اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پیام علی‌اف از شوشا قره باغ به تهران و ایروان چه بود؟

  • کد خبر : 24968
  • 21 آبان 1401 - 13:05
پیام علی‌اف از شوشا قره باغ به تهران و ایروان چه بود؟
الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان روز سه شنبه ۱۷ آبان به شهر شوشا رفته و طی سخنانی به مناسبت پیروزی جمهور آذربایجان در جنگ دوم قره باغ، همسایگان کشورش را تهدید کرده است!

به گزارش اخبار جهادی به نقل از تحولات جهان اسلام، رئیس‌جمهور آذربایجان در سفر روز سه شنبه همراه با مهربان علی‌ اوا (پاشایوا) معاون اول و همسرش و حیدر تنها پسرش از جاده تازه ساخت پیروزی وارد شوشا شد. همه اعضای خانواده علیف لباس رسمی نظامی ارتش آذربایجان را بر تن داشتند و مورد استقبال فرماندهان نیروهای مسلح و نظامیان ارتش قرار گرفتند. همین نوع از حضور نشانی از تاکید بر حکومت خانوادگی علیف در این کشور است.

الهام علیف در شوشا طی سخنانی رسمی ایروان و تهران را تهدید کرد. وی تلویحا بدون اینکه نامی از جمهوری اسلامی ایران ببرد از برخی حامیان ارمنستان، ریاکاری و بحران داخلی در ایران سخن گفت.

ادعای علی اف درباره حامی خارجی ارمنستان
رئیس جمهور آذربایجان با بیان عامل تعیین کننده پیروزی نظامی در جنگ دوم قره باغ گفت: “ارتش قهرمان و حرفه ای ما (از خود) فداکاری نشان داده است. اگر لازم باشد دوباره نشان می‌ دهیم و به آنچه می‌خواهیم دست می یابیم. همه کسانی که تمرینات نظامی برای حمایت از ارمنستان در مرز ما انجام می‌دهند، باید این را بدانند.”

قدرت اقتصادی عامل قدرت نظامی
وی با اشاره به نقش توسعه اقتصادی در قدرت این کشور مدعی شد: “ما با توان اقتصادی خود (درآمد فروش نفت و گاز خام) ارتش قدرتمندمان را به وجود آورده ایم و نیروهای مسلح را مجهز کردیم. طی دو سال گذشته ما حتی یک منات کمک از هیچ کشور یا سازمانی دریافت نکرده ایم. البته اگر کسی بخواهد کمک کند، مخالفتی نمی کنیم.”

الهام علی اف قدرت دیپلماتیک آذربایجان را به رخ کشید
الهام علی اف با اشاره به تحرکات دیپلماتیک کشورش در سازمانها و مجامع بین المللی اعلام کرد: “سیاستمداران خودفروش، لابی ارمنی و حامیان خارجی چنان وانمود می کردند که ارمنستان تجاوزگر نیست ولی ما در تمام مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل، شورای اروپا، گروه مینسک، سازمان همکاری‌های اسلامی حق خود را ثابت کرده ایم. امروز ۹ کشور اتحادیه اروپا رابطه مستحکم تجاری با ما دارند. ما در طی جنگ ۴۴ روزه رابطه دیپلماتیک با دنیا برقرار کردیم و در این مدت به عنوان قوای برتر نظامی شناخته شده ایم. ما روابط نزدیکی با کشورهای مسلمان برقرار کرده‌ایم و توانستیم آنها را قانع کنیم که ارمنستان نه تنها علیه ما، بلکه علیه کل جهان اسلام نیز سیاست تهاجمی دنبال می‌کند. ویران‌کنندگان مساجد نمی‌توانند با کشورهای مسلمان دوست باشند. رهبران کشورهای مسلمان نباید کسانی که مساجد را تخریب می کنند بپذیرند، یا آنها را در آغوش بگیرند و ببوسند. این ریا و خیانت است و هیچ نام دیگری برای آن وجود ندارد. اما ریاکاری (به آنها) اجازه نمی دهد.”

روند افزایشی بودجه نظامی آذربایجان
وی با بیان روند افزایشی بودجه نظامی کشورش مدعی شد: “بودجه نظامی آذربایجان در طول دو سال گذشته افزایش یافته و در سال آینده باز هم بیشتر می‌شود و زیرساخت های نظامی، سلاح های نظامی و شرایط رفاهی نظامیان را توسعه می دهیم. دلیل آن هم مخالفان نتیجه جنگ دوم قره باغ در ارمنستان هستند که خود را آماده نبرد می کنند. همچنین ارمنستان به مفاد بیانیه دهم نوامبر سال ۲۰۲۰ مسکو عمل نکرده است. کریدور زنگه زور را به ما واگذار نمی‌ کنند و دست به اقدامات تخریبی می زنند. ارتش ما قدرتمندتر از دو سال پیش است و این مسئله را باید ارمنستان و هر دولت دیگری بداند‌‌.”

آذربایجان کشور امن منطقه
علی اف با مقایسه شرایط آذربایجان با کشورهای همسایه مدعی شد: “ما در طول دو سال گذشته با تقویت ساختارهای امنیتی داخلی، کشوری آرام داشته ایم اما برخی دولت ها با بحران و عدم پذیرش حکومت و نا امنی دست و پنجه نرم می کنند.”

تغییر شرایط در قفقاز
وی در ادامه با بیان تغییر شرایط منطقه قفقاز گفت: “ارمنستان در جنگ دوم قره باغ شکست خورده و ارتش آن منهدم شده است. یک کشور شکست خورده نمی تواند اینگونه (پیروزمندانه) رفتار کند. جنگ دوم قره باغ درس هایی برای ارمنستان داشته که فراموش شدنی نیست و هر عنصر خارجی که به این کشور فرستاده شود از طرف ما با مشت آهنین روبرو می‌ شود. عملیات های بلندی های فرخ (پاروخ قره باغ کوهستانی)، انتقام و درگیری ۱۳ و ۱۴ ماه سپتامبر گذشته درسهایی برای ارمنستان دارد و آنها باید به امور داخلی خود بپردازند. روس ها (نیروهای صلحبان فدراسیون روسیه) به طور موقت (در قره باغ کوهستانی) مستقر هستند و حضور آنها در آخرین نشست (سوچی) تمدید نشده است. اگر ارمنستان بخواهد به دولت دیگری تکیه کند باز هم با مشت آهنین ما روبرو می‌ شود. ما (دولت آذربایجان) تمامی تعهدات معاهده دهم نوامبر (آتش بس) مسکو را انجام داده ایم و در طول دو سال گذشته هیچ مزاحمتی برای تردد از گذرگاه لاچن (لاچین) برای ارمنستان ایجاد نشده است. ایجاد کریدوز زنگه زور وظیفه ارمنستان است اما آنها در این مدت راه آهن، جاده ماشین رو برای ارتباط زمینی با نخجوان را فراهم نکرده اند. همه اقدامات ما موجه و درست است اما برخی از حامیان خارجی ارمنستان می خواهند ما را متهم کنند. من جواب آنها را داده ام و اگر خواسته دیگری هم دارند به هر شکلی جوابشان را می دهم و هیچ چیز مرا متوقف نمی کند. عاملی که ما را در موضعمان ثابت قدم کرده برخی حامیان ارمنستان هستند. ما در راه (خواسته هایمان) می‌ میریم ولی عقب نشینی نمی‌ کنیم.”

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.