اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش|پنج تحول مهم در پنجمین سال جنگ یمن؛ اثربخشی راهبرد مقاومت

  • کد خبر : 22370
  • 09 شهریور 1398 - 17:55
گزارش|پنج تحول مهم در پنجمین سال جنگ یمن؛ اثربخشی راهبرد مقاومت
جنگ علیه یمن در حالی پنجمین سال خود را پشت سر می‌گذارد، که صحنه میدانی این کشور با توجه به جنگ و درگیری میان گروه‌های مزدور عربستان و امارات و مقاومت فعال انصارالله و متحدانش و پیشرفت آنها در زمینه دفاعی و نظامی کاملا معادلات را برهم زده است.

جنگ علیه یمن در حالی پنجمین سال خود را پشت سر می‌گذارد، که صحنه میدانی این کشور با توجه به جنگ و درگیری میان گروه‌های مزدور عربستان و امارات و مقاومت فعال انصارالله و متحدانش و پیشرفت آنها در زمینه دفاعی و نظامی کاملا معادلات را برهم زده است.

به گزارش اخبار جهادی،  عربستان و متحدانش از ششم فروردین ۱۳۹۴ جنگ تمام عیار و ویرانگری را علیه کشور فقیر عربی یمن به راه انداختند، این جنگ هر چند ویرانگری‌های گسترده در سطح تاسیسات زیربنایی و  منازل و مدارس و بیمارستان‌ها و … و کشتار انسان‌های بی‌دفاع یمن به جا گذاشته، اما پیامدهای و نتایج مثبتی برای نیروهای مردمی انصارالله و متحدان به دنبال داشته است چرا که اکنون شاهدیم که نیروهای انصارالله و متحدانش از حالت تدافعی وارد حالت هجومی شده‌اند،در طول یک سال و نیم که یمن از حالت تدافعی وارد حالت تهاجمی شده، در اولین فاز، تهاجم را با موشک آغاز کرد، در فاز دوم، وارد مرحله پهپادی شد و در فاز سوم که بسیار مهمتر از مراحل قبلی است، وارد بحث پدافند هوایی شده است که این مرحله سبب می‌شود تا آسمان یمن دیگر همانند گذشته آسیب پذیر نباشد که متجاوزان بخواهند هر موقعی که بخواهند به حریم آن تجاوز کنند.

انصارالله گفته است که تمام عربستان به جز مکه مکرمه و مدینه منوره هدف مشروع است و تمام مراکز راهبردی عربستان در تیررس حملات قرار خواهد گرفت یعنی تاسیسات حیاتی همچون پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، و …

انصارالله در حال حاضر در این راستا تلاش می‌کند تا هزینه‌های جنگ را برای عربستان و آمریکا به شدت افزایش یابد،چرا؟ چون عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله گفته است طرف مذاکره کننده ما، عربستان است نه دولت منصور هادی که در حقیقت دولت هتل نشین و خارج از صحنه معادلات است.

هدف انصارالله این است که دولت عربستان را پای میز مذاکرات بکشاند.علاوه بر حملات پهپادی و موشکی، حملات زمینی در مرزهای عربستان به شدت افزایش یافته و عربستان در مرزها به شدت آسیب پذیر شده است.

 

پنج تحول مهم در صحنه یمن پس از حدود ۵ سال جنگ : موشک – پهپاد- پدافند هوایی- شدت بخشیدن به حملات زمینی- گسترش اهداف نظامی و غیرنظامی در عربستان برای انجام حمله

الان انصارالله، فاز زمینی نبرد را افزایش داده و کاملا بر ارتفاعات مسلط هستند و هر از چند گاهی هم عملیات نفوذی انجام می‌دهند، ولی به دو دلیل وارد خاک عربستان نمی‌شوند: ۱- چون بحث حرمین شریفین مطرح می‌شود و اگر وارد شود دشمنانش القا می‌کنند که انصارالله به حرمین شریفین تجاوز کرده است ۲- وجود میلیون‌ها مهاجر یمنی در عربستان که آمار رسمی از حضور دو میلیون نفرو آمار غیررسمی از حضور پنج میلیون یمنی درعربستان حکایت می‌کند.

