اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جمهوری آذربایجان سفیر ایران را احضار کرد

  • کد خبر : 26047
  • 20 اسفند 1401 - 17:23
جمهوری آذربایجان سفیر ایران را احضار کرد
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان از احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور در اعتراض به پرواز ادعایی یک هواپیمای نظامی بر فراز مرز دو کشور خبر داد.

به گزارش اخبار جهادی، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان و وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند امروز شنبه (۱۱ مارس، ۲۰ اسفند) یک هواپیمای نظامی متعلق به جمهوری اسلامی ایران در امتداد مرز دو کشور از مسیر منطقه «زنگلان» به سمت منطقه «بیله‌سوار» پرواز رفت و برگشتی را بدون توقف انجام داد. 

به ادعای این بیانیه، این هواپیما در فاصله سه تا پنج کیلومتری از مرز جمهوری آذربایجان و در برخی موارد بر فراز مرز بین دو کشور پرواز کرد. 

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: برخلاف رویه پذیرفته شده بین‌المللی مبنی بر هشدار قبلی به کشور همسایه درباره نزدیک شدن هواپیمای نظامی به مرز کشور، نزدیک شدن یک هواپیمای نظامی جمهوری اسلامی ایران به مرز بین دو کشور و پرواز بر فراز خط مرزی، امنیت هوانوردی غیرنظامی را تهدید و روابط دوجانبه را بدتر می‌کند. 

باکو همچنین ادعا کرده که این هواپیما بیش از نیم ساعت نزدیک مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان پرواز کرده و این اقدام را تحریک‌آمیز و رفتار غیردوستانه نسبت به این کشور خوانده است. در ادامه این بیانیه آمده است: یادآور می‌شویم که سال گذشته طرف ایرانی رزمایش‌های نظامی گسترده در امتداد رود ارس نزدیک مرزهای جمهوری آذربایجان انجام داد. 

در بخش پایانی این بیانیه، جمهوری آذربایجان ضمن محکوم کردن اقدام ادعایی، خواستار «توضیح مناسب ایران و خودداری از اقدامات مناقشه‌انگیز» در آینده شده است. به نوشته این بیانیه، «یازدهم مارس، سید عباس موسوی سفیر جمهوری  اسلامی ایران به وزارت خارجه جمهوری آذربایجان احضار و یادداشت اعتراضی مربوطه به وی تحویل داده شد». 

جمهوری آذربایجان مدتی است که به اتهام‌زنی ضد ایرانی و تنش‌آفرینی در روابط با تهران روی آورده است. اخیرا ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مواضعی که مقامات جمهوری آذربایجان در پی حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران اتخاذ کردند را ناشی از نوعی رویکرد احساسی و غیرحرفه‌ای توصیف کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: معتقدیم که روابط بین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ریشه در تاریخ دو کشور دارد، روابط بین دو کشور یک روابط تاریخی، فرهنگی و دینی و مردمی است، بنابراین یک حادثه تلخ با انگیزه‌های فردی و شخصی نباید خللی در سطح روابط سیاسی بین دو کشور ایجاد کند. تماس‌های دیپلماتیک و همچنین مشورت‌های قضایی و انتظامی بین دو کشور وجود دارد، در آخرین اقدام در همین راستا دادستان کل جمهوری اسلامی ایران با همتای آذربایجانی خود در خصوص این حادثه به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند، ایران معتقد است که این موضوع نباید خللی در روابط سیاسی دو کشور ایجاد کند. 

وی افزود: امیدواریم که مقامات دولت آذربایجان به حسن نیت ایران پاسخ مثبت دهند و ما بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و شرایط روابط بین دو کشور به حالت عادی خود برگردد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.