اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اینفوگرافیک: فعالیت داعش در سال ۲۰۲۲ میلادی

  • کد خبر : 25569
  • 13 بهمن 1401 - 20:49
اینفوگرافیک: فعالیت داعش در سال ۲۰۲۲ میلادی
بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط داعش، این گروه تروریستی در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۰۵۸ عملیات تروریستی در مناطق مختلف جهان انجام داده است؛ این عملیات‌ها منجر به کشته و زخمی شدن ۶۸۸۱ نفر از جمله ۱۵۴ افسر و فرمانده میدانی شده است.

به گزارش اخبار جهادی، انتشار اینفوگرافیک یکی از روش‌هایی است که گروه‌های مسلح افراطی به بهترین وجه از آن برای اثبات وجود خود بهره می‌برند. در این بین می‌توان گفت که داعش هم پیش‌گام می‌باشد و هم خلاق‌ترین. داعش هر هفته یک اینفوگرافیک ثابت از نتایج عملیات‌های خود در هفته‌نامه “النبأ” منتشر می‌کند که به نظر می‌رسد جنبه حیاتی برای داعش دارد، چرا که داعش از رهگذر این اینفوگرافیک ثابت هفتگی است که می‌تواند بگوید همچنان در میدان حضور دارد. در هر یک از شماره‌های “النبأ” گاهی یک اینفوگرافیک دیگر نیز مرتبط با منطقه خاص و یا عملیات‌های خاص منتشر می‌شود.

در پایان هر سال یکی از کارهای رسانه‌ای گروه‌های مسلح افراطی، انتشار آمار سالیانه به صورت اینفوگرافیک است. داعش نیز به عنوان پیشتاز این گروه‌ها، سالانه یک اینفوگرافیک تفصیلی از عملیات‌های خود و نتایج آنها منتشر می‌سازد که در مقایسه با آمار سال‌های قبل می‌تواند اطلاعات خوبی به دست دهد. بر این اساس، در ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی، خبرگزاری اعماق (وابسته به داعش) اینفوگرافیک تفصیلی عملیات‌های خود را در طول یک سال گذشته (از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳) منتشر کرده است.

طبق این آمار، عوامل گروه تروریستی داعش ۲۰۵۸ عملیات علیه کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی انجام داده اند که منجر به ۶۸۸۱ کشته و زخمی، از جمله ۱۵۴ افسر و فرمانده میدانی شده است. آمار مندرج در این اینفوگرافیک عبارت‌اند از:

عملیات‌های داعش به تفکیک نوع آنها شامل ۵۷۹ بمب‌گذاری و بمب جاده‌ای، ۸۴۰ یورش و درگیری مسلحانه، ۲۳۰ ترور، ۱۵۲ کمین، ۲۵ عملیات انغماسی و انتحاری و ۲۳۲ انواع عملیات دیگر است.

از دیگر نتایج این عملیات‌ها انهدام و از کار افتادن ۷۶۵ خودرو، به غنیمت بردن ۱۰۰ خودرو، انهدام ۲۳۱۰ خانه و کلیسا و انهدام ۱۵۶ دوربین دید در شب ذکر شده است.

بیشترین عملیات ها در کشورهای نیجریه، عراق و افغانستان انجام گرفته است و جزئیات آن به تفکیک مناطق به شرح زیر است:
نیجریه: ۵۱۷ عملیات و ۱۴۱۲ کشته و زخمی
عراق: ۴۸۴ عملیات و ۸۳۳ کشته و زخمی
افغانستان: ۱۸۱ عملیات و ۱۱۸۸ کشته و زخمی
سوریه: ۲۹۷ عملیات و ۸۸۷ کشته و زخمی
کنگو: ۱۶۷ عملیات و ۶۰۷ کشته و زخمی
موزامبیک: ۱۵۶ عملیات و ۳۳۱ کشته و زخمی
مصر: ۹۵ عملیات و ۲۶۳ کشته و زخمی
پاکستان: ۵۸ عملیات و ۱۱۸ کشته و زخمی
مالی: ۲۲ عملیات و ۸۲۷ کشته و زخمی
سومالی: ۳۲ عملیات و ۶۱ کشته و زخمی
نیجر: ۱۱ عملیات و ۵۵ کشته و زخمی
چاد: ۱۰ عملیات و ۷۰ کشته و زخمی
کامرون: ۷ عملیات و ۲۹ کشته و زخمی
فیلیپین: ۶ عملیات و ۵۴ کشته و زخمی
بورکینافاسو: ۴ عملیات و ۴۶ کشته و زخمی
لیبی: ۳ عملیات و ۹ کشته و زخمی
بنین: ۲ عملیات و ۷ کشته و زخمی
هند: ۲ عملیات و ۴ کشته و زخمی
ایران: ۱ عملیات و ۶۰ کشته و زخمی
فلسطین: ۱ عملیات و ۱۲ کشته و زخمی
یمن: ۱ عملیات و ۵ کشته و زخمی
اوگاندا: ۱ عملیات و ۳ کشته و زخمی

در نخستین نگاه به آمارهای سال ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۲ متوجه می‌شویم که تعداد عملیات‌های داعش در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶۹۰ عملیات کمتر از سال ۲۰۲۱ است و این خود نشان از ضعف بیشتر داعش در سال ۲۰۲۲ می‌باشد. در این بین تعداد قربانیان داعش در سال ۲۰۲۲ نیز ۱۱۵۸ نفر کمتر می‌باشد. این کاهش نیز نشان می‌دهد که نه تنها کمیت بلکه کیفیت عملیات‌های داعش نیز در مقایسه با سال گذشته رو به افول بوده‌ است.

