اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پشت پرده حمله نمایشی آمریکا – اسرائیل در مرز سوریه و عراق

  • کد خبر : 24949
  • 20 آبان 1401 - 0:08
پشت پرده حمله نمایشی آمریکا – اسرائیل در مرز سوریه و عراق
یک روزنامه لبنانی با انتشار یادداشتی، انگیزه‌های اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی را از اجرای «نمایش» حمله پهپادی اخیر به یک کاروان سوخت ایران، لحظاتی پس از ورود رسمی و قانونی به خاک سوریه، فاش کرد.

به گزارش اخبار جهادی، انتشار خبر حمله پهپادی سه‌شنبه شب پیش به یک کاروان حامل سوخت در نزدیکی مرز عراق و سوریه، پس از ورود بخشی از این کاروان از طریق گذرگاه مرزی «البوکمال – القائم» به سوریه، سیلی از اخبار ضد و نقیض و گمانه‌زنی‌ها درباره خسارات ناشی از آن به راه انداخت.

در پی انتشار خبر شنیده شدن صدای دست‌کم چهار انفجار در نزدیکی مرز میان عراق و سوریه، در بامداد روز چهارشنبه، رسانه‌های عراقی، جزئیاتی از آن فاش کردند. «جبار المعموری» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، اعلام کرد که دلیل این انفجار، هدف قرار گرفتن یک محموله کمک‌های ایران به لبنان در نزدیکی گذرگاه مرزی «القائم» بود.

وی گفت: «سه پهپاد اسرائیلی محموله کمک‌های سوختی ایران به لبنان را در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم در غرب عراق هدف قرار دادند که طبق اطلاعات به دست آمده، خسارت مالی و جانی به همراه داشته است».

به گفته المعموری، این اقدام در چارچوب سیاست تل‌آویو و متحدانش در گرسنه نگه داشتن ملت‌ها و قطع کمک‌ها برای پایان دادن به بحران انرژی در بیروت و سایر شهرهای لبنان صورت گرفت.

در حالی که ورود و خروج محموله‌های سوخت کاملا به صورت رسمی و طبق توافق‌نامه‌های امضا شده میان ایران و کشورهای عراق، سوریه و لبنان صورت می‌گیرد، رسانه‌های عراقی ادعا می‌کنند که این محموله سوختی قرار بود مانند زمستان سال گذشته به دست لبنانی‌ها برسد.

برخی منابع رسانه‌ای عراقی نوشتند که ۲۲ تانکر سوخت قرار بود وارد سوریه شود اما پس از عبور ۸ تانکر از گذرگاه مرزی القائم و ورود به سوریه، در فاصله ۲۰۰ متری مرز و در داخل خاک سوریه هدف قرار گرفتند و به همین دلیل سایر تانکرها همچنان در خاک عراق باقی ماندند.

اما از دیگر سو، رسانه‌های معارض نظام سوریه اخبار ضد و نقیض دیگری را منتشر کردند و مدعی شدند که این کاروان، حامل اسلحه و تجهیزات لجستیکی از ایران بوده که هدف حمله هوایی ناشناس قرار گرفته است و تلفات جانی و مالی به همراه داشته است.

روزنامه لبنانی الاخبار، امروز (پنجشنبه، ۱۰ نوامبر) با انتشار یادداشتی در خصوص بزرگنمایی رسانه‌ای صورت گرفته در خصوص این حمله و انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص آن، به نقل از منابع میدانی خود نوشت که این حمله صرفا خسارت مادی به همراه داشت و بیشتر حاوی پیام ارعاب اسرائیلی – آمریکایی علیه «مقاومت مردمی» به منظور بازدارندگی از هدف قرار گرفتن مکرر پایگاه‌های آمریکایی در شمال شرق سوریه بود.

«ایهم مرعی» نویسنده این یادداشت نوشت: «حمله اسرائیل در داخل خاک سوریه، این بار از دایره هدف قرار گرفتن پایتخت و حومه آن خارج شد و به البوکمال در مرز با عراق رسید که ظاهراً مرتبط با پرونده تشدید مقاومت مردمی و تلاش برای بازدارندگی در مقابل تکرار هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در منطقه است».

بر اساس این گزارش، این حمله هوایی پس از گذشت حدود شش ماه از حمله هواپیماهای اسرائیلی به یک سایت غیرنظامی در حویجه صکر در دیرالزور و کمتر از سه ماه پس از حملات آمریکا به انبارهای الصاعقه و غازی عیاش در حومه غربی دیر انجام شد.