تحول دیگر در صحنه یمن، درگیری‌های اخیر در جنوب و به طور ویژه در بندر عدن است که دولت عبدربه منصور هادی مستعفی و فراری آن را به عنوان پایتخت موقت خود انتخاب کرده بود، عدن طی روزهای اخیر شاهد درگیری خونین میان شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات و معروف به نیروهای جدایی‌طلب با نیروهای منصور هادی مورد حمایت عربستان بوده که تحلیلگران از آن به عنوان جنگ تمام عیار عربستان و امارات از طریق نیروهای نیابتی خود یاد کرده‌‌اند.نیروهای دولت مستعفی یمن بعد از پیروزی سریع و گسترده در عدن، عقب‌نشینی کردند و با صدور بیانیه‌هایی خواستار توقف مداخله نظامی امارات برای حمایت از جدایی‌طلبان در جنوب شدند.

این محکومیت‌ها بعد از آن صورت گرفت که امارات دست به حملات هوایی مستقیم و علنی علیه نیروهای وفادار به دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری، در شهر عدن زد که در نتیجه آن، بیش از ۳۰۰ نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

اتهام صریح منصور هادی به امارات مبنی بر تلاش برای تقسیم و تجزیه یمن از طریق شورای انتقالی جنوب و درخواست وی از رهبران عربستان برای متوقف کردن حملات امارات به نیروهای دولت مستعفی در عدن و ابین یک حقیقت را برای جهانیان مورد تاکید قرار داد و آن دروغ بودن ادعاهای محور سعودی اماراتی بود که جنگ خود علیه یمن را با هدف بازگرداندن آنچه مشروعیت خوانده بودند، یعنی بازگرداندن منصور هادی به قدرت اعلام کرده‌ بودند که با تحولات اخیر در عدن و افشای برنامه‌ها و طرح‌های متجاوزان برای تجزیه یمن برملا شد.

رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن گفته است امارات از شرایط حاکم بر یمن بهره‌برداری می‌کند تا شبه‌نظامیان جدایی‌طلب کنترل نهادهای دولت را در دست بگیرند و بدین ترتیب ابوظبی برنامه‌های خود برای تقسیم یمن را اجرا کند.

دولت مستعفی یمن رسما از شورای امنیت خواست نشستی فوق‌العاده درباره حملات هوایی امارات برگزار کند. اعضای این دولت نیز بر حق خود در شکایت از ابوظبی به دنبال این حملات هوایی تأکید کرده‌اند.

اما امارات با اذعان به مسئولیت خود در انجام حملات هوایی علیه مواضع نیروهای دولت مستعفی در یمن اعلام کرد که این نیروهای هدف قرار گرفته در حملات هواپیماهایش، وابسته به گروه‌های تروریستی بودند که تهدیدی علیه نیروهای ائتلاف محسوب می‌شدند.

محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلابی یمن روز جمعه هشتم شهریور بیانیه امارات درباره حملات هوایی به کسانی که آنها را تروریست خوانده  است تاکیدی بر عدم مشروعیت ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن دانست.

وی افزود: آنچه امارات اعلام کرده ثابت می‌کند که تجاوز به یمن غیرقانونی است و آمریکا، عربستان و امارات با تروریسم و حامیانش برای ویران کردن یمن همپیمان شده‌اند.

رئیس کمیته عالی انقلابی یمن گفت که امارات در این بیانیه خود عربستان را مسئول حمایت از تروریست‌ها دانسته است نه مبارزه با آنها آنگونه که ریاض ادعا می‌کند.

تحولات اخیر در عدن به گفته الحوثی این حقیقت را نشان داد که یمن با مقاومت خود پیروز شد و بهانه‌های ائتلاف متجاوز سعودی بر ملا شد. نکته دیگر درباره یمن سفر خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع و برادر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به آمریکاست که همزمان یک رسانه غربی فاش کرده بود که دولت واشنگتن برای مذاکره با انصارالله یمن و ترغیب عربستان سعودی برای انجام مذاکره محرمانه با این جنبش تلاش می‌کند.

روزنامه «وال استریت ژورنال»در گزارشی فاش کرد که سفر شاهزاده خالد به آمریکا در زمانی انجام می‌شود که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور برای آغاز مذاکرات سرّی و مستقیم میان عربستان سعودی از یک سو و انصارالله از سوی دیگر برای پایان دادن به جنگ در یمن، کمر همت بسته است.

وال استریت ژورنال افزود، مذاکرات میان سعودی و انصارالله یمن قرار است در پادشاهی عمان انجام شود و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با معاون وزیر دفاع سعودی در چارچوب تلاش دولت برای متقاعد کردن سعودی به «اهمیت دیپلماسی» و سوق دادن آن به مذاکره برای اعمال آتش‌بس در یمن، دیدار خواهد کرد.

