اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آخرین تحولات افغانستان؛ از فرار غنی تا کنترل طالبان بر ارگ ریاست جمهوری

  • کد خبر : 24260
  • 25 مرداد 1400 - 12:07
آخرین تحولات افغانستان؛ از فرار غنی تا کنترل طالبان بر ارگ ریاست جمهوری

افغانستان طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فرار اشرف غنی از این کشور و تسلط طالبان بر ارگ بوده است و برخی کشورهای اعلام کردند که سفارت خود را در این کشور تعطیل می‌کنند. به گزارش اخبار جهادی، تحولات افغانستان طی هفته گذشته وارد مرحله جدیدی از تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین کهن شد. […]

افغانستان طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فرار اشرف غنی از این کشور و تسلط طالبان بر ارگ بوده است و برخی کشورهای اعلام کردند که سفارت خود را در این کشور تعطیل می‌کنند.

به گزارش اخبار جهادی، تحولات افغانستان طی هفته گذشته وارد مرحله جدیدی از تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین کهن شد.

آمریکا پس از ۲۰ سال و با قبول شکست اعلام کرد که تمام نیروهای خارجی تا پیش از ۱۱ سپتامبر خاک افغانستان را ترک کرده و به جنگ طولانی مدت این کشور و همزمان با افزایش ناامنی و بی ثباتی گسترده خارج خواهند شد.

ارگ افغانستان در تصاحب طالبان

پس از ترک اشرف غنی، طالبان که پیش از این اعلام کرده بود که کابل را با تصرف نظامی درنخواهد آورد و در این زمینه در حال گفتگو انتقال مسالمت آمیز قدرت است، به افراد خود دستور داد که وارد کابل شوند و ارگانهای اصلی این کشور از جمله ارگ ریاست جمهور افغانستان را تصاحب کردند.

طالبان پس از ورود به ارگ اعلام کرد که جنگ در افغانستان پایان یافته است.

اشرف غنی وارد ازبکستان شد

گزارش شده است، اشرف غنی که عصر روز یک شنبه کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کرده بود از آنجا به ازبکستان رفته است.

اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان که عصر روز یک شنبه تصمیم به خروج از کابل گرفته بود وارد ازبکستان شد.

پیش از این گفته شده بود که اشرف غنی، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و فضل‌محمود فضلی، رییس اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری از کابل به دوشنبه پایتخت تاجیکستان رفته اما مقصد نهایی آنها تاجیکستان نیست.

هنوز مشخص نیست که آیا اشرف غنی در ازبکستان خواهد ماند یا از آنجا عازم کشور دیگری خواهد شد.

وی پس از خروج از افغانستان گفت که از آن رو که طالبان قصد داشته به کابل حمله کند، او برای پیشگیری از خون‌ریزی استعفا کرده است.

شورای هماهنگی با عضویت کرزی، عبدالله و حکمتیار تشکیل شد

 دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که در پی خروج اشرف غنی و مقامات مسوول از این کشور، شورای هماهنگی با عضویت عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی تشکیل شده است.

هدف از تشکیل این شورا، جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خوانده شده است.

این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان خواسته است که با حفظ خویشتنداری جلو درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسوول و غیرمرتبط را قاطعانه بگیرند.

عربستان سعودی سفارتش در کابل را تخلیه کرد

 شبکه الحدث اعلام کرد که کارکنان دیپلماتیک عربستان سعودی را به دلیل آنچه که بی ثباتی در افغانستان خوانده از کابل تخلیه میکند.

این گزارش افزود: همه دیپلماتهای عربستان سعودی از کابل خارج و وار ریاض شده‌اند.

پیش از این برخی از کشورها مثل ترکیه نیز اعلام کردند سفارت خود را تعطیل می‌کنند. برخی کشورها مثل آمریکا نیز در حال خروج دیپلماتهای خود از کابل هستند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «رجب سویلو» مسئول بخش خاورمیانه وزارت خارجه ترکیه، روز یکشنبه گفت که آنکارا قصد دارد سفارت خود را در کابل تخلیه کند، اما هنوز تصمیمی برای این کار نگرفته است.

این درحالیست که «سهیل شاهین» یک سخنگوی اداره سیاسی طالبان به خبرگزاری تاس گفته، سیاست عمومی ما در مجموع تامین امنیت فعالیتهای سفارتخانه‌های خارجی است.

آمریکا ۱۰۰۰ نیروی نظامی دیگر به افغانستان می‌فرستد

 برخی منابع آمریکایی میگویند که پنتاگون قصد دارد ۱۰۰۰ نیروی نظامی دیگر برای تضمین خروج امن پرسنل دیپلماتیک و شهروندان آمریکایی که در همچنان در کابل حضور دارند به افغانستان اعزام کند.

خبرگزاری رویترز حضور این نظامیان در کابل را برای کمک به خروج هر چه سریعتر اتباع آمریکایی از افغانستان اعلام کرده است.

