اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

در لیبی چه می‌گذرد؟

  • کد خبر : 19759
  • 16 فروردین 1398 - 13:39
در لیبی چه می‌گذرد؟
پیشروی شبه‌نظامیان تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» موسوم به «ارتش ملی لیبی» به سمت پایتخت این کشور با چراغ سبز عربستان سعودی، این شهر را در آستانه درگیری خونین قرار داده است.

پیشروی شبه‌نظامیان تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» موسوم به «ارتش ملی لیبی» به سمت پایتخت این کشور با چراغ سبز عربستان سعودی، این شهر را در آستانه درگیری خونین قرار داده است.

به گزارش اخبار جهادی، نیروهای تحت امر خلیفه حفتر روز پنجشنبه(دیروز) با پیشروی به سمت طرابلس پایتخت لیبی، شهر «غریان» یکی از بزرگ‌ترین شهرهای لیبی واقع در میان رشته‌ کوه‌های «نفوسه» را به تصرف خود درآوردند.

روز‌نامه «رأی‌الیوم» در سرمقاله خود به این موضوع پرداخته و نوشت که تصرف شهر غریان واقع در فاصله ۹۰ کیلومتری طرابلس که تحت سیطره نیروهای دولت وفاق ملی به رهبری «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی قرار دارد، از احتمال وقوع درگیری‌های خونین ظرف چند ساعت یا چند روز آینده خبر می‌دهد.

«عبدالسلام الحاسی» فرمانده اتاق عملیات منطقه غربی وابسته به «ارتش ملی لیبی» اعلام کرد که نیروهای آن وارد شهر شده و شهرک «الأصابعه» واقع در فاصله ۸۰ کیلومتری طرابلس را تحت تصرف خود درآوردند.

رأی‌الیوم با اشاره به اینکه شهر غریان یک شهر کوهستانی است و سیطره نظامی بر آن دشوار است، نوشت که سقوط این شهر به معنای فروپاشی نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی و تمامی «اقدامات کذب» و دیدار حفتر و السراج در ابوظبی است و حال آنکه قرار بود توافق صلح این دو طرف در همایش ملی تحت نظارت سازمان ملل که ظرف چند روز آینده در شهر غدامس برگزار خواهد شد، به عنوان یک توافق و رکن اصلی مورد استناد قرار گیرد.

این روزنامه افزود که ژنرال حفتر با برخورداری از حمایت چند کشور غربی اعم از انگلیس، فرانسه و ایتالیا و روسیه، تصمیم گرفته دست به اقدام نظامی زده و به طرابلس یورش ببرد و چه بسا همانند «عبدالفتاح السیسی» دوست و متحد مصری‌اش، خود را به عنوان رهبر لیبی اعلام کند.

نکته جالب توجه اینکه پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس با حضور «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در این شهر همزمان شده است و این به معنای آن است که مأموریت سازمان ملل و «غسان سلامه» فرستاده این سازمان به نقطه پایانی رسیده است.

فایز السراج رئیس دولت وفاق ملی که منصب فرمانده کل نیروهای دولت خود را نیز بر عهده دارد، وضعیت فوق‌العاده و آماده‌باش نیروها را اعلام کرده کرده و از آنها خواسته است با هر گونه تهدیدی علیه امنیت و ثبات لیبی مقابله کنند و این به معنای وقوع درگیری‌های خونین در روزهای آینده است.

«ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال حفتر بر غرب و مرکز لیبی و نیز منطقه فزان در جنوب غربی این کشور سیطره یافته و تنها طرابلس پایتخت این کشور باقی مانده است و به نظر می‌رسد که وی عزم خود را برای تصرف این شهر نیز جزم کرده تا رؤیای خود یعنی رسیدن به تاج و تخت در لیبی جامعه عمل بپوشاند همچنانکه وی به خاطر همین امر از سرهنگ «معمر القذافی» رهبر پیشین لیبی در جریان کودتای سال ۱۹۶۹ جدا شد.

اینکه آیا نیروهای شرقی لیبی تحت امر ژنرال حفتر موفق خواهند شد طرابلس را تحت سیطره خود درآورده و به دوگانگی حکومت در لیبی پایان دهد؟ سوالی است که پاسخ آن هنوز مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود که این امر با به راه افتادن حمام خون همراه خواهد بود که قربانیان آن نیز بی‌گناهان خواهند بود.

رأی‌الیوم در پایان نوشت که به نظر نمی‌رسد نیروهای ناتو به نفع دولت السراج در لیبی مداخله کند چرا که ناتو در درجه نخست حامی حفتر است و در صورت مداخله نیز برای تغییر نظام لیبی به نفع حفتر وارد عمل خواهد شد و گذشته از آن کشورهای همسایه لیبی به خصوص الجزائر نیز سرگرم اوضاع داخلی است، تونس نیز ضعیف‌تر از آن است که بتواند در لیبی اثرگذار باشد و لذا تنها مصر است که هم اکنون به صورت غیرمستقیم در لیبی دخالت دارد و از نیروهای ژنرال حفتر حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=19759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.