در بخش نوع عملیات‌ها می‌بینیم که داعش در انواع مختلف عملیات‌ها نیز در سال ۲۰۲۱ وضعیت بهتری داشته‌است و به یُمن ادامه عملیات‌های انغماسی و انتحاری در افغانستان، در سال ۲۰۲۲ نیز با افزایش جزئی روبرو شده است. اما مهمترین و معنادار ترین اختلاف در نوع عملیات‌ها، تفاوت زیادی است که بین استفاده از انواع بمب و بمب‌های کنار جاده‌ای بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ وجود دارد. در سال ۲۰۲۲ داعش ۴۸۶ بار کمتر از سال ۲۰۲۱ از بمب و بمب جاده‌ای استفاده کرده و این آمار با توجه به تقلیل فزاینده عملیات‌های داعش در عراق قابل تفسیر می‌باشد، چرا که داعش بیشتر در عراق از بمب کنار جاده‌ای استفاده می‌کند.

با کم شدن استفاده داعش از بمب کنار جاده‌ای، طبیعی است که خودروهای منهدم شده از سوی داعش نیز در سال ۲۰۲۲ بسیار کمتر از سال ۲۰۲۱ باشد، مسئله‌ای که در مقایسه آمار سال ۲۰۲۲ و سال ۲۰۲۱ کاملا به چشم می‌آید.

در این بین آنچه در آمار سال ۲۰۲۲ افزایش یافته‌است آمار خانه‌ها و کلیساهای منهدم شده‌است که این فقره نیز با توجه به افزایش هدف قرار دادن مسیحیان در ولایت موزامبیک و ولایت وسط آفریقا (کنگو) و حتی ولایت غرب آفریقا (نیجریه) قابل تفسیر می‌باشد.

اما در آمار مرتبط با مناطق، آنچه در ابتدا جلب توجه می‌کند آن است که عملیات‌های داعش در سال ۲۰۲۲ (با وجود ضعف واضحی که وجود دارد) در ۲۲ منطقه انجام شده‌اند در حالی که در سال ۲۰۲۱ ، ۲۰ منطقه دستخوش عملیات‌های داعش شده‌اند. در سال ۲۰۲۲ با توجه به جنایت حضرت شاهچراغ (ع)، ایران نیز در زمره مناطق عملیات داعش تلقی شده‌است. همانطور که نامی از یمن، بنین و فلسطین نیز در آمار سال ۲۰۲۱ نیست، اما در سال ۲۰۲۲ هست. نکته دیگر اینکه در سال ۲۰۲۱ داعش در اندونزی دو عملیات و در تونس سه عملیات را بر عهده گرفته اما در سال ۲۰۲۲ نامی از اندونزی و تونس در میان مناطق عملیات داعش دیده نمی‌شود.

نکته مهم دیگری که در آمار مرتبط با مناطق وجود دارد، کاهش فزاینده عملیات‌های داعش در عراق می‌باشد، با وجود اینکه در روزهای اخیر عملیات‌‌های داعش در عراق افزایش یافته‌اند اما در یک آمار کلی و در یک فرآیند طولانی مدت می‌بینیم که این عملیات‌ها روند کاهشی داشته‌اند. داعش در طول سال ۲۰۲۲، در عراق ۶۴۳ عملیات کمتر از سال ۲۰۲۱ انجام داده‌است. میزان قربانیان داعش نیز در عراق در این سال نسبت به سال قبل از آن، ۱۲۶۰ نفر کمتر بوده‌است، و این خود نشان می‌دهد که عمده ضعف داعش نسبت به سال ۲۰۲۱، در عراق بوده‌است.

هرچند عملیات‌های داعش به ترتیب در افغانستان و سوریه و برخی دیگر مناطق نیز روندی کاهشی داشته‌ است. اما برخی آمار دیگر باوجود کاهش، کاهش فزاینده ای را نشان نمی‌دهند، این درحالی‌است که تعداد عملیات‌ها در نیجریه، و تعداد عملیات‌ها و قربانیان در چاد، موزامبیک، مالی، کنگو و پاکستان و تعداد قربانیان در سوریه و مصر و فیلیپین و بورکینافاسو و لیبی در سال ۲۰۲۲ روند افزایشی را نشان می‌دهند. در پایان باید گفت با وجود کاهش عملیات‌های داعش در سوریه تعداد قربانیان داعش در سوریه بیشتر شده‌است، بی‌شک این افزایش تعداد قربانیان مرهون عملیات زندان غویران در حسکه و دیگر عملیات‌های داعش علیه نیروهای سوریه دمکراتیک (SDF) می‌باشد. بالا بودن تعداد قربانیان در مالی و بورکینافاسو نیز به دلیل تقابل داعش با جماعت نصرت الاسلام والمسلمین می‌باشد و افزایش کلی عملیات‌ها و قربانیان در موزامبیک، کنگو و نیجریه نیز به دلیل رویکرد جدید داعش به آفریقای سیاه است، در این بین افزایش قربانیان در مصر و افزایش عملیات‌ها و قربانیان در پاکستان نیز جالب توجه است.

عملیات‌های داعش در سال ۲۰۲۲ میلادی

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=25569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.