سیلک وی ایرلاینز (Silk Way Airlines) یک شرکت هواپیمایی باری با کد یاتا ZP است که در تاریخ ۲۰۰۱ میلادی تأسیس شده است. دفتر مرکزی سیلک وی ایرلاینز در فرودگاه بینالمللی حیدر علیاف واقع شدهاست و به ۲۰ مقصد، پرواز مستقیم انجام میدهد.
مقصدهای پروازی این شرکت تاکنون، کشورهای افغانستان، چین، هنگ کنگ، گرجستان، آلمان، انگلیس، قزاقستان، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، هلند، امارات، عراق و فلسطین اشغالی بوده است.
سیلک وی ایرلاینز، یکی از بزرگترین خطوط هوایی ترابری در آسیا است و طبق برخی اسناد، به عنوان پیمانکار فرعی برای وزارتخانههای مختلف دفاع در سراسر جهان فعالیت میکند.
در آذر ماه ۱۳۹۶، روزنامه ایتالیایی ایل جورناله به نقل از یک یک خبرنگار بلغاری نوشت: عربستان سعودی بارها از بلغارستان انواع سلاحها را خریداری و از طریق یک شرکت هوایی برای گروههای تروریستی در سوریه به ویژه جبهه النصره ارسال میکند. بر اساس این گزارش، سعودیها از طریق هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی متعلق به جمهوری آذربایجان بهنام Silk Way Airlines، گروههای تروریستی در عراق و سوریه را تامین میکردند.
علاوه بر این گزارش، اسناد سفارت جمهوری باکو در بلغارستان که در سال ۲۰۱۷ توسط گروه انانیموس هک و افشاء شد، نشان میدهد دولت باکو با استفاده از پروازهای مخفی و دیپلماتیک شرکت سیلک وی ایرلاینز در بازار سیاه تسلیحات تجارت میکند. در این اسناد، انتقال تسلیحات به گروهکهای تروریستی داعش در سوریه، به سفارش عربستان سعودی افشاء شده است. در بازار سیاه تسلیحات، باکو نقش مرکز ترانزیت تسلیحات نظامی در منطقه را به گروهکهای تروریستی تحت حمایت ترکیه، عربستان سعودی و آمریکا ایفا میکند.
همچنین پروازهای مداوم هواپیماهای این شرکت به فلسطین اشغالی طی چند سال اخیر، حساسیت برانگیز بوده است. طبق اعلام رسانههای عبری زبان، طی هفت سال گذشته دستکم ۹۲ هواپیمای ترابری متعلق به شرکت سیلک وی ایرلاینز جمهوری آذربایجان در پایگاه هوایی اوودا، تنها فرودگاه اسرائیلی که ممکن است تسلیحات از طریق آن به داخل و خارج از فلسطین اشغالی اعزام شود، فرود آمده است.
اما نکته جالب توجه این است که طی ماههای اخیر، هواپیماهای متعلق به شرکت سیلک وی ایرلاینز، به پایگاههای آمریکایی در عراق رفت و آمد دارند. به عنوان مثال، بررسی سوابق پروازی هواپیمای Ilyushin IL-76TD با ریجستر ۴K-AZ40 نشان میدهد این هواپیما از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، دستکم ۳۰ بار مسیر باکو به بغداد، ۲۶ بار مسیر اربیل به باکو و ۱ بار مسیر باکو به تلآویو و بالعکس را طی کرده است.
در تاریخ ۷ مرداد ماه نیز همین هواپیما، پس از برخاستن از قسمت نظامی (متعلق به آمریکاییها) فرودگاه بغداد، در پایگاه هوایی عین الاسد واقع در استان الانبار عراق فرود آمد و دقایقی بعد، این پایگاه را به مقصد باکو ترک کرد. در ۸ مرداد ماه نیز مجددا از باکو به مقصد بغداد به پرواز درآمد.
یکی از مسائلی که جلب توجه میکند این است که ارتش آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو، هواگردهای لازم و مورد نیاز جهت نقل و انتقال تسلیحات و… در عراق را در اختیار دارند و به طور روزانه، تعدادی از هواپیماهای ترابری آمریکایی جهت نقل و انتقال نیرو، تسلیحات و تجهیزات نظامی بر فراز عراق به پرواز در میآیند اما با این وجود، چرا آمریکاییها باید از این شرکت ترابری، برای انتقال تسلیحات و تجهیزات استفاده کنند؟
برخی از تحلیلگران نزدیک به مقاومت عراق بر این باورند که اقدامات این شرکت، پوششی برای نقل و انتقال تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز اسرائیلیها میباشد و تعدادی از پروازهای این شرکت به عراق نیز به سفارش طرف صهیونیست انجام شده است. گرچه تاکنون مدارک قابل استنادی در این رابطه منتشر نشده است اما با در نظر گرفتن سوابق این شرکت هوایی و انجام پروازهای مداوم این شرکت از مقصد باکو به بغداد، اربیل و بالعکس و همچنین افزایش تحرکات آمریکاییها در عراق، نقش این شرکت هواپیمایی بهعنوان تسهیل کننده نقل و انتقالات نظامی رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار است. این موضوع در آیندهای نزدیک مطمعنا ثبات امنیتی عراق را با چالشی جدی روبرو خواهد کرد.