اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ساعت صفر عملیات «محور جنوبی» سوریه در سایه وحشت آمریکا و صهیونیسم

  • کد خبر : 14854
  • 14 خرداد 1397 - 13:14
ساعت صفر عملیات «محور جنوبی» سوریه در سایه وحشت آمریکا و صهیونیسم

با پیشروی های نیروهای مقاومت سوری در جبهه های مختلف نبرد در سوریه از دمشق گرفته تا حمص و حماه می توان گفت که پرونده گروه های تروریستی ـ تکفیری در این کشور بسته شده و یا در حال بسته شدن است. به گزارش اخبار جهادی،با پیشروی های نیروهای مقاومت سوری در جبهه های مختلف […]

با پیشروی های نیروهای مقاومت سوری در جبهه های مختلف نبرد در سوریه از دمشق گرفته تا حمص و حماه می توان گفت که پرونده گروه های تروریستی ـ تکفیری در این کشور بسته شده و یا در حال بسته شدن است.

به گزارش اخبار جهادی،با پیشروی های نیروهای مقاومت سوری در جبهه های مختلف نبرد در سوریه از دمشق گرفته تا حمص و حماه می توان گفت که پرونده گروه های تروریستی ـ تکفیری در این کشور بسته شده و یا در حال بسته شدن است. با این حال، آنچه که اکنون به نظر می رسد این است که تروریستهای تکفیری همچنان در نقاط مختلف مرزی سوریه حضور دارند و نابودی آنها برمبنای تئوری لزوم «دفاع از امنیت ملی» به مسأله ای اجتناب ناپذیر برای دولت دمشق تبدیل شده است. هرچند که همگی به این واقعیت انکارناپذیر واقف هستیم که سوریه طی بیش از هفت سال گذشته با یک جنگ جهانی تمام عیار به سرکردگی آمریکا و مشارکت بیش از ۱۰۰ کشور مواجه بوده است.

لذا پر واضح است که سوریه هم اکنون وارد مرحله آزادسازی و سپس پاکسازی تمامی خاک خود از لوث گروه های تروریستی ـ تکفیریِ مورد حمایت آمریکا و غرب، شده است. البته قطار مرحله آزادسازی کامل خاک سوریه از حدود دو سال پیش یعنی در هنگام آزادسازی شهر حلب از اشغال تکفیریها به راه افتاد و اکنون به مرحله نهایی نزدیک شده است. برهمین اساس، ارتش سوریه هم‌اکنون برای وارد کردن ضربات نهایی بر پیکره تکفیریها هم از قدرت کافی و هم از تجربه گرانبهای کافی برخوردار است و می تواند از این فاکتورها در راستای حمایت هرچه بیشتر از منافع ملی خود بهره برداری کند.

اولویت های میدانی نیروهای مقاومت

با نزدیک شدن نابودی کامل تروریست های تکفیری در خاک سوریه، نیروهای مقاومت این کشور مدتی است که اولویت های میدانی را جهت رهایی یافتن از شرّ تکفیریها برای خود تعیین کرده‌اند و بر اساس همین اولویت هاست که به روند نبرد با تروریسم ادامه می دهند. اولویت های میدانی نیروهای مقاومت برای وارد کردن آخرین ضربات به تکفیریها، چهار محور را در بر می گیرد. محور اول، شمال غرب استان ادلب و مناطق اطراف آن است. محور دوم شمال شرق فرات، محور سوم جنوب شرقی التنف و مناطق اطراف آن و محور چهارم نیز جنوب غربی درعا و مناطق اطراف آن است. اصل و اساسِ علت تعیین این اولویت های چهارگانه نیز به ارتباط این محورها به نیروهای بیگانه ازجمله رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا باز می گردد. واقعیت این است که آمریکایی‌ها با سه محور از محورهای یاد شده به صورت مستقیم در تماس هستند و این یک تهدید برای امنیت ملی سوریه محسوب می شود.

حرکت در جهت مخالف مذاکرات «آستانه»

بر اساس آنچه که گفته شد، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که آمریکایی ها کاملا در جهت مخالف با مذاکرات «آستانه» درباره سوریه حرکت می کنند. امروز پایگاه های نظامی ایالات متحده آمریکا در شمال شرق و جنوب شرق سوریه دیده می شوند. وجود این پایگاه های آمریکایی مانع از افزایش مناطق کاهش تنش و ملحق ساختن دیگر مناطق به این توافق می شود. بنابراین، پایگاه های نظامی آمریکا در مناطق یاد شده از سوریه برخلاف نتایجِ توافقات حاصل شده در مذاکرات آستانه میان ایران، روسیه و ترکیه، ایجاد شده اند. برهمین اساس، کاملا طبیعی است که نیروهای مقاومت سوری، اولویت خود برای آزادسازی اراضی این کشور را مناطقی قرار دهند که آمریکایی‌ها یا در آنجا حضور دارند و یا با آنها در ارتباط مستقیم هستند. با تمامی آنچه که گفته شد، تحولات اخیر نشان می دهد که نیروهای سوری علاوه بر محورهای چهارگانه یادشده، نسبت به آزادسازی محور جنوبی سوریه نیز عزم جدی دارند.

