اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

نگاهی به آخرین تحولات میدانی لیبی و پایان ضرب الاجل سازمان ملل / دژ دفاعی ۷۰ کیلومتری قوای روسی مانع از بلند پروازی ترکیه در لیبی +تصاویر و نقشه

  • کد خبر : 23246
  • 05 بهمن 1399 - 22:32
نگاهی به آخرین تحولات میدانی لیبی و پایان ضرب الاجل سازمان ملل / دژ دفاعی ۷۰ کیلومتری قوای روسی مانع از بلند پروازی ترکیه در لیبی +تصاویر و نقشه
نه قوای رسمی ترکیه و مزدوران سوری و نه نیروهای واگنر روسی تا امروز هیچ نشانه ای از عزم به خروج از خاک لیبی نشان ندادند تا عملا دستورالعمل سازمان ملل در این خصوص بی نتیجه باقی بماند.

نه قوای رسمی ترکیه و مزدوران سوری و نه نیروهای واگنر روسی تا امروز هیچ نشانه ای از عزم به خروج از خاک لیبی نشان ندادند تا عملا دستورالعمل سازمان ملل در این خصوص بی نتیجه باقی بماند.

به گزارش اخبار جهادی، سال گذشته میلادی حساسترین و شدیدترین درگیری‌های نظامی در غرب لیبی از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور رقم خورد و نیروهای دولت وفاق ملی GNA که سالها در برابر ارتش ملی LNA به رهبری خلیفه حفتر در موضع دفاعی بوده و تا آستانه از دست دادن پایتخت این کشور نیز پیش رفتند سرانجام با کمک ورود نظامی سنگین ارتش ترکیه موفق به تغییر وضعیت میدانی و موازنه قوا در این کشور شدند.در نبردهای بهار و تابستان سال ۲۰۲۰ قوای دولت وفاق به مدد ورود تجهیزات مدرن نظامی ارتش ترکیه نظیر پهپادهای Bayraktar TB۲ و ادوات توپخانه‌ای این کشور و همچنین هزاران مزدور سوری تحت حمایت ترکیه که به این کشور اعزام شده بودند در مدت کوتاهی موفق به تصرف مناطق راهبردی نظیر پایگاه هوایی الوطیه، شهر صبراته، شهرهای ترهونه و بنی ولید و پاکسازی کامل حومه طرابلس پایتخت این کشور شدند.

در ادامه قوای مشترک وفاق و ترکیه پیشروی به سمت غرب و شهر راهبردی سرت و همچنین پایگاه هوایی الجفره را آغاز کردند اما تقریبا در ورودی شهر سرت نبرد متوقف شده و ورود پرتعداد جنگنده‌های روسی و تهدید ارتش مصر به دخالت مستقیم در صورت ورود رقیب به منطقه موسوم به هلال نفتی لیبی موجب شد تا دو طرف طی مذاکراتی در ماه اکتبر با وساطت سازمان ملل متحد آتش بس موقت را اجرا کنند.

یکی از مفاد اصلی این قرارداد صلح، الزام هر دو طرف درگیری به اخراج نیروهای مزدور خارجی از خاک لیبی حداکثر تا روز ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱ (روز گذشته) بود اما نه قوای رسمی ترکیه و مزدوران سوری و نه نیروهای واگنر روسی تا امروز هیچ نشانه ای از عرم به خروج از خاک لیبی نشان ندادند تا عملا دستورالعمل سازمان ملل در این خصوص بی نتیجه باقی بماند.

اما نکته جالب در این خصوص احساس خطر ژنرال حفتر و حامیان روسی و اماراتی‌اش از احتمال عملیات جدید ترکیه در لیبی و حمله به شهر سرت و پایگاه الجفره است.

نقشه خط دفاعی الجفره_سرت

تصاویر منتشر شده از رسانه‌های لیبی و ماهواره‌های تجاری نشان میدهد قوای روسی واگنر مسئولیت ایجاد خط دفاعی سرت_الجفره در مرکز لیبی را بر عهده گرفته و همچنان در حال ساخت استحکامات دفاعی در فاصله ۷۰ کیلومتری میان این دو منطقه به عنوان اهداف اصلی ترکیه و دولت وفاق در عملیات آینده هستند.

استحکامات دفاعی نیروهای واگنر در مسیر شهر سرت به پایگاه الجفره

گشت زنی مداوم خودروهای زرهی در طول این مسیر و سنگربندی و حفر کانال و موانع عبوری نشان میدهد که ائتلاف دولت حفتر_امارات_روسیه خطر عملیات مجدد رقیب را کاملا جدی گرفته و در حال آماده شدن برای دفاع از این مناطق که دروازه ورود به هلال نفتی شمال شرقی لیبی محسوب می‌شود هستند.

همچنین فعالیت جنگنده‌های نیروی هوایی حفتر و روسیه نیز در این منطقه شدت گرفته و تصاویر از حضور هواگردهایی نظیر Mig۲۹ و Su۲۴ در خطوط تماس دو طرف منتشر شده است.

حضور هواگردهای نظامی و سامانه پدافندی Pantsir روسی در پایگاه الجفره

 

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.