامه می‌دهد، ولی برخی از محافل سیاسی و اطلاعاتی خارجی منطقه‌ای و بین‌المللی در تلاشند که چهره این سازمان را مخدوش کنند؛ البته برخی از طرفهای داخلی عراق نیز با اقدامات خارجی همسو و همگام هستند.

بنا بر این گزارش، معادله مشخص و روشن این است که هر اندازه حضور تأثیرگذار الحشد در میادین و عرصه‌های مختلف افزایش یابد، روند حملات و تلاش برای مخدوش‌سازی چهره این سازمان افزایش می‌یابد که این، یک امر طبیعی و قابل انتظار است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.