اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

فرمانده عراقی از دور شدن گروهک‌های تجزیه‌طلب از مرزهای ایران خبر داد

  • کد خبر : 31578
  • 05 تیر 1403 - 12:26
فرمانده عراقی از دور شدن گروهک‌های تجزیه‌طلب از مرزهای ایران خبر داد
فرمانده نیروهای مرزی عراق می‌گوید این کشور امسال گام مهمی در جهت اجرای توافق امنیتی با ایران برداشته، به‌نحوی که گروهک‌های کُرد دیگر در نزدیکی مرزهای ایران حضور ندارند.

به گزارش اخبار جهادی، محمد السعیدی، فرمانده نیروهای مرزی عراق، روز گذشته (دوشنبه)، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) در این باره گفت که مرزهای عراق با ۶ کشور همسایه بیش از ۳٫۱۷۴ کیلومتر است که طولانی‌ترین مرز با کشور ایران به میزان ۱٫۴۹۳ کیلومتر می‌باشد.

السعیدی اضافه کرد: «طی سال گذشته و سال جاری، اقدامی بزرگ در مرزهای ایران و عراق در استان سلیمانه صورت گرفته، به‌نحوی که ما نیروهای امنیتی خود را تقویت کرده‌ایم. تیپی برای تقویت امنیت این مرزها شکل داده‌ایم، ۹۱ پاسگاه در مرزها ایجاد کرده‌ایم، ۳۰۰ کیلومتر از مرزها را با دوربین‌های حرارتی پوشش داده‌ایم و هزاران مین نیز از این منطقه به دلیل متروکه بودن برداشته شده است.»
فرمانده نیروهای مرزی عراق در ادامه اشاره کرد که نیروهای این کشور کارگرانی آسیایی، پاکستانی و افغانستانی را که قصد ورود غیرقانونی به خاک عراق را داشته‌اند، دستگیر کرده است.

او ادامه داد: «امسال ما در جهت یک طرح مهم گام برداشتیم که این طرح -به درخواست طرف ایرانی- برچیدن مقرهای گروه‌های مخالف ایران (گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب) در خطوط مرزی ایران و عراق بود، چراکه این امر تهدیدی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد.»
السعیدی افزود: «نیروهای تیپ دوم بسیاری از مقرها را که نیروهای ما از سال ۱۹۹۱ نتوانسته بودند به آن‌ها برسند، در استان اربیل تحت کنترل خود درآوردند. به‌گونه‌ای که بسیاری از مشکلات و تنش‌ها میان طرف عراقی و ایرانی کمتر شد.»

فرمانده نیروهای مرزی عراق همچنین گفت: «مخالفان ایران هیچگونه حضوری در نزدیکی مرزهای دو طرف ندارند. کمیته‌ عالی امنیتی به ریاست قاسم الاعرجی [مشاور امنیت ملی عراق] و با عضویت ما اقدام به خلع سلاح مخالفان کرده و به نتایج مهمی با هدف دور کردن مقرها و اقدامات مسلحانه از مناطق مرزی دست یافته است.»

محمد السعیدی در عین حال افزود: « [گروه‌های کُرد] از مرزها دور شدند و قرار بود در اردوگاه‌هایی گرد هم آیند و سازمان ملل متحد یا برای آن‌ها فرصت شغلی ایجاد کند یا آن‌ها را به خارج بفرستد.»

ایران و عراق سال گذشته توافقی امنیتی امضا کرده‌اند. بر مبنای این توافق، طرف عراقی متعهد شده است اردوگاه‌های گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب در خطوط مرزی عراق و ایران را برچیند و این گروهک‌ها را خلع سلاح کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها به طرف عراقی درباره فعالیت این گروهک‌ها در خطوط مرزی هشدار داده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=31578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.