اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

درگیری مرزی ایران و طالبان در شرق زابل تلفات بر جای گذاشت!

  • کد خبر : 27269
  • 06 خرداد 1402 - 16:34
درگیری مرزی ایران و طالبان در شرق زابل تلفات بر جای گذاشت!
مسلحین طالبان و مرزبانان ایران در مرزهای حومه‌ی روستاهای ماککی واقع در شرق شهر زابل درگیر شده و به تبادل آتش پرداختند.

به گزارش اخبار جهادی، طبق گزارش منابع محلی در مناطق مرزی شهرستان زابل واقع در استان سیستان و بلوچستان، مسلحین طالبان و مرزبانان ایران از ظهر امروز (۶ خرداد ماه) در مرزهای حومه‌ی روستاهای ماککی، ساسولی و حاتم واقع در شرق شهر زابل درگیر شده و به تبادل آتش پرداخته‌اند. در حال حاضر درگیری‌ها پس از تیراندازی و تبادل آتش توپخانه ای پایان یافته و مسئولان مرزبانی طرفین در حال بررسی اختلافات هستند و علت آن تا این لحظه مشخص نشده است. مسلحین طالبان در روزهای گذشته مانع از فعالیت ماشین آلات ایرانی برای ایجاد دیوارهای مرزی شده بودند و به نظر می رسد که این درگیری نیز ریشه در این موارد داشته باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات، تاکنون (ساعت ۱۸) دستکم یک مرزبان ایرانی به شهادت رسیده و چند نفر دیگر زخمی شدند. در سوی طالبان نیز یک نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شده اند.

منابع محلی در استان نیمروز افغانستان مدعی حملات توپخانه‌ای ایران به فرودگاه و مناطق مسکونی روستاهای شمالی شهر زرنج شده‌اند اما این اخبار صحت ندارد و توپخانه ایران مواضع طالبان را مورد حمله قرار داده است.

علیرغم گزارش‌های متعدد از رسانه‌های داخلی و طالبانی مبنی بر حملات موشکی ایران به شهر زرنج مرکز استان نیمروز و روستاهای مرزی افغانستان، هیچگونه گزارش و یا تصویری که حاکی از اصابت موشک‌های ایرانی به این مناطق باشد، منتشر نشده است و این خبر کذب است. همچنین اخبار مبنی بر پیشروی طالبان در خاک ایران صحت ندارد.

در پی درگیری های مرزی امروز در شرق زابل، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور، به نیروهای مرزبانی این نهاد دستور داد تا شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شده است که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هرگونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

همچنین پس از حمله امروز طالبان به مناطق مرزی شرق زابل، پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج با ایران بسته شد. گذرگاه میلک-زرنج پرترددترین پایانه مرزی بین ایران و افغانستان است و تاثیر بالایی در حجم مراودات بین ایران و افغانستان در جنوب این کشور دارد.

درگیری مرزی ایران و طالبان موضوعی است که پس از سیطره این گروه بر حکومت افغانستان در مرداد ۱۴۰۰، به امری عادی تبدیل شده و بارها در مرزهای پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز رخ داده است. عدم تسلط مسلحین طالبان به قوانین و مقررات بین المللی مرزی سبب شده تا زمینه‌ی ناامنی، گسترش قاچاق و فعالیت گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی افغانستان بیش از پیش تقویت شود.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=27269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.