اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

طوفان مقاومت در مرز سوریه و لبنان/اهمیت استراتژیک القلمون غربی

  • کد خبر : 10816
  • 30 مرداد 1396 - 20:26
طوفان مقاومت در مرز سوریه و لبنان/اهمیت استراتژیک القلمون غربی

با آغاز عملیات بزرگ نیروهای مقاومت علیه تکفیریها در منطقه استراتژیک «القلمون غربی» واقع در مرزهای مشترک سوریه و لبنان، یکی دیگر از دژهای مستحکم تروریست‌ها درحال فروریختن است. به گزارش اخبار جهادی، روز شنبه هفته جاری بود که همزمان با آغاز عملیات ارتش لبنان در مناطق مرزی شمال شرقی این کشور با سوریه، نیروهای مقاومت […]

با آغاز عملیات بزرگ نیروهای مقاومت علیه تکفیریها در منطقه استراتژیک «القلمون غربی» واقع در مرزهای مشترک سوریه و لبنان، یکی دیگر از دژهای مستحکم تروریست‌ها درحال فروریختن است.

به گزارش اخبار جهادی، روز شنبه هفته جاری بود که همزمان با آغاز عملیات ارتش لبنان در مناطق مرزی شمال شرقی این کشور با سوریه، نیروهای مقاومت لبنان و ارتش سوریه نیز از آغاز عملیات مشترکی برای آزادی «القلمون غربی» خبر دادند. این عملیات با حمله به مواضع داعش از جهات شمالی، شرقی و جنوبی این منطقه آغاز شده است. عملیات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت «و إن عدتم عدنا» نامگذاری شد. طی مدت زمان کوتاهی که از آغاز این عملیات بزرگ و گسترده سپری می شود، نیروهای مقاومت دستاوردهای چشمگیری را در نبرد با تروریست های تکفیری داعش خلق کرده اند. ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله به طور کامل بر بلندی راهبردی الموصل در ارتفاعات البریج در القلمون غربی مسلط شدند و بر گذرگاه فیخا سیطره آتشباری پیدا کردند. این در حالی است که ارتش سوریه و حزب الله قبلا بر ارتفاعات مهم دیگری در منطقه القلمون مسلط شده بودند. همچنین ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله وارد گذرگاه الزمرانی در ارتفاعات الجراجیر در القلمون غربی شدند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات برجای مانده از داعش را به غنیمت گرفتند.

در پایان روز نخست عملیات «وان عدتم عدنا» رزمندگان مقاومت موفق به آزادسازی ۸۷ کیلومتر مربع در القلمون غربی شدنداز سوی دیگر، در پایان روز نخست عملیات «وان عدتم عدنا» ضد داعش رزمندگان مقاومت موفق به آزادسازی ۸۷ کیلومتر مربع در القلمون غربی شدند. ارتش سوریه و حزب الله مواضع داعش در ارتفاعات القلمون را زیر آتش سنگین خود قرار دادند. طبق گزارش شبکه لبنانی المیادین تعداد داعشی ها که خود را تسلیم رزمندگان حزب الله کرده اند ۵۰ نفر هستند. درهمین ارتباط، «فادی ابوعید» سخنگوی ارتش لبنان درباره دستاوردهای روز اول عملیات فجرالجرود گفت: «نیروهای ارتش به عملیات خود ضد تروریستهای داعش در محورهای مختلف ادامه می دهند و موفق به سیطره بر مساحت گسترده و بیرون کردن شماری از تکفیری ها شدند». در این بیانیه آمده است: «ارتش لبنان موفق بر تسلط بر طلعه خله، سهلات الشمیش، سهلات الخرز، سهل خربه داوود و بلندی المخیرمه و تله خلف و سیطره آتشباری بر مراح درب العرب شده است».

ارتش لبنان بیان کرد: «در محور حقاب خزعل ارتش لبنان بر سهلات قلد الثعلب مسلط شد. بر عزه غنام نیز سیطره آتشباری پیدا کرد. ۱۱ مرکز وابسته به تروریستها ارتش که شامل غارها و تونلها و استحکامات آنهاست منهدم شد. مساحتی که ارتش لبنان بر آن مسلط شده است حدود ۳۰ کیلومتر مربع یعنی یک سوم مساحتی است که تروریستها بر آن مسلط هستند. در روز اول عملیات فجر الجرود ۱۰ نظامی ارتش لبنان مجروح و ۲۰ تروریست کشته شدند». ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت همچنین ارتفاعات ابوخدیج مشرف به سهل الجراجیر در القلمون غربی را به کنترل خود درآوردند. مقاومت لبنان حلقه محاصره را از سه محور از مجموع چهار محور بر داعش میان سوریه و لبنان تنگ کرده است. ارتش لبنان نیز گذرگاه های مرطبیا، الکهف و الکاف که داعشی ها از آن استفاده می کنند را زیر آتش توپخانه قرار داده است. ارتش سوریه و مقاومت همچنین بر بلندی شلوف الزمرانی مسلط شده و گذرگاه الزمرانی زیر آتش سنگین ارتش سوریه و مقاومت لبنان قرار دارد.

