اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جنایات سعودی ها در عوامیه؛ چرا و با چه هدفی؟

  • کد خبر : 10575
  • 20 مرداد 1396 - 12:28
جنایات سعودی ها در عوامیه؛ چرا و با چه هدفی؟

مردم العوامیه به‌خاطر بی‌اعتمادی به آل‌سعود و علاقه به زادگاه خود و خاطره تلخی که از اعدام شیخ نمر توسط آل‌سعود داشتند، در برابر این خواسته مسئولان سعودی مقاومت کردند و شهدایی را نیز تقدیم کردند. به گزارش اخبار جهادی،در خبرها آمده است: شهر «عوامیه» عربستان همچون موصل ویران شده است. عوامیه با ۳۰ هزار […]

مردم العوامیه به‌خاطر بی‌اعتمادی به آل‌سعود و علاقه به زادگاه خود و خاطره تلخی که از اعدام شیخ نمر توسط آل‌سعود داشتند، در برابر این خواسته مسئولان سعودی مقاومت کردند و شهدایی را نیز تقدیم کردند.

به گزارش اخبار جهادی،در خبرها آمده است: شهر «عوامیه» عربستان همچون موصل ویران شده است. عوامیه با ۳۰ هزار جمعیت شیعی چنان به محاصره نیروهای امنیتی سعودی درآمده که گویی ساکنان این شهر «خارجیانی طغیانگر» در دل عربستان هستند. این شهر در محاصره نیروهای امنیتی است. برخی گزارشهای محلی مدعی‌اند که تاکنون ۲۵ نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدهاند و ساختمانها تخریب شده است. رسانه‌های خارجی چهره این شهر را به موصل ویرانشده تشبیه می‌کنند، گویی عوامیه برای آل‌سعود به‌‍منزله موصل برای داعش است.

عوامیه کجاست و چرا سعودی ها با تمام توان مردم مظلوم آن را سرکوب می کنند؟
شهر شیعه‌نشین «قطیف» در استان « احساء» در شرق عربستان قرار دارد و منطقه عوامیه نیز که زادگاه شهید «شیخ نمر باقر النمر» است در این شهر قرار دارد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که عمدتاً در استان «الشرقیه» ساکن هستند. این استان مهمترین مرکز استخراج نفت در عربستان به‌شمار میآید. این روستا قدمتی باستانی دارد و در شمال قطیف از واحه به خلیج فارس مشرف است. عوامیه در فاصل‌های حدود ۲ کیلومتری شمال از شهرستان صفوی و در حدود ۱ کیلومتری جنوب قدیح واقع شده است.
نیروهای عربستان سعودی با استفاده از بالگرد و ادوات سنگین نظامی، شهر عمدتاً شیعه‌نشین عوامیه را در استان الشرقیه هدف حمله قرار دادهاند. رژیم سعودی می‌گوید این حمله از آنرو صورت گرفته است تا امکان تخریب منطقۀ تاریخی المسوره در راستای اجرای طرح برنامه‌ریزی‌شدۀ نوسازی فراهم شود. مسئولان عربستان می‌گویند محله المسوّره در این شهر به خاطر قدیمی بودن بافت آن باید تخریب شود تا ساختمانهای جدید به‌جای آن ساخته شود و از طرفی برخی مسئولان سعودی هم می‌گویند کوچه‌های تنگ و قدیمی این محله مانع کنترل نیروهای امنیتی بر شیعیان است و به هر بهانه‌ای که بود محله المسوره و عوامیه تخریب شد و در تخریب آن علاوه بر ماشین‌آلات ویژه تخریب از توپخانه سنگین نیز استفاده شد تا محله‌ای تاریخی به قدمت ۴۰۰ سال تخریب شود. تا کنون بر اثر این حملات حدود ۲۰ هزار نفر یعنی یک‌سوم مردم این منطقه به شهرهای اطراف فرار کرده و آواره شده‌اند.
مسئولان عربستان ادعا کرده‌اند در صورتیکه ساکنان، منازل خود را تخلیه کنند، مطابق قانون، منازل جدیدی به آنها تحویل داده می‌شود اما مردم مخالف می‌گویند این خانه‌های جدید ارزش مالی بسیار کمتری نسبت به خانه‌های آنها دارد و از سوی دیگر نظام، خانه‌های جدید اهالی عوامیه را در نقاط مختلفی در نظر گرفته تا از این طریق بتواند شیعیان این منطقه را از هم جدا کرده و پراکنده سازد.
سازمان ملل نیز در این میان با صدور بیانیه‌ای صوری و بیاثر، حق را به مردم عوامیه داد و از مسئولان عربستان خواست فورا عملیات تخریب منازل مردم را متوقف کنند و خسارت زیان‌دیدگان را جبران کنند، اما بولدوزرهای سعودی با حمایت نیروهای امنیتی عربستان همچنان به تخریب ادامه دادند.
مردم این منطقه به‌خاطر بی‌اعتمادی به آل‌سعود و علاقه به زادگاه خود و خاطره تلخی که از اعدام شیخ نمر توسط آل‌سعود داشتند، در برابر این خواسته مسئولان سعودی مقاومت کردند و شهدایی را نیز تقدیم کردند که آمار دقیقی از تعداد آنها در دست نیست و تعداد آنها از ۷ تا ۲۶ شهید گزارش شده است.
اکنون منابع داخلی عوامیه از اوضاع فاجعه‌بار منطقه خبر می‌دهند که رفت‌وآمد در شهر ممنوع است و نیروهای امنیتی حتی اجازه برداشتن پیکرهای شهدا را از خیابانها نمی‌دهند و به‌خاطر وجود تک‌تیراندازهای سعودی در پشت‌بام‌های شهر، رفت‌وآمد غیرممکن است.
برخی کارشناسان حقوق بشر عربستان می‌گویند جنایتهایی که در عوامیه صورت گرفته، مانند جلوگیری از ورود آتشنشانی و خودروهای امدادرسانی به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.
ناظران می‌گویند هدف مسئولان عربستان از حمله به عوامیه و منطقه شرقی عربستان، انتقام‌جویی از این مردم به‌خاطر تظاهرات مسالمت‌آمیز آنها در سال ۲۰۱۱ می‌باشد؛ چراکه عوامیه به‌عنوان زادگاه شیخ شهید نمر کانون اصلی اعتراضهای مردمی بود و روشن است که نظام سعودی می‌خواهد ریشه‌های مخالفت با خود را در میان مردم از بین برده و از مردم این منطقه انتقام بگیرد و این منطقه را به یک منطقه تجاری تبدیل کند.
زمانبندی این حملات به عوامیه به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد پیامی را با خود به همراه دارد زیرا آغاز حملات نیروهای امنیتی به عوامیه همزمان شد با روز اعلام آزادی موصل و اکنون نیز با پیروزی حزب‌الله لبنان در عرسال و شکست تکفیری‌های این منطقه، بار دیگر این حملات در عوامیه شدت یافته است گویی نظام عربستان می‌خواهد شکست‌های سنگین خود در خارج از کشور را با ارتکاب این جنایتها جبران کند.
بعضی از شیعیان عربستان معتقدند که حمله نظام عربستان به عوامیه برای این است که می‌خواهد تمام مخالفان خود را در نقطه کوچکی جمع کرده و آنها را از بین ببرد همانطور که در میدان لؤلؤ بحرین نیز همین اتفاق افتاد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.