به گزارش اخبار جهادی، بر اساس گزارش ویژهای که توسط موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی (INSS) و نهاد پژوهشی Coleven منتشر شده، جمهوری اسلامی ایران علیرغم یکی از سختگیرانهترین رژیمهای تحریمی جهان، موفق شده است سازوکاری پیچیده و نهادمند برای حفظ و بهرهبرداری از صنعت هوانوردی خود ایجاد کند.
این گزارش توضیح میدهد که تهران با اتکا به اصول اقتصاد سایه، شبکهای از شرکتهای صوری در کشورهای فاقد شفافیت تجاری، ثبتهای مالکیتی چندلایه، فعالیتهای انتقالی کوتاهمدت موسوم به فعالیت انفجاری و طراحی مسیرهای پروازی با فرودهای اضطراری ساختگی، توانسته هواپیماها و قطعات حیاتی را بهصورت پنهان وارد کشور کند. به گفته نویسندگان، صنعت هوانوردی ایران که بهشدت از تحریمها آسیب دیده، بهتدریج از یک بخش صرفاً غیرنظامی به یکی از ارکان راهبرد اقتصادی و امنیتی حکومت تبدیل شده است.
در این گزارش آمده است که تحریمهای اعمالشده از سوی ایالات متحده، اروپا و سازمان ملل، بهویژه قوانین مرتبط با فروش، تعمیر و انتقال هواپیما و قطعات دارای فناوری آمریکایی، موجب فرسودگی شدید ناوگان هوایی ایران شده است. با این حال، تهران با تکیه بر شبکهای گسترده از واسطهها و شرکتهای پوششی در آفریقا، آسیای جنوبشرقی، آسیای مرکزی و حتی اروپا، موفق شده جریان ورود هواپیما و قطعات یدکی را حفظ کند.
گزارش INSS تأکید میکند که شرکتهایی مانند ماهان ایر و قشم فارس ایر عملاً بهعنوان بازوی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بهویژه نیروی قدس عمل میکنند و از پروازهای بهظاهر غیرنظامی برای انتقال سلاح، تجهیزات دوگانه، منابع مالی و نیرو به متحدان منطقهای ایران استفاده میشود. این فعالیتها، نقش مهمی در حمایت ایران از بازیگران همسو در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین ایفا کرده است.
نویسندگان گزارش نتیجهگیری میکنند که فعالسازی مجدد سازوکار «اسنپبک» تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل نیز بعید است تغییری اساسی در این روند ایجاد کند؛ زیرا ایران طی سالها تجربه، توانایی بالایی در انطباق با فشارهای خارجی به دست آورده است. به اعتقاد آنان، تا زمانی که چارچوبی هماهنگ و فراگیر میان قدرتهای جهانی شکل نگیرد، تهران همچنان قادر خواهد بود زیر رادار نظام تحریمها به فعالیت خود ادامه دهد.
انتهای پیام/
























