اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

چرا ارتش سوریه در آزادسازی ادلب با یک «جبهه ۱۰ گانه » روبروست؟

  • کد خبر : 20877
  • 04 خرداد 1398 - 10:25
چرا ارتش سوریه در آزادسازی ادلب با یک «جبهه ۱۰ گانه » روبروست؟
روزنامه لبنانی البناء دلایل مخالفت 10 طرف بحران سوریه با عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی آخرین پایگاه تروریست‌ها در ادلب و منافع هر کدام از آنها در طولانی تر شدن بحران را برشمرد.

روزنامه لبنانی البناء دلایل مخالفت ۱۰ طرف بحران سوریه با عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی آخرین پایگاه تروریست‌ها در ادلب و منافع هر کدام از آنها در طولانی تر شدن بحران را برشمرد.

به گزارش اخبار جهادی، طرف‌های مخالف آزادسازی ادلب طی هشت سال جنگ، حرکات ارتش سوریه را در سراسر این کشور دنبال کرده‌اند و همچنان به اتهاماتی علیه ارتش سوریه مبنی بر کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهند؛ اما نکته اینجاست که این کشورها در هیچ کدام از پیشروی‌های ارتش سوریه به اندازه حالا با خشونت و تهدید، مخالفت خود را با عملیات‌های دولت سوریه نشان ندادند.

این را دکتر «وفیق ابراهیم»، یک کارشناس مسائل استراتژیک در مقدمه یادداشت خود برای روزنامه «البناء» آورد و ادامه داد: به نظر می‌رسد نبرد ادلب از ویژگی خاص و سطح بالایی در مناقشات داخلی، منطقه‌ای و بین المللی سوریه برخوردار است که ۱۰ طرف  را به اندازه گروه‌های تروریستی اشغالگر ادلب، ریف های حماه و حلب نگران ساخته است.

نویسنده گفت: این طرف‌ها کدام هستند؟ ترکیه اولین مداخله‌گر در استان ادلب و شمال و ریف‌های حلب و حماه سوریه است.  ترکیه در تازه‌ترین موضع گیری خود مستقیما تجهیزاتی نظامی برای تروریست‌ها فرستاد و با سلاح‌های سنگین اعم از تانک و موشک از گروه‌های تروریستی شامل
هیئه تحریر الشام، جبهه النصره، القاعده، جیش العزه و منظمه حراس الدین، اللواء الترکستانی و کتائب الاخوان المسلمین حمایت نظامی می‌کند. ترکیه همچنین اتاق عملیاتی برای اداره نبرد دارد که به گفته رسانه‌ها در همجواری مرزهایش با سوریه واقع است.

اما دومین مداخله‌گر در اوضاع شمال سوریه آمریکایی‌ها هستند که علیه هر گونه حمله برای آزادسازی ادلب پشت سر هم پیام تهدید می‌فرستند. در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره حمله به این استان به منظور کشته نشدن غیرنظامیان هشدار داد و گفت که اگر در آنجا حمله شیمیایی شود کشورش فورا حمله می‌کند.
اما امروز او خشن‌تر برخورد کرده و به استناد ادعای جبهه النصره ارتش سوریه را متهم کرده است که در حمله به روستایی در شمال لاذقیه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و این در حالی است که هیچ قربانی از این حمله در صفوف تروریست‌ها شناسایی نشده است.

البناء نوشت: آمریکایی‌ها ادعا کردند که تحقیق در این باره را آغاز کردند. نکته جالب اینکه این روستا هنوز تحت کنترل تروریست‌هاست. بنابراین آمریکایی‌ها چگونه تیم ارزیاب فرستادند؟ آیا این موضوع نشانه هماهنگی بین آنها نیست؟ این موضوع خود افشاگر علت هشدار شدید آمریکا درباره هر گونه حمله به ادلب است.

به نوشته البناء، طرف چهارم و پنجم مداخله‌گر در ادلب، ابزارهای قانونی برای هیمنه آمریکایی‌هاست. یکی سازمان ملل که درباره کشتار غیرنظامیان هشدار داده و درخواست آتش بس داده است. دیگری اتحادیه عرب که در پی سازمان ملل درخواست آتش بس داده است و حمله موشکی به مکه را تقبیح کرد. به گفته ناظران ابوالغیط گمان می‌کند ادلب در همجواری مکه است.

این روزنامه لبنانی افزود: این موضوع درباره اروپایی‌ها از جمله انگلیس و فرانسه  صدق می‌کند. آنها طرف‌های ششم و هفتم مداخله‌گر در موضوع ادلب و دنباله رو معلم آمریکایی خود در سوریه هستند  و در راستای منافع مشترکشان با آمریکا و با رویای بازگشت به عرصه بین المللی مواضعشان را از پیش آماده و مکتوب کرده‌اند.
نویسنده تصریح کرد: عربستان هم که بی وقفه فریاد حفظ جان غیرنظامیان در ادلب سر می‌دهد. در حالی که از زمانی که عربستان تاسیس شده متهم به کشتار، خونریزی، اعدام و سربریدن با شمشیر است. این اتفاقات برای عربستان به اندازه برگزار کردن مسابقه زیباترین شتر عادی جلوه می‌کند.

