اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

الهام: وقتش است از حقوق ترک‌زبانان دیگر کشورها حمایت کنیم

  • کد خبر : 24952
  • 20 آبان 1401 - 16:19
الهام: وقتش است از حقوق ترک‌زبانان دیگر کشورها حمایت کنیم
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در سخنان تحریک‌آمیز جدید در اجلاس سران «سازمان کشورهای ترک» خواستار حمایت از حقوق ترک‌زبانان ساکن کشورهای خارج از این سازمان شد.

به گزارش اخبار جهادی، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه در سخنرانی جدید خود در نهمین اجلاس سران «سازمان کشورهای ترک» که در شهر «سمرقند» برگزار شد، دوباره مواضع تنش‌زا و تحریک‌آمیز اتخاذ کرد و خواستار دفاع از حقوق ترک‌زبانان خارج از کشورهای عضو این سازمان شد.

به گزارش منابع خبری، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اظهار داشت: «فکر می کنم زمان آن فرا رسیده که مسائلی مانند حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی هموطنان خود را که خارج از کشورهای عضو “سازمان کشورهای ترک” زندگی می‌کنند، در نظر داشته باشیم».

علی اف با اشاره به اینکه نسل جوان در جهان ترک باید فرصت تحصیل به زبان مادری خود را در مدارس کشورهای محل زندگی خود داشته باشند، مدعی شد: «متاسفانه اکثر ۴۰ میلیون آذربایجانی ساکن خارج از مرزهای جمهوری آذربایجان هستند و از این فرصت‌ها محروم شده اند».

سازمان کشورهای ترک در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و جمهوری آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان اعضای کنونی آن هستند. حضور جمهوری ترک قبرس شمالی در سازمان کشورهای ترک به عنوان عضو ناظر، روز جمعه مورد تایید قرار گرفت.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز سه شنبه نیز در مراسمی به مناسبت پیروزی این کشور در جنگ با ارمنستان در شهر «شوشا» گفت: «هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند».

الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این مراسم گفت: «ما در حال تقویت ارتش خود هستیم و به تقویت آن ادامه خواهیم داد. ارمنستان باید درک کند که این سیاست ماست. ما از هیچکس نمی‌ترسیم. اگر از کسی می‌ترسیدیم، هرگز جنگ دوم قره باغ را شروع نمی کردیم، تک تک ما آماده مرگ بودیم، ترجیح می‌دادیم بمیریم تا عقب نشینی، آزادی یا مرگ، حالا هم حاضریم برای حقوق خود بمیریم.»

اظهارات مداخله جویانه مقامات جمهوری آذربایجان و سیاه نمایی رسانه‌های این کشور، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران را به وزارت خارجه کشاند.

در پی تداوم تبلیغات ضد ایرانی و سیاه نمایی رسانه ها و مقامات رسمی جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران، عصر روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه سفیر جمهوری آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

پیش از این نیز «ناصر کنعانی» به اظهارات غیردوستانه الهام علی اف رئبس جمهور آذربایجان واکنش نشان داده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفته بود: مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه‌ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد.

در احضار سفیر این کشور، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه مراتب نارضایتی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اظهارات غیردوستانه مقامات عالی جمهوری آذربایجان و سیاه نمایی رسانه‌های این کشور، به سفیر آذربایجان ابلاغ کرد و گفت، انتظار داریم هرچه سریع‌تر به این روند پایان داده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن به عمل آید.

سفیر جمهوری آذربایجان ضمن ابراز تاسف از وضعیت ایجاد شده، اعلام کرد مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را سریعا به باکو منعکس خواهد کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.