اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جمهوری آذربایجان توافق آتش‌بس در قره‌باغ را نقض کرد! + نقشه میدانی

  • کد خبر : 26215
  • 06 فروردین 1402 - 7:57
جمهوری آذربایجان توافق آتش‌بس در قره‌باغ را نقض کرد! + نقشه میدانی
نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان با گذر از خط تماس مورد توافق در شمال لاچین، توافق آتش‌بس ۲۰۲۰ در قره‌باغ را نقض کردند.

به گزارش اخبار جهادی، روز گذشته، وزارت دفاع آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای از نقل و انتقال غیرقانونی تجهیزات نظامی صلحبانان روسیه و نیروهای ارمنی در قره باغ کوهستانی در محور خاکندی(استپاناکرت)-خلفلی-ترشسو(لیساگور) خبر داد. جمهوری آذربایجان این موضوع را نقض توافقات، توسط نیروهای حافظ صلح روسیه و ناتوانی آنها در انجام وظایف خود در رابطه با اجرای مفاد اعلامیه سه جانبه عنوان کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط وزارت دفاع آذربایجان، نیروهای مهندسی ارمنی در حال ایجاد یک جاده جدید در شمال جاده خاکندی(استپاناکرت)-خلفلی-ترشسو(لیساگور) هستند که از مسیر خانکندی-کوسالار-میرزالر-ترشسو می‌گذرد.

احداث مسیر جدید در شمال جاده شمالی کریدور لاچین توسط ارامنه قره باغ

در ادامه این تنش‌ها، نیروهای دولت باکو، امروز (۵ فروردین) با گذر از خطوط تماس قره باغ کوهستانی در شمال لاچین اقدام به نقض توافق آتش بس سال ۲۰۲۰ در قره باغ کردند. به دنبال این پیشروی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار یک بیانیه‌ دیگر اعلام کرد که اقدامات لازم برای جلوگیری از قاچاق سلاح و مهمات به منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی از طریق جاده‌ی شمالی کریدور لاچین را انجام داده است.

بر اساس اطلاعات موجود و به‌دست آمده توسط تحولات جهان اسلام، پس از انسداد مسیر خانکندی توسط فعالان محیط زیستی الهام علیف در نزدیکی شوشا(شوشی)، نیروهای ارمنی با حمایت روسیه، کار احداث یک مسیر جدید و جایگزین در شمال جاده خاکندی(استپاناکرت)-خلفلی-ترشسو(لیساگور) را آغاز کردند. دولت باکو به خوبی می‌داند در صورت احداث این مسیر و تکمیل آن، عملا تمام تلاش‌ها و دستاوردهای فعالان به اصطلاح محیط زیستی علیف بر باد خواهد رفت؛ از این رو برای به‌دست گرفتن ابتکار عمل در مسیر ورود و خروج قره باغ کوهستانی، اقدام به نقض توافق آتش بس و پیشروی در این محور کردند.

پس از این اتفاقات، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای، آذربایجان را به نقض بند یک توافق آتش‌بس قره‌باغ متهم کرد. در این بیانیه آمده است که نیروهای جمهوری آذربایجان با گذر از خط تماس نیروها در منطقه شوشا در ارتفاع ۲۰۵۴.۰ (۲.۹ کیلومتری شمال شرقی کوه ساریبابا) تجهیزات مهندسی در این منطقه مستقر کرده‌اند. همچنین به طرف آذربایجانی در مورد لزوم رعایت مفاد موافقتنامه‌های سه جانبه سران کشورها، توقف عملیات مهندسی و فنی و عقب نشینی از مواضع اشغال شده اطلاع داده شد.

با توجه به پیشروهای صورت گرفته توسط نیروی دولت باکو، به نظر می‌رسد هدف از اشغال این نقطه توسط دولت باکو، ایجاد برتری دید و کنترل آتش بر روی مسیر و یا مسیرهای تازه تاسیس ارامنه قره‌باغ در خط خانکندی-کوسالار-میرزالر-ترشسو باشد.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.