اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پشت پرده مداخلات امارات در کشورهای منطقه و آفریقا

  • کد خبر : 21183
  • 22 خرداد 1398 - 9:54
پشت پرده مداخلات امارات در کشورهای منطقه و آفریقا
مداخلات سیاسی و نظامی امارات در کشورهای خاورمیانه و کشورهای آفریقایی باعث شده تا اهداف ابوظبی از اتخاذ این سیاستهای توسعه طلبانه بیش از پیش مشخص شود.

مداخلات سیاسی و نظامی امارات در کشورهای خاورمیانه و کشورهای آفریقایی باعث شده تا اهداف ابوظبی از اتخاذ این سیاستهای توسعه طلبانه بیش از پیش مشخص شود.

 به گزارش اخبار جهادی، مداخلات امارات در کشورهای منطقه از ایران گرفته تا سودان، لیبی، عراق، سوریه، یمن … بر کسی پوشیده نیست اما ابعاد پنهانی این مداخلات هر روز بیش از پیش برای افکار عمومی جهان آشکار می شود.کشور امارات تلاش دارد تا در رقابت پنهان و غیر علنی خود با عربستان مسائل مربوط به جهان عرب را جهت دهی و مدیریت کرده و آن را به نفع خود برگرداند. هرجا که ابوظبی منافع خود را در تحولات کشورهای عربی و کشورهای خاورمیانه در خطر می بیند فوراً وارد عمل میشود و با استفاده از عناصر خود در این کشورها می کوشد تا این تحولات را به نفع خود هدایت کند.

مشارکت امارات در ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن، ترور علما و مخالفان ائتلاف متجاوز در شهر عدن به دست عناصر امارات، ایجاد زندان های مخوف و سری برای شکنجه یمنی ها در این کشور در کنار استفاده از عناصر القاعده برای حمله به استان تعز و تقویت تشکیلات تروریستی در این کشور همه و همه از مداخلات ابوظبی در یمن به شمار می رود.

در سودان نیز هر روز شاهد مداخلات و اقدامات آشوب برانگیز امارات در این کشور هستیم به طوریکه امارات از همان روزهای آغاز اعتراضات در سودان و برکناری نظام حاکم این کشور به ریاست عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان با ورود به این روند تلاش کرد تا در کنار عربستان مانع آن بشود که اعتراضات مردمی در سودان نتیجه مطلوب خود را بدهد.

امارات تلاش کرد تا از طریق سرکار آوردن یک شورای نظامی و مدیریت آن به وسیله مهره های ابوظبی سایه حاکمیت نظامیان و دیکتاتورها را بر سر این کشور بگستراند چرا که امارات بیم آن دارد که اگر اعتراضات مردمی در سودان در نهایت به ایجاد تغییرات گسترده در هرم قدرت این کشور بیانجامد ممکن است دایره درخواست برای تغییر به امارات نیز کشیده شود؛ بنابراین ابوظبی و ریاض برای مدیریت اعتراضات و ایجاد یک سری تغییرات سطحی در سودان وارد عمل شدند.

امارات تنها به مداخله سیاسی در این کشور اکتفا نکرده و فاز نظامی را برای حمایت از شورای نظامی سودان انتخاب کرد؛ شورایی که برای خاموش کردن اعتراضات مردمی در این کشور حمام خون به راه انداخته است. عربستان و امارات به تازگی مقادیر زیادی جنگ افزار و تسلیحات نظامی در فرودگاه خارطوم تخلیه کرده اند. بر اساس اعلام منابع آگاه، محموله‌های سعودی و اماراتی طی هفته‌های اخیر در فرودگاه خارطوم فرود آمده است که به نظر می‌رسد این محموله ها حاوی جنگ افزارهای نظامی باشد. هم چنین انتشار عکس های مربوط به استقرار خودروهای زرهی اماراتی در خیابانهای خارطوم برای سرکوب اعتراضات مردم سودان طی روزهای اخیر بسیار جنجال برانگیز شد. در بحبوحه خشونت‌ها در سودان، دستکم سه خودروی زرهی از نوع «A4 X440» در خیابان‌های خارطوم دیده شده است. این خودروهای زرهی ساخت امارات متحده عربی است و فعالان سودانی می‌گویند که نیروهای واکنش سریع از آنها استفاده می‌کنند.