با استقرار این هزار نظامی، شمار نظامیان آمریکایی که هم اکنون در افغانستان مستقر هستند به شش هزار نفر افزایش خواهد یافت.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرده بود که با استقرار ۵ هزار نیروی نظامی در کابل برای تسهیل خروج اتباع آمریکایی از افغانستان، موافقت کرده است.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد که ایالات متحده ظرف ۷۲ ساعت آینده، به طور کامل تمامی کارکنان خود را از سفارتخانه‌اش در کابل خارج خواهد کرد.

طالبان کنترل تلویزیون افغانستان را در اختیار گرفت

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که گروه طالبان کنترل تلویزیون ملی افغانستان(RTA) را نیر در اختیار گرفته است.

طالبان در اولین پیام خود از این تلویزیون خطاب به مردم افغانستان اعلام کرده است که آرامش خود را حفظ کنند.

سی‌ان‌ان: پرچم آمریکا در سفارت این کشور در کابل پایین کشیده شد

سی‌ان‌ان گزارش داد که پرچم آمریکا در سفارت این کشور در کابل به عنوان آخرین گام برای تخلیه آن، پایین کشیده شد.

بر اساس گزارش این شبکه خبری، اغلب کارمندان سفارت نیز به فرودگاه کابل منتقل شده‌اند. همچنین گزارش‌ها حاکی از هرج و مرج و آشفتگی در فرودگاه کابل است.

برخی منابع خبری نیز از آتش سوزی در فرودگاه کابل خبر می‌دهند. العربیه نیز خبر داد که صدای تیراندازی در فرودگاه کابل شنیده شده است.

وضعیت پنج نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص وضعیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهار داشت: در مورد وضعیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان شرایط اینگونه است که از پنج نمایندگی کشورمان در افغانستان شامل کابل، مزار شریف، جلال آباد، هرات و قندهار، همکاران ما از مدتی قبل از سه نمایندگی شامل مزار شریف، جلال آباد و قندهار خارج شده بودند و فعالیت‌های خود را از کابل پیگیری می‌کردند.

وی یادآور شد:البته به دلایلی جمع بندی این بود که تعطیلی این نمایندگی‌ها اعلام نشود و در حال حاضر در این سه نمایندگی تنها  نگهبان و چند نفر از کارکنان محلی حضور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: در مورد  سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جایی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود، همکاران برگشته‌اند.

* وضعیت سرکنسولگری در هرات

خطیب‌زاده در مورد سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز اظهار داشت: دیپلمات‌های ما در سلامت بوده و مشکلی برای رفت و آمد به ایران ندارند، اما به جهت اطمینان ترجیح داده شده که فعلا در محل نمایندگی باقی بمانند.

هجوم مردم افغانستان به فرودگاه کابل

شمار زیادی از مردم افغانستان و شهروندان خارجی با رفتن به فرودگاه کابل به دنبال ترک افغانستان هستند.

نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل برای مقابله با هجوم مردم شلیک هوایی کردند.

فرودگاه کابل هنوز در کنترل طالبان نیست.

وزیر دفاع افغانستان: اشرف غنی خیانت کرد

بسم الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان پس از خروج اشرف غنی از افغانستان گفته که رئیس جمهور سابق افغانستان به این کشور خیانت کرده است.

محمدی در صفحه تویئتر خود نوشت: دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند لعنت به غنی و دار دسته اش.

از سوی دیگر رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در واکنش به فرار اشرف غنی از این کشور گفت: رئیس جمهور سابق افغانستان افغانستان را ترک و کشور و ملت را در یک حالت قرار داد رفت و خداوند همراهش محاسبه کند.

عبدالله در یک پیام ویدیویی، از نیروهای امنیتی خواست که امنیت ساکنان کابل را تأمین کند. او در عین حال از افراد طالبان نیز، خواست که بدون واردشدن به شهر کابل، اجازه‌ دهند که گفت‌وگوها ادامه داشته باشد.

تیراندازی نیروهای آمریکایی به مردم در فرودگاه کابل

همزمان با هجوم مردم کابل برخی شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای آمریکایی برای کنترل اوضاع به سمت مردم تیراندازی کردند.

برخی شاهدان عینی مدعی شدند که چند نفر در این حادثه کشته شدند.

برخی تصاویر منتشر نشان می‌دهد که پس از سقوط کابل به دست طالبان، مردم افغانستان برای خروج از این کشور به فرودگاه بین المللی حامد کرزی حمله کردند.

برخی رسانه‌ها اعلام کردند که یکی از دلایل حمله مردم به فرودگاه کابل این شایعه است که هواپیما بدون ویزا و پاسپورت شهروندان افغان را به کانادا منتقل می‌کنند.

نیروهای امنیتی و آمریکایی در حال تلاش برای کنترل اوضاع هستند، اما هر لحظه بر تعداد افراد اضافه می‌شود.

تمامی پروازهای فرودگاه کابل متوقف شد

همزمان با تسلط طالبان بر کابل، فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی به‌دلیل ازدحام جمعیت و هجوم مردم برای خروج از افغانستان اعلام کرد تمام پروازهای این فرودگاه متوقف شده است.

مقامات فرودگاه کابل در پیامی به خبرنگاران گفته اند که مردم از آمدن به فرودگاه کابل خودداری کنند و تمام پروازها تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.