اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تحرکات آرام اردن برای جدا کردن راه خود از عربستان سعودی

  • کد خبر : 17222
  • 27 مهر 1397 - 11:59
تحرکات آرام اردن برای جدا کردن راه خود از عربستان سعودی

بازگشایی گذرگاه نصیب-جابر در مرز سوریه، دعوت قطر از رئیس مجلس سنای اردن برای سفر به دوحه و رایزنی نخست‌وزیر این کشور با وزیر خارجه ترکیه درباره راهکار توسعه مبادلات تجاری، اتفاقاتی بود که در یک روز برای اردن رخ داد. به گزارش اخبار جهادی، اردن این روزها قدم در مسیر ارتباط با قطر و […]

بازگشایی گذرگاه نصیب-جابر در مرز سوریه، دعوت قطر از رئیس مجلس سنای اردن برای سفر به دوحه و رایزنی نخست‌وزیر این کشور با وزیر خارجه ترکیه درباره راهکار توسعه مبادلات تجاری، اتفاقاتی بود که در یک روز برای اردن رخ داد.

به گزارش اخبار جهادی، اردن این روزها قدم در مسیر ارتباط با قطر و سوریه گذاشته و با احتیاط شدید به سمت ترکیه پیش می‌رود و البته در تلاش است تا گام‌هایی که برمی دارد به روابط با عربستان لطمه‌ای نزند و از سوی دیگر روابط خود را متنوع‌تر سازد.

اگرچه اردن بیانیه‌ای کمرنگ در خصوص اعلام همبستگی با عربستان سعودی در ارتباط با پرونده «جمال خاشقچی» فعال سیاسی و روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، صادر کرد، اما سرگرم شدن عربستان سعودی به پرونده خاشقچی، زمینه را برای تحرکات اردن در جهت تقویت روابط خود با قطر، سوریه و ترکیه را فراهم کرده است.

روزنامه «رأی‌الیوم» با بیان این مطلب نوشت که بازگشایی گذرگاه نصیب-جابر در مرز سوریه و ازسرگیری روابط اقتصادی با این کشور امری است که مناسب وضعیت فعلی اردن است و با وجود اینکه سفر «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن به دمشق یا سفر «ولید‌ المعلم» وزیر خارجه سوریه به امان به تأخیر افتاده، اما با توجه به از سرگیری روابط اقتصادی دو کشور، روابط سیاسی نیز تأخیر زیادی نخواهد داشت.

در خصوص روابط اردن با قطر نیز «فیصل الفایز» رئیس مجلس سنای اردن دریافت دعوتنامه برای سفر به قطر را مخفی نمی‌کند و کاردار سفارت قطر روز دوشنبه به ملاقات الفایز در دفترش رفت. ۱۰ روز قبل از آن یک هیأت اردنی از بخش خصوصی به ریاست «نائل الکباریتی» عضو مجلس سنای این کشور به دوحه سفر کرد و در این سفر روابط بین دو کشور را روابطی «متمایز» خواند.

به نظر می‌رسد که اردن در پرونده قطر به سمت عادی‌سازی روابط اقتصادی به صورت گسترده پیش می‌رود، اما در بحث ارتباطات سیاسی هنوز محتاطانه عمل می‌کند و لذا باید دید که الفایز که به کاخ پادشاهی نیز نزدیک است، چه تصمیمی برای سفر به قطر خواهد گرفت. در صورتیکه وی گام نخست در این مرحله را بردارد احتمال آن می‌رود که گام‌های بعدی به بازگشت سفیر قطر به امان نیز منحصر نشود، بنابراین باید منتظر تصمیم الفایز بود تا پرونده روابط با قطر نیز روشن‌تر شود.

مهم‌ترین مسئله برای اردن تعامل با ترکیه در شرایطی است که تنش بین ریاض و آنکارا به اوج خود رسیده است و ممکن است اردن تا روشن شدن آینده روابط دوجانبه آنکارا و ریاض به راحتی نتواند قدم در این مسیر بگذارد و چه بسا همین امر باعث تأخیر دولت اردن در اتخاذ تصمیمات عملی برای تقویت روابط اقتصادی با ترکیه شود.

اهتمام آنکارا به اردن به خصوص با بازگشایی گذرگاه نصیب دو چندان شده است و دلیل سفر وزیر بازرگانی ترکیه به اردن و اعلام برگزاری کنفرانس سرمایه‌گذاری در اردن که قرار است اواسط ماه آینده در ترکیه برگزار شود، همین امر است.

تمامی این اتفاقات در پایتخت اردن اما کاملا آرام رخ می‌دهد و اردن سعی دارد با کیاست روابط خود با ریاض را حفظ نماید و منتظر نتایج پرونده خاشقچی در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی است با وجود اینکه ناظران از کاهش تسلط عربستان سعودی در روابط دوجانبه و منطقه‌ای سخن به میان آورده و احتمال می‌دهند که در صورت اثبات قتل خاشقچی، ریاض به سازش‌های بزرگ تن دهد.

اخیرا «جمانه غنیمات» وزیر مشاور در امور رسانه و سخنگوی دولت اردن نیز پس از سکوت طولانی مدت این کشور در خصوص ناپدید شدن خاشقچی، تنها بر همبستگی با عربستان سعودی در برابر «شایعات» تأکید کرد.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17222

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.