وی افزود: آل سعود که  تا حد زیادی مخالف سیاست ترکیه در جهان عرب هستند در موضوع ادلب خود را نزدیک ترکیه می‌بیند آن هم نه از سر دوستی بین آنها بلکه به دلیل وحشتی که از امکان پیروزی دولت سوریه و پایان جنگ در خاک این کشور دارند؛ چون در این صورت نقش کشورهای عربی و بالاخص عربستان به طور کامل خاتمه می‌یابد. از همین رو سعودی‌ها به حمایت مالی از تروریسم تحت عنوان کمک به عشایر و کُردها در شرق فرات و استان ادلب ادامه می‌دهند.
البناء آورد: امارات هم بخش اصلی از نقش آمریکا در شرق عربی است و جز با هماهنگی آمریکا کاری نمی‌کند بخصوص در حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق، لیبی، سودان و الجزایر که کاملا به خواست آمریکا عمل می‌کند.

نویسنده آورده است: این ۹ طرف مخالف حمله ارتش سوریه حامی تروریسمی هستند که خود طرف دهم مخالفان ارتش سوریه محسوب می شود، یعنی همان ۳۰ گروه تروریستی که در مساحت گسترده‌ای بین ریف ‌ای حماه و حلب و شمال لاذقیه و ادلب مستقر هستند و اعضای آنها اتباع کشورهای مختلف اعم از چین، روسیه، کشورهای  غربی کشورهای عربی، اروپایی و سوریه هستند.

نویسنده در ادامه تاکید کرد که اطلاعات موثق بالا به تایید مراجع امنیتی و رسانه‌ای بین المللی رسیده است.

وی درباره دلایل اجماع نظر این طرف‌ها در مخالفت با آزادسازی ادلب گفت: آمریکایی‌ها می‌بینند آزادسازی استان ادلب به معنای انتقال درگیری ارتش سوریه با آمریکا در شرق فرات و آغاز انقراض نفوذ آن در آنجاست، علاوه بر اینکه به انحلال نیروهای سوریه دموکراتیک منجر می‌شود. از همین رو  ادلب را در چنگ گرفته و مانع راه حل سیاسی برای بحران سوریه می‌شوند؛ چون در عمل می‌خواهند بحران سوریه تا طولانی‌ترین زمان ممکن ادامه داشته باشد و این امر جز با ابقای تروریسم در ادلب محقق نمی‌شود.

ترکیه هم بین نقش خود در سوریه و حفظ اشغالگری ادلب ارتباط قرار می‌دهد؛ چون آزادسازی ادلب بهانه‌های آن را برای ماندن در شمال سوریه از بین می ‌رد و مانع هر گونه نقش آن در کشور سوریه می‌شود، از سوی دیگر آنکارا از اینکه  نقش کُردها در سوریه به ترکیه کشیده شود، نگرانند.
به عقیده نویسنده از همین رو می‌بینیم آمریکا و ترکیه که بر سر شرق سوریه، عراق، لیبی و یمن اختلاف نظر دارند در ادلب توافق نظر دارند، چون بر یکدیگر برای مقابله با دولت سوریه و گسترش نفوذ ایران، روسیه و حزب الله که از ائتلاف عمیقی با دولت سوریه برخوردارند اتکا کرده‌اند.

البناء نوشت: از میان گروه‌های تروریستی در ادلب هم القاعده و اخوان المسلمین هم از آنجایی که ادلب آخرین پایگاه آنها و آخرین نفوذ اجتماعی ، سیاسی و تروریستی است و اخراج آنها از ادلب تقریبا به معنای پایان چیزی است که از خلافت عثمانی یا  به تعبیرشان خلافت و امارت مومنین باقی مانده است.

این روزنامه لبنانی افزود: اسرائیل هم به نوبه خود بر ادامه بحران سوریه اصرار دارد؛ زیرا ادامه بحران به معنای عدم نقش آفرینی سوریه در ممانعت از تصویب معامله قرن است.اتحادیه عرب، سازمان ملل و اروپایی‌ها هم که بوق‌های آمریکایی هستند که هر زمان که آمریکا به آنها نیاز داشته باشد به صدا درمی‌آیند.

نویسنده آورده است: دراینجا دولت سوریه این سوال را دارد، چگونه این ائتلاف بین المللی خواهان آتش بس با تروریست‌های جبهه النصره است وقتی سرویس اطلاعات ترکیه بر حمایت از تروریسم و حضور این گروهک تروریستی در نشست‌های آتش بس اصرار دارد.

وی افوزد: به گفته همه سوری‌ها نقش ترکیه در سوریه با آغاز عملیات آزادسازی ادلب خاتمه می‌یابد کما اینکه با فرار ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه از شرق فرات نقش آمریکا در منطقه هم پایان می‌پذیرد.
در پایان آمده است: ارتش سوریه به تدریج و طی سلسله ائتلاف‌هایی که با حزب الله، ایران و روسیه داشته است برای آزادسازی وجب به وجب خاک سوریه از وجود گروه‌های تروریستی  و حامیان داخلی، منطقه ای و بین المللی از پای ننشسته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=20877

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.