تسلط رزمندگان مقاومت بر منطقه القلمون این امکان را به آنها می دهد که بیش از پیش از تحرکات نظامی داعش در مرزهای مشترک سوریه و لبنان جلوگیری کننداما اکنون این سؤال وجود دارد که منطقه «القلمون الغربی» چه اهمیتی دارد که نیروهای مقاومت عملیات بزرگی را جهت آزادسازی آن آغاز کرده اند؟ واقعیت این است که یکی از اهمیت ‌های استراتژیک بسیار بالای القملمون، واقع شدن آن در میان مرزهای سوریه و لبنان است. تروریست های تکفیری داعش از این منطقه به عنوان محلی برای اشراف بر تحرکات نظامی نیروهای مقاومت در مرزهای سوریه و لبنان بهره برداری می کردند. آن‌ها همچنین با بهره گیری از موقعیت جغرافیایی استراتژیک القلمون، مانع از هرگونه اقدام نیروهای مقاومت علیه خود در این مرزها می شدند. تسلط رزمندگان مقاومت بر منطقه القلمون این امکان را به آنها می دهد که بیش از پیش از تحرکات نظامی داعش در مرزهای مشترک سوریه و لبنان جلوگیری کنند؛ تا بدین ترتیب ابتکار عمل از تکفیری ها گرفته شود.

از جمله دیگر اهمیت های استراتژیک القلمون می توان به واقع شدن آن در میان خطوط مواصلاتی استراتژیک میان دمشق و بنادر سوریه و لبنان اشاره کرد. منطقه القلمون به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد بر مسیر مواصلاتی میان دمشق به بنادر لبنان و سوریه مانند لاذقیه، طرطوس، بیروت و طرابلس اشراف دارد. همین موقعیت جغرافیایی استراتژیک است که در واقع دمشق را به لاذقیه و همچنین بیروت و طرطوس متصل می کند. به همین دلیل، تکفیریها روی موقعیت جغرافیایی القلمون و جاده دمشق به بیروت، طرطوس و لاذقیه همواره حساب ویژه ای باز کرده اند. از این پس در صورت تسلط نیروهای مقاومت سوری و همچنین رزمندگان حزب الله لبنان بر القلمون الغربی، مسیر تردد تکفیریها از القلمون به سمت بنادر مهم سوریه و لبنان برای همیشه قطع خواهد شد.

تروریست های تکفیری داعش از مناطق امن واقع در القلمون الغربی برای ارائه خدمات پشتیبانی به اعضای خود استفاده می کردندوجود مناطق امن در القلمون الغربی نیز بر اهمیت این منطقه بیش از پیش افزوده است. تروریست های تکفیری داعش از مناطق امن واقع در القلمون الغربی برای ارائه خدمات پشتیبانی به اعضای خود استفاده می کردند. نیروهای مقاومت با تسلط بر القلمون الغربی ضربه مهلکی را در این زمینه به تکفیریها وارد می کنند، چراکه آنها دیگر نخواهند توانست از نیروهای خود در جبهه های نبرد، پشتیبانی لازم را به عمل آورند. این مسأله شرایط را برای آن دسته از تکفیریها که در نبردهای میدانی در سوریه مشارکت دارند، بسیار سخت می کند و توان آنها برای تحمل شرایط موجود را به حداقل می رساند. بدون شک، سیطره ارتش سوریه و نیروهای مقاومت حزب الله بر مناطق امن واقع در القلمون الغربی سلسله عملیات های نظامی و تروریستی داعش در سوریه را نیز با خلل جدی مواجه خواهد ساخت.

تسلط نیروهای مقاومت بر منطقه القلمون الغربی همچنین ضربه روحی بسیار سنگینی را به تروریستها وارد خواهد کرد و آنها را به شدت در موضع ضعف قرار خواهد داد. تروریستهای تکفیری که چندی پیش شکست بسیار سنگینی را در «جرود عرسال» واقع در مرزهای مشترک سوریه و لبنان متحمل شدند، این بار به هیچ وجه قصد ندارد در «البقاع» و دیگر مناطق مرزی سوریه و لبنان نیز طعم تلخ شکست را بکشند. سرکردگان تکفیریها به خوبی می دانند که شکستشان در مناطق مرزی لبنان و سوریه و به عبارت بهتر در القلمون الغربی، روحیه تکفیریها را بیش از هر زمان دیگری تضعیف می کند.

درخصوص مسأله آزادسازی «القلمون الغربی» از لوث تروریست های تکفیری مسأله دیگری نیز وجود دارد و آن، نگرانی مسئولان رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که در صورت تداوم توفیقات و دستاوردهای محور مقاومت در مناطق مرزی مشترک میان سوریه و لبنان، بالاخره روزی نوبت به آغاز عملیات آزادسازی بلندی های جولان اشغالی نیز خواهد رسید. از همین روی، رژیم صهیونیستی از ارائه هیچگونه خدماتی به تروریست های تکفیری در مرزهای مشترک سوریه و لبنان دریغ نمی کند. صهیونیستها طی بیش از ۶ سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا از طریق تشدید بحران سوریه و فرسایشی کردن آن، اذهان نیروهای مقاومت را از عملیات آزادسازی جولان اشغالی منحرف سازند.

درهرصورت، برآیند اوضاع میدانی در سوریه نشان می دهد که این نیروهای مقاومت هستند که دست برتر را در نبرد با تکفیریها دارند و طی مدت زمان کوتاهی که از عملیات مشترک بزرگ آنها در القلمون الغربی سپری می شود، دستاوردهای بسیاری را خلق کرده اند. ادامه این روند بدون تردید به نابودی تروریست های مستقر در القلمون الغربی منجر خواهد شد. تکفیریها برای جلوگیری از این نابودی راهی جز تسلیم شدن در مقابل خود نمی بینند.

منبع:مهر

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.