محور جنوبی؛ آخرین گذرگاه مداخله صهیونیسم در سوریه

واقعیت این است که محور جنوبی سوریه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. محور جنوبی سوریه آخرین گذرگاهی محسوب می شود که رژیم صهیونیستی می تواند از طریق آن در خاک سوریه دست به اقدام نظامی بزند. این درحالی است که پیشتر نیز با آزادسازی مناطق استراتژیکی همچون «غوطه شرقی» و «القلمون» دمشق، دست اسرائیلی ها برای دست اندازی به خاک سوریه، کوتاه شده بود. از این حیث، اهمیت راهبردی محور جنوبی سوریه که نیروهای مقاومت به دنبال آزادسازی کامل آن هستند، آشکار می شود. در محور جنوبی همچنین شاهد حضور گروه تروریستی ـ تکفیری جبهه النصره هستیم که توسط صهیونیستها مورد حمایت قرار می گیرند.

هم‌مرزی با اردن و جولان اشغالی

علاوه بر آنچه که گفته شد، ازجمله دیگر اهمیت های استراتژیک محور جنوبی سوریه می توان به هم مرز بودن آن با اردن اشاره کرد. این محور همچنین جزو خطوط مواصلاتی بین المللی محسوب می شود که برای اقتصاد سوریه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از سوی دیگر، محور جنوبی سوریه به ارتفاعات جولان اشغالی نیز نزدیک است و همین مسأله بر اهمیت آن افزوده است. این بدان معناست که با آزادسازی کامل محور جنوبی، تمامی پروژه های رژیم صهیونیستی برای تشدید فشارهای نظامی علیه دولت دمشق یکی پس از دیگری با بن بست مواجه خواهد شد. به دلیل همین اهمیت ها و ویژگی های منحصر به فرد محور جنوبی است که هواپیماهای سوری اخیرا اطلاعیه‌هایی را در این محور پخش و در آن به تکفیریها هشدار داده اند تا هرچه سریعتر و پیش از آغاز عملیات ارتش، تسلیم شوند.

هراس و نگرانی در صفوف ایالات متحده

عزمِ جزم نیروهای مقاومت سوری برای کلید زدن عملیات بزرگ آزادسازی محور جنوبی موجی از ترس و وحشت را بر صفوف آمریکایی ها و حتی صهیونیستها حاکم ساخته است. آمریکایی ها به خوبی دریافته اند که آغاز این عملیات با استراتژی آنها در سوریه که برپایه و اساس «طولانی‌تر شدن زمان درگیری ها» مبتنی است، کاملا در تعارض است. لذا مقامات واشنگتن از کانال های مختلف پیام های هشدارآمیزی را به دولت دمشق برای عدم ورود به عملیات محور جنوبی مخابره کرده‌اند. آمریکایی ها برای عدم خدشه وارد شدن به چهره خود در نتیجه مخالفت با آغاز عملیات ضد تروریستی در محور جنوبی سوریه، این ادعا را مطرح می کنند که در محور جنوبی آتش بس برقرار است و نباید با انجام عملیات نظامی، این آتش بس را برهم زد! این درحالی است که ارتش سوریه و متحدان آن تاکنون هیچ آتش بسی را با گروه های تروریستی همچون جبهه النصره به رسمیت نشناخته اند.

هدف آمریکا در مناطق کاهش تنش

در واقع، آمریکایی ها تلاش می کنند مناطق کاهش تنش به ویژه در جنوب سوریه را به مناطقِ تحت سیطره خود تبدیل کنند. آنها از این طریق به دنبال برخورداری از یک برگ برنده برای رویارویی با دولت دمشق هستند. لذا این مسأله نیز یکی از علل اصلی کارشکنی ها و سنگ‌اندازی‌های ایالات متحده در مسیر آغاز عملیات آزادسازی محور جنوبی سوریه تلقی می شود. آمریکایی ها پس از شکست پروژه های تجاوزکارانه‌شان در سوریه اکنون تلاش می کنند تا سهمی از بحران برای خود به دست آورند. با این حال، نیروهای سوری تحت هیچ شرایطی به خطوط قرمزِ وضع شده توسط واشنگتن در محور جنوبی پایبند نخواهند بود و تلاش های خود برای ورود به عملیات ضد تروریستی در این محور را متوقف نخواهند ساخت. نیروهای سوری عزم خود را جزم کردند تا یکی از محورهای اصلی نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود توسط آمریکایی ها و صهیونیستها را مسدود سازند.

امین محمد حُطِیط: تحلیگر لبنانی

منبع: پایگاه لبنانی «البناء»

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=14854

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.