اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ادعای آنکارا: دیدار با سران سوریه، اواسط ژانویه خواهد بود

  • کد خبر : 25134
  • 11 دی 1401 - 16:42
ادعای آنکارا: دیدار با سران سوریه، اواسط ژانویه خواهد بود
وزیر خارجه ترکیه ادعا کرد که در تماس تلفنی با همتاس روس خود، تصمیم گرفته‌اند نشستی را بین مسئولان سوری و ترکیه‌ای برگزار کنند که احتمالا اواسط ژانویه برگزار خواهد شد.

به گزارش اخبار جهادی، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه امروز شنبه مدعی شد که «دیدار دوجانبه با نظام بشار اسد احتمالا اواسط ژانویه برگزار خواهد شد».

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که وزیر خارجه ترکیه به محل برگزاری این نشست احتمالی اشاره‌ای نکرده است. وی این اظهارات را در یک نشست خبری در برزیل مطرح کرد.

چاووش اوغلو در پاسخ به سؤال خبرنگارا درباره تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود هم گفت: لاوروف از من سؤال کرد که نشست سه‌جانبه در سطح وزیران (سوریه، ترکیه و روسیه) را چه زمانی برگزار کنیم؟. ما باید برای این دیدار، خوب آماده شویم».

وی با بیان اینکه «هر گاه آماده باشیم، در آن زمان، دیدار را برگزار خواهیم کرد»، خبر داد که لاوروف از وی پرسیده است که آیا اواسط ژانویه زمان مناسبی برای این دیدار است و او هم در پاسخ گفته است که احتمالا زمان مناسبی است.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که این دیدار را کجا برگزار کنیم. ممکن است در کشور ثالثی برگزار شود. نام برخی از کشورها نیز مطرح شده است». وی اما اشاره‌ای به نام این کشورها نکرد.

وی با بیان اینکه برخی از گروههای تروریستی در پی بهره‌برداری از خلأ حاصل در سوریه هستند، مدعی شد که آنکارا، حامی تمامیت ارضی و مرزی سوریه است و هیچ چشم طمعی به آن ندارد.

چاووش اوغلو با اشاره به لزوم برقرای ثبات در سوریه و برداشتن گامهای در روند سیاسی آن، خاطر نشان کرد: عادی‌سازی روابط با یک کشور، مستلزم برگزاری چند نشست است، نه یک نشست. در غیر این صورت، هیچ پیشرفتی در آن حاصل نخواهد شد.

در همین ارتباط، روزنامه سوری «الوطن» اخیرا به نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد، در نشست سه‌جانبه‌ میان دمشق، آنکارا و مسکو که وزیران دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در آن حضور داشتند، ترکیه با خروج کامل از خاک سوریه موافقت کرده است.

طبق ادعای این رسانه، آنکارا همچنین بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده و دو طرف درباره اجرای توافقی که در سال ۲۰۲۰ درباره بازگشایی جاده «ام۴» منعقد شد، بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

منبع مذکور همچنین مدعی شد که طرف‌های گردآمده در این نشست تأکید کردند که شبه‌نظامیان (پ.ک.ک) دست‌نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و بزرگترین خطر برای سوریه و ترکیه به شمار آیند.

این منبع در ادامه ادعای خود اشاره کرد که تمام مسائلی که در نشست یادشده مورد توافق قرار گرفته‌، توسط چند کمیته تخصصی به منظور تضیمن اجرا و پیگری درست دنبال خواهد شد و چند نشست دیگر برای هماهنگی‌های بیشتر میان دو طرف در آینده برگزار خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه، شامگاه چهارشنبه هفته جاری، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران دفاع ترکیه پس از یازده سال در مسکو با یکدیگر دیدار کرده‌اند. پس از صدور این بیانیه، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای این گفت‌و‌گو را «سازنده» و وزارت دفاع سوریه این دیدار را «مثبت» ارزیابی کرد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم روز گذشته پس از دیدار روز چهارشنبه با وزیر دفاع سوریه، در سخنانی گفت در صورت مهیا بودن شرایط ممکن است که رؤسای جمهور سوریه و ترکیه با یکدیگر دیدار کنند.

او در این باره گفت: «پس از تحولات مثبت در این مرحله که از طریق گفتگو میان وزیران و مقامات اطلاعاتی ترکیه و سوریه رخ داد، در صورت مهیا شدن شرایط، امکان برگزاری نشستی میان اردوغان و بشار اسد وجود دارد.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=25134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.