اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اولین‌های نخستین «عملیات تهاجمی» در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی/ تحول مهم در تجهیز تیربارچی‌ها و بیسیم چی‌های سپاه +عکس

  • کد خبر : 18119
  • 02 دی 1397 - 12:52
اولین‌های نخستین «عملیات تهاجمی» در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی/ تحول مهم در تجهیز تیربارچی‌ها و بیسیم چی‌های سپاه +عکس

تجربیات نیروی زمینی سپاه در نبرد علیه تروریسم، امنیت مرزها و تجربیات حاصل از جنگ های اخیر، موجب شکل گیری دکترین‌ های تاکتیکی جدیدی شده که در جدیدترین و متفاوت ترین رزمایش این نیرو به نمایش درآمد. به گزارش اخبار جهادی، در یکی از متفاوت ترین و هجومی ترین تمرینات نیروهای مسلح کشورمان در سالهای […]

تجربیات نیروی زمینی سپاه در نبرد علیه تروریسم، امنیت مرزها و تجربیات حاصل از جنگ های اخیر، موجب شکل گیری دکترین‌ های تاکتیکی جدیدی شده که در جدیدترین و متفاوت ترین رزمایش این نیرو به نمایش درآمد.

به گزارش اخبار جهادی، در یکی از متفاوت ترین و هجومی ترین تمرینات نیروهای مسلح کشورمان در سالهای اخیر، دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران طی روزهای گذشته در منطقه خلیج فارس و جزیره قشم برگزار و برای نخستین بار از «عملیات تهاجمی» در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی رونمایی شد. این رزمایش که با شعار “نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه وحدت ملی و ظرفیت سازی های نوین دفاعی” برگزار شد، شاهد نمایش تاکتیک ها و برنامه های چند لایه و پیچیده نیروی زمینی سپاه بود که با حضور یگان‌ های برگزیده نیرو اعم از واکنش سریع، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپادهای رزمی و شناسایی، بالگردهای هجومی، ترابری و بارریز، جنگال، مکانیزه، واحدهای مهندسی و تخریب، سیستم‌ های کنترل و فرماندهی و ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه به اجرا درآمد.

با توجه به تاکید سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص پیام این رزمایش که “اگر دشمن بخواهد به تهدید و اعمال آن روی بیاورد، ما سراسر تهاجمی و آفندی خواهیم شد و هدف ها را در عمق جبهه دشمن تعقیب می کنیم”، به خوبی مشخص می شود که تجربیات نیروی زمینی سپاه در نبرد علیه تروریسم، امنیت مرزها و تجربیات حاصل از جنگ های اخیر، موجب شکل گیری دکترین‌ های تاکتیکی جدیدی شده است.

در عین حال، در این رزمایش عملیات آبی خاکی، موارد مهمی چون انتقال سریع یگان های مخصوص از عمق کشور به مناطق مرزی، ریزش بار و تدارکات از بالگرد، استفاده از نفربرهایBMP-۲ به صورت تهاجم آبی خاکی، عملیات مشترک بین واحدهای زرهی و پیاده و همچنین پشتیبانی ترکیبی یگان های بالگردی و توپخانه ای تمرین شد و برخی از تاکتیک ها و سلاح های مورد استفاده، برای اولین بار بود که در یک رزمایش کاملا عملیاتی و به صورت علنی مورد استفاده قرار می گرفت.

انجام عملیات خاکی با بی ام پی؛ یک خرق عادت از سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روزهای اول تشکیل و شکل گیری، نیرویی بوده که سرمایه گذاری سنگینی روی واحدهای پیاده داشته و سعی کرده استفاده از تاکتیک های حمله در دسته های کوچک پیاده را در دستور کار داشته باشد. با طی شدن سالها، کم کم نیروهای سپاه در قابل یگان های زمