اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

از روزگار سخت نیروهای کرد در سال ۲۰۱۴ تا توهم تشکیل اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۷ + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 10591
  • 21 مرداد 1396 - 22:46
از روزگار سخت نیروهای کرد در سال ۲۰۱۴ تا توهم تشکیل اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۷ + نقشه میدانی و عکس

شهروندان کرد که بزرگترین اقلیت قومی سوریه محسوب می‌شوند شرایط وخیمی را در مناطق شمالی پشت سر می‌گذرانند؛ تروریست ها در استان الحسکه بخش های وسیعی را اشغال کرده اند و در یک قدمی مرکز استان هستند. اخبار جهادی – سال ۲۰۱۴؛ گروه تروریستی داعش در اوج قدرت، بخش های وسیعی از استان های حلب، رقه، […]

شهروندان کرد که بزرگترین اقلیت قومی سوریه محسوب می‌شوند شرایط وخیمی را در مناطق شمالی پشت سر می‌گذرانند؛ تروریست ها در استان الحسکه بخش های وسیعی را اشغال کرده اند و در یک قدمی مرکز استان هستند.

اخبار جهادی – سال ۲۰۱۴؛ گروه تروریستی داعش در اوج قدرت، بخش های وسیعی از استان های حلب، رقه، الحسکه، دیرالزور، حماه و حمص را به اشغال خود درآورده و در تلاش است تمام مرزهای مشترک با دولت ترکیه را در شمال سوریه به طور کامل تصرف کند.

در مقابل شهروندان کرد که بزرگترین اقلیت قومی سوریه محسوب می شوند شرایط وخیمی را در مناطق شمالی پشت سر می گذرانند؛ تروریست ها در استان الحسکه بخش های وسیعی را اشغال کرده اند و در یک قدمی مرکز استان هستند.

در شمال شرق استان حلب هم شهروندان کرد در شهر کوبانی از سه محور در محاصره تروریست های داعش هستند و تنها گزینه برای نجات جان آنان فرار به سوی مرزهای دولت ترکیه است.

در شمال غرب استان حلب هم وضعیت بحرانی است و سایر عناصر تروریستی برای کردها در شهر عفرین و مناطق حومه اولتیماتوم تعیین کرده اند. در مجموع کردها در شمال سوریه به سه تکه تقسیم شده اند و به شدت از سوی تروریست ها و دولت ترکیه تحت فشار هستند.

درنقشه میدانی زیر، مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را در سال ۲۰۱۴ مشاهده می کنید؛

سال ۲۰۱۵: راهبرد جدید دولت آمریکا پس از به قدرت رساندن گروه تروریستی داعش در قبال دمشق وارد مرحله ای جدیدی شده است؛ ورود غیر قانونی به سوریه و ساخت پایگاه نظامی در مناطق شمالی و کردنشین به بهانه مبارزه با داعش بخش دیگری از سناریوی کاخ سفید است.

دولت آمریکا در گام نخست آموزش نیروهای کرد را در دستور کار قرار داد و در ادامه آنان را به سلاح های مدرن مجهز کرد تا موج جدیدی از درگیری ها در شمال سوریه آغاز شود. این درگیری ها اگرچه در ظاهر تحت عنوان مبارزه با گروه تروریستی داعش بود اما تشکیل اقلیم و تجزیه سوریه هدف نهایی دولت آمریکا به شمار می آمد.

نیروهای کرد که در سال های نخست بحران تحت فشار سنگین تروریست های داعش و دولت ترکیه بودند و به واسطه کمک نیروهای دولتی توانستند از مهلکه جان سالم به در ببرند، با پذیرفتن شروط آمریکایی ها تا حدودی توانستند وضعیت را بهبود ببخشند و علاوه بر متوقف کردن پیشروی های تروریست ها، مواضع خود را در برخی مناطق آزاد شده تثبیت کنند.

سال ۲۰۱۶: نیروهای کرد که حالا به اصطلاح با نام نیروهای دموکراتیک کرد شناخته می شوند، پیشروی ها را در مناطق شمالی و در حد فاصل استان های الحسکه و رقه تکمیل کرده اند و خود را به شمال شرق استان حلب رسانده اند تا دیگر خطری متوجه شهر کوبانی نباشد.

از سویی دیگر، نیروهای کرد توانستند با انجام چند عملیات متعدد بخش های وسیعی از استان حسکه را از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی کنند. در حالی که بخش های وسیعی از مناطق آلوده شمالی از اشغال عناصر تروریستی خارج شده اند و وضعیت میدانی به سال ۲۰۱۱ نزدیک شده اما از ۵ نوامبر عملیاتی با حمایت نیروهای آمریکایی آغاز می شود که در واقع به معنای تجزیه سوریه است.

در گام نخست این عملیات که نزدیک به ۲ هفته ادامه داشت، نیروهای موسوم به دموکراتیک کرد از سمت شهرک های « عین عیسی و سلوک» به سوی مناطق آلوده هجوم آوردند و توانستند بیش از ۵۵۰ کیلومتر مربع را به تصرف خود در بیاورند.

۱۰ دسامبر و ۵ فوریه ۲۰۱۶ هم مرحله دوم و سوم عملیات نیروهای دموکراتیک کرد در شمال استان رقه انجام شد و نیروهای کرد توانستند خود را به رود فرات و ۲۰ کیلومتری شرق شهر رقه، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش برسانند. در جریان این دو عملیات نزدیک به ۲ هزار کیلومتر مربع از مساحت های اشغالی به تصرف نیروهای کرد درآمد.

نیروهای موسوم به دموکراتیک کرد در سال ۲۰۱۶ شهر منبج را به تصرف خود درآوردند و درصدد بودند با اتصال مناطق شرقی به شمال غرب استان حلب، تشکیل اقلیم کردستان را در شمال سوریه اعلام کنند که در جریان معامله آمریکایی ها با دولت ترکیه، عملیات در این محورناکام ماند.

سال ۲۰۱۷: مرحله چهارم عملیات نیروهای دموکراتیک کرد در حومه شمالی شهر رقه از ۲۶ مارس سال امسال آغاز شده است؛ تصرف فرودگاه و شهر البطقه، محاصره و پاکسازی بخش هایی از شهر رقه بخشی از نتایج این عملیات است که در حال حاضر ادامه دارد.

درحال حاضر، ارتباط نیروهای کرد از استان رقه با مناطق جنوبی قطع شده اما مسیر پیشروی آنان از جنوب استان حسکه به سوی استان دیرالزور همچنان باز است. حال باید منتظر ماند و دید سناریو بعدی آمریکایی ها چگونه برای نیروهای کرد تعریف شده است.

درنقشه میدانی زیر، مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را در سال ۲۰۱۷ مشاهده می کنید؛

اگرچه اشغال شهر الباب از اتصال مناطق شرقی و غربی تحت تصرف نیروهای کرد در شمال سوریه جلوگیری می کند اما حضور قدرتمند جبهه مقاومت در شمال شهر حلب هم عامل مهم تر به شمار می آید که هیچ گاه اجازه نخواهد داد توهم های نیروهای مورد حمایت دولت آمریکا به واقعیت تبدیل شود.

دلایل دیگری هم وجود دارد که باز هم مانع از تشکیل اقلیم کردستان در شمال سوریه می شود و بدون شک معادلات کاخ سفید را برای اجرای راهبردشان ناکام خواهد گذشت. مشرق در آینده به واقعیت های میدانی اشاره می کند که مانع از تجزیه مناطق شمالی سوریه می شود.

منبع:مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.