اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

دو سلاح راهبردی در پاکسازی “تدمر” + تصاویر و مشخصات

  • کد خبر : 2406
  • 04 اردیبهشت 1395 - 13:35

به گزارش اخبار جهادی به نقل از خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه اخیرا در استان “حمص” پیروزی های مهمی را به دست آوردند که یکی از این پیروزی ها پاکسازی شهر باستانی “تدمر” بود. “تدمر” یا “پالمیرا” یکی از شهرهای مهم و باستانی استان حمص بوده […]

به گزارش اخبار جهادی به نقل از خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه اخیرا در استان “حمص” پیروزی های مهمی را به دست آوردند که یکی از این پیروزی ها پاکسازی شهر باستانی “تدمر” بود.

“تدمر” یا “پالمیرا” یکی از شهرهای مهم و باستانی استان حمص بوده که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری پایتخت (دمشق) قرار دارد و یک شهر استراتژیک به حساب می‌آید. “پالمیرا” در طول تاریخ  یکی از مهمترین شهرهای سوریه مرکزی بوده است و یک شهر گذرگاهی اساسی برای مسافران صحرای سوریه محسوب می‌شده است و آن را با نام  “عروس صحرا” می‌شناختند.

با پاکسازی شهر  “تدمر”، احتمال شکست حصر شهر “دیرالزور”،‌ بسیار بالا خواهد بود و شهری که در ماه‌های اخیر با پرتاب محموله‌های هوایی “کرملین” به حیات خود ادامه می‌دهد باید منتظر اقدام عملی ارتش سوریه و همپیمانانش باشد.

اما دو سلاح راهبردی در پاکسازی  “تدمر”  نقش مهمی داشت که البته کمک فدراسیون روسیه هم در آزاد سازی این شهر موثر بود. این دو سلاح راهبردی “راکت انداز اسمرچ” و “تانک تی ۹۰” بود.

 

**راکت انداز “اسمرچ”

“راکت انداز اسمرچ  (BM-30 Smerch ) ” معروف “گردباد” راکت‌انداز ساخت شوروی است. این سیستم برای شکست دادن پرسنل، زره پوش، و اهداف دارای پوست نازک در مناطق غلظت، باتری توپخانه، پست فرماندهی و انبارهای مهمات طراحی شده است. این راکت‌انداز در اوایل سال ۱۹۸۰ ایجاد شد و خدمت در سال ۱۹۸۹ وارد ارتش اتحاد جماهیر شوروی شد.

 ۴۳۶۷۲۴۰_۹۰۲ ۴۳۶۷۲۴۱_۴۵۶ ۴۳۶۷۲۴۲_۱۰۱

تاریخ استفاده از این جنگ افزار خارج از مرزهای روسیه به جنگ سوریه و اوکراین باز می گردد. ارتش سوریه در سال ۲۰۱۴ در نبرد با تروریست های تکفیری از این راکت انداز استفاده کرد و در اوکراین هم در مناطق “لوگانسک” و “دونتسک” از این سیستم استفاده شد.

این راکت انداز با وزن بیش از ۴۳ تن، طول ۱۲ و عرض بیش از ۳ متر دارای قابلیت های ویژه ای است و می تواند ۳ خدمه داشته باشد. کالیبر این راکت انداز ۳۰۰ میلی متری و تعداد لانچرهای ۱۲  است و برد عملیاتی ۸۵۰  تا ۹۰۰ کیلومتر را دارد.

سایت میلیتاری تودی (Military-Today) درباره این راکت انداز عنوان داشت : تولید و توسعه راکت انداز  “راکت انداز اسمرچ  (BM-30 Smerch ) ” از سال  ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ میلادی انجام شد و اتحاد جماهیر شوروی سابق سازنده این راکت انداز بود.

این سایت با اشاره به خصوصیات  “راکت انداز اسمرچ  (BM-30 Smerch ) ” نوشت :  راکت انداز مذکور دارای ۱۲ تیوب (لوله شلیک) است که هرکدام بیش از ۷ متر طول و ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارند.

سایت  میلیتاری تودی  (Military-Today)   درباره زمان عملیاتی شدن این راکت انداز عنوان داشت : “راکت انداز اسمرچ  (BM-30 Smerch ) ” در مدت کمتر از ۳ دقیقه عملیاتی می شود و برد آن ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر است.

** تانک “تی ۹۰”

ارتش فدراسیون روسیه از زمان حضور در جنگ سوریه در اکتبر سال ۲۰۱۵ انواع تجهیزات نظامی را در این کشور آزمایش کرد که یکی از آن ها تانک “تی ۹۰” بود که دارای قابلیت های ویژه ای در رزم  زمینی و زرهی است.

۴۳۶۷۲۴۳_۵۵۳۴۳۶۷۲۴۴_۷۰۹

 

“تی ۹۰ ” یک تانک ساخت فدراسیون روسیه بوده که از سال ۱۹۹۱ ساخت آن آغاز و در سال ۲۰۰۴ میلادی مدل‌های جدیدی از آن معرفی و در خدمت ارتش روسیه قرار گرفته است.  این تانک با وزن ۴۶ تا ۴۷ تن، طول قریب به ۱۰ متر، عرض قریب به ۴ متر و ارتفاع بیش از ۲ متر توانایی حمل سه خدمه را دارد.

تانک تی ۹۰ از توپ‌های سنگین ۱۲۵ میلی‌متری بهره می‌برد و دارای سلاح‌های ۱۲٫۷ و ۷٫۶۲ میلی‌متری بوده و برد عملیاتی این تانک معادل ۳۴۰ مایل متری (معادل بیش از ۵۰۰ کیلومتر ) است و سرعتی معادل ۶۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.

قدرت و حفاظت این زره ترکیبی از فولاد و کامپوزیت بوده و می‌تواند انواع مأموریت‌های عملیاتی را به خوبی انجام دهد. تی ۹۰ پیشرفته‌ترین تانک ارتش فدراسیون روسیه بوده که نسخه بهینه‌سازی شده تانک تی ۷۲ است و پتانسیل‌های عملیاتی گسترده‌ای دارد.

این تانک که بر پایه طراحی های قدیمی روسی و چینی ساخته شده است، یکی از مدرن ترین ابزارهای نظامی جهان محسوب می شود و می تواند به راحتی در برابر تعدادی از مدرن ترین تانک های جهان مقاومت کند.

سایت  میلیتاری تودی (Military-Today)   درباره تانک تی ۹۰ نوشت: این تانک نسخه تکامل یافته تانک “تی ۷۲” بوده که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ تولید اولیه آن اغاز شده تا جایگزین نسل قبلی تانک ها شود.

این سایت با اشاره به اذعان برخی منابع مبنی بر اینکه بیش از ۱۰۰۰ دستگاه تانک از این مدل تولید شده  است، نوشت:  این تانک یکی از مدرن ترین زره پوش های ارتش فدراسیون روسیه بوده  که در نیروی زمینی این کشور مشغول خدمت است.

تانک تی ۹۰ البته در سوریه نیز به صورت جدی در عملیات آزادسازی استان “حلب” نقش مهمی داشته و توانسته در مناطق شمالی این استان نقش خود را ایفا کرده و این زره پوش مهم موجب آزادسازی مناطق گسترده‌ای در شمال سوریه شده است.

در مجموع این دو سلاح راهبردی (“راکت انداز اسمرچ” و “تانک تی ۹۰”)  پیشروی نیروهای سطحی را در نبرد با تروریست های تکفیری داعش سرعت بخشید و منجر به پاکسازی بسیاری از مناطق در استان “حمص” شد.

گزارش از محمد زرچینی

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=2406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.