نویسنده در ادامه نوشت: «بامداد چهارشنبه، یک هواپیمای اسرائیلی، کاروانی تانکرهای سوخت را در حومه گذرگاه البوکمال در حالی که به سمت خاک لبنان در حرکت بود، هدف قرار داد و بر اساس برخی اخبار منتشر شده که بعدا، نادرست بودن آن به اثبات رسید، این حمله به قربانی شدن شماری از “نیروهای الحشد الشعبی” همراه این کاروان، منجر شد».

در ادامه این یادداشت به خبرهایی که در برخی رسانه‌های معارض سوریه از جمله نورث پرس و وبگاه موسوم به «دیدبان حقوق بشر» درباره دلیل شنیده شدن صدای انفجارهایی در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق منتشر شد اشاره کرد که شامل اخبار ضد و نقیضی چون هدف قرار گرفتن دو پایگاه نظامی از تیپ فاطمیون و زینبیون در نزدیکی شهرک «الهری» در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه طی یک حمله هوایی، شهادت یکی از فرماندهان برجسته تیپ فاطمیون ملقب به حاج حسن، کشته شدن ۱۷ نفر و مجروحیت ۷ نفر دیگر، هدف قرار دادن کامیون‌های حامل اسلحه و تانکرهای نفت متعلق به ایران در منطقه ساحه الکمارک در الهری و …می‌شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «اما یک منبع در داخل گذرگاه البوکمال به الاخبار اعلام کرد که “یک اغراق بزرگ رسانه‌ای درباره با این رویداد” وجود دارد و دلیل آن، بلند شدن زبانه‌های آتش از تانکرهای هدف قرار گرفته شده و انتشار تصاویر آن در سایت‌ها و رسانه‌های مخالف سوریه بود».

این منبع تصریح کرد: «دقیقا ساعت ۲۳:۳۰ سه‌شنبه شب، یک فروند هواپیمای ناشناس به کاروان حامل سوخت که رسما وارد خاک سوریه شده بود،حمله کرد بدون این‌که خسارت جانی به همراه بیاورد… این حمله پس از ورود کاروان به میزان ۳۰۰ متر در خاک سوریه و در محوطه یک مکان مخصوص مونتاژ کامیون در روستای الهری، حد فاصل میان گذرگاه القائم و البوکمال صورت گرفت که منجر به آتش سوزی در داخل دو تانکر شد. اما این حمله هیچ خللی در تردد در مرزهای دو کشور ایجاد نکرد و این گذرگاه به طور عادی و بدون وقفه در حال فعالیت است».

از سوی دیگر، منابع میدانی به الاخبار گزارش دادند: «هواپیمایی که این حمله را انجام داد، یک هواپیمای اسرائیلی بود که با هماهنگی پایگاه‌های ائتلاف در حومه شرقی دیرالزور، اقدام به انجام چنین کاری کرد. این حمله منجر به خسارات مادی و بدون تلفات انسانی شد».

این منابع معتقدند که منافع آمریکایی- اسرائیلی در پشت پرده این حمله و خبرسازی و بزرگنمایی رسانه‌ای آن قرار داشت. از این نظر که با انجام آن، تل‌آویو تلاش کرد تا ادعاهای خود مبنی بر استفاده ایران از روش‌های مختلف برای انتقال سلاح به سوریه را ثابت کند و آمریکا نیز که به دنبال سرکوب نیروهای که بارها پایگاه‌های آمریکایی را هدف قرار داد‌ه‌اند و گفته می‌شود تحت حمایت ایران هستند، بود فرصت خوبی برای تلافی یافت.

این منابع با تکذیب «وجود هرگونه تجهیزات نظامی» یا سلاح‌ داخل این کاروان تاکید کردند که کاروان مذکور فقط حامل سوخت بود.

این منابع در ادامه پیش‌بینی می‌کنند، نیروهایی که بخشی از مقاومت مردمی در سوریه را تشکیل می‌دهند و اغلب به تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک سوریه با هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی غیرقانونی آمریکایی پاسخ می‌دهند، در نشان دادن واکنش تاخیر نکنند و انتظار می‌رود که حملات این نیروها علیه آمریکایی‌ها در «الحسکه» و «دیرالزور» تشدید شود.

بیشتر بخوانید: حمله هواگردهای ناشناس به کاروان سوخت در مرز عراق و سوریه + تصاویر

پایان پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24949

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.