عراق نیز از مداخلات خصمانه امارات در امان نمانده و دایره سیاستهای توسعه طلبانه ابوظبی، این کشور مهم در خاورمیانه را نیز دربر گرفته است. به تازگی یک نماینده پارلمان عراق به دخالت سه کشور عربی از جمله امارات در آتش زدن محصولات کشاورزی این کشور اشاره کرده است. براساس گفته های این نماینده عراقی، عربستان و امارات به همراه اردن در آتش سوزی محصولات کشاورزی در عراق با هدف تضعیف اقتصاد عراق نقش دارند. اهداف دیگری نیز وجود دارد و از جمله آنها دامن زدن به بحران میان عراقی‌ها و ایجاد فتنه در عراق است. اخیراً مزارع گندم و جو زیادی در تعدادی از استان‌های عراق طعمه حریق شده اند که تکرار این آتش سوزی‌ها، سوالاتی را درباره عوامل پشت پرده آن ایجاد کرده بود. از اوایل ماه مه گذشته تا ژوئن جاری، حدود ۲۳۶ مورد آتش سوزی محصولات کشاورزی عراق به ویژه گندم و جو گزارش شده است که بیش از پنج هزار هکتار را به خاکستر تبدیل کرده است.

در کنار تمام این مداخلات، امارات به زعم خود با ارائه کمک های بشر دوستانه تلاش می کند تا وجهه خوبی از خود در میان افکار عمومی این کشورها نشان دهد. سیاستهای بشر دوستانه ابوظبی در برخی کشورها مانند سودان و یمن جنبه عوام فریبی داشته و به قدری غیر قابل باور است که مردم این کشورها نیز آن را نمی پذیرند. اخیراً کشور امارات برای کمک رسانی به سیل زدگان در استانهای عدن و لحج وارد عمل شده و از کمک رسانی به بخش های آسیب دیده در این استانها در اثر جاری شدن سیل خبر داده است. ائتلاف متجاوز سعودی نیز در کنار امارات از ایجاد یک پل هوایی برای ارسال کمک های بشر دوستانه به مردم یمن خبر داده است! این در حالیست که مسبب اصلی اوضاع کنونی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان که شاهد بدترین فاجعه انسانی در عصر حاضر بوده خودِ عربستان و امارات هستند.

امارات در زمینه عوام فریبی پا را از این حد نیز فراتر گذاشته و اقدام به توزیع افطاری در میان مردم یمن کرده است؛ مردمی که ابوظبی را عامل ویرانی کشورشان می دانند. در کنار تمام این مداخلات ایجاد شبکه جاسوسی امارات برای زیر نظر گرفتن کشورهای منطقه از عمان گرفته تا قطر، ترکیه، ایران و حتی مخالفان داخلی خود را باید اضافه کنیم؛ شبکه جاسوسی که افشای اقدامات آن طی هفته های گذشته جنجال زیادی برپا کرد. امارات حتی کاخ سفید را نیز از جاسوسی های خود در امان نگذاشته است.

اظهار نظرهای خصمانه مقامات اماراتی و تعیین شرط و شروط برای ایران و مداخلات ابوظبی در امور مربوط به کشورمان از جمله توافق هسته ای کاملاً مشخص است. امارات در اظهار نظری مداخله جویانه و گستاخانه مدعی شده بود که در هر مذاکره ای که قرار است در آینده با ایران انجام دهد باید ۴ شرط عملی شود. امارات با تعیین پیش شرطهایی در خصوص سیاست خارجه ایران و برنامه موشکی و هسته ای کشورمان تلاش می کند تا خود را جزو بازیگران مؤثر و تعیین کننده منطقه جلوه دهد.

کمک ها و حمایت های تسلیحاتی و سیاسی امارات از خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی برای رسیدن به قدرت در این کشور و تشکیل یک دیکتاتوری نظامی از طریق لشکر کشی به طرابلس و به دست گرفتن کنترل پایتخت لیبی در راستای سیاستهای مداخله جویانه ابوظبی علیه کشورهای منطقه و به تعبیر دقیق تر علیه ملتهای منطقه می گنجد.

امارات می کوشد تا با وارد شدن در هر صحنه و میدانی و اظهار نظر در خصوص هر مسأله ای (به ویژه اظهار نظرهای انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه که تمام موضوعات جهانی را شامل می شود!) از یک سو خود را در میان کشورهای عربی در یک رقابت غیر علنی با عربستان و از سوی دیگر از منظر کشورهای جهان به ویژه آمریکا، یک مهره مهم و تأثیر گذار در منطقه جلوه دهد تا توسط کشورهای غربی در موضوعات منطقه ای به بازی گرفته شود و از این رهگذر منافع سیاسی خود را نیز تأمین کند.

انتهای پیام/

منبع: مهر
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.