سفر برادر ولیعهد سعودی به آمریکا می‌تواند نشان دهنده این باشد که آمریکایی‌ها می‌خواهند سعودی‌ها را متقاعد کنند که با انصارالله مذاکره کنند و این مذاکرات در عمان برگزار شود، البته مشکل آمریکایی‌ها این است که سعودی‌ها اصرار بر  ادامه جنگ دارند، اما آمریکایی‌ها با توجه به شرایط اسفناکی که در جبهه‌ها هست و خروج امارات و از طرفی شرایط قوی تر شدن انصارالله بر این مسئله(مذاکرات سعودی و انصارالله) اصرار دارند .

تحولات یمن و موفقیت‌های چشمگیر انصارالله و متحدانش در صحنه میدانی و پیشرفت قابل توجه در شیوه‌های دفاعی و همزمان تهاجمی از یک سو و ناآرامی‌های بی‌سابقه در جنوب یمن و درگیری‌های شدید میان گروه‌های مورد حمایت عربستان و امارات نشان می‌دهد که  آمریکایی‌ها به یک معنا، صحنه سیاسی یمن را باخته‌اند و دچار دستپاچگی شدید شده‌اند و به همین دلیل بدون مقدمه و بدون اطلاع قبلی، خالد بن سلمان همزمان با  اطلاع رسانی روزنامه وال استریت ژورنال وارد آمریکا می‌شود، به نظر می‌رسد شرایط یمن با توجه به خروج امارات و از طرفی درگیری عبدربه با نیروهای وابسته به امارات در جنوب یمن و افزایش قدرت انصارالله، طبیعتا،  عملا صحنه را برای نیروهای انصارالله خالی گذاشته و این باعث شده که آمریکایی‌ها نگران باشند که همین شرایط در آینده نزدیک برای سعودی‌ها در خود یمن صورت بگیرد، این خبربه معنای این است که آمریکایی‌ها در واقع به دنبال نجات عربستان از  باتلاق یمن هستند.

رضا میرابیان کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و منطقه خلیج فارس ابراز  عقیده کرده است که انصارالله اکنون در موضع ضعف نیست بلکه در موضع قدرت قرار دارد و سعودی‌ها در نهایت چاره‌ای ندارند که مذاکره با انصارالله را بپذیرند  چون شرایط عربستان شرایط مناسبی نیست و در تنگنای شدیدی قرار دارد، آمریکایی ها به دنبال نجات عربستان از باتلاق یمن هستند.

در واقع نشستن عربستان در کنار انصارالله که تا حالا امتناع کرده، در واقع به معنای به رسمیت شناختن انصارالله به عنوان حاکمیت در صنعاء است.

در مجموع می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در پنجمین سال جنگ علیه یمن، مقاومت فعال انصارالله و گروه‌های همپیمان جواب داده است، چرا که سعودی‌ها و متحدانش از همان ابتدا جنگ به درخواست‌های مجامع جهانی و منطقه‌ای برای متوقف کردن جنگ و ویرانگری و کشتار مردم بی‌دفاع یمن بی‌توجه بودند، ولی هر چه از زمان جنگ می‌گذشت، نیروهای انصارالله و متحدان توانستند توانمندی‌های درونی خود را تقویت کرده و با وجود محاصره همه جانبه زمینی، هوایی و دریایی یمن با در پیش گرفتن مقاومت فعال و ایستادگی در برابرمتجاوزان و تکیه بر توانمندی داخلی خود، از مرحله تدافعی به مرحله تهاجمی و از فاز موشکی وارد فاز پهپادی و در  ادامه وارد فاز پدافند هوایی شوند و همزمان ضربات کوبنده‌ای در مناطق مرزی بر متجاوزان وارد کنند و تاسیسات راهبردی آنها را هم با موشک و پهپاد هدف قرار دهند،‌  از یک سو نیروهای مزدور عربستان و امارات در داخل یمن در بدترین شرایط و بحران آن هم به سبب درگیری داخلی با یکدیگر و نه با دشمن مشترکشان به سر می‌برند و انصارالله با مقاومت و ایستادگی نشان داد که دشمن متجاوز یعنی عربستان و متحدانش تنها چیزی که می‌فهمند فقط زبان زور است و انصارالله با زبان قدرت، سعودی‌ها را وادار به توقف جنگ و پذیرفتن گزینه سیاسی و مسالمت‌آمیز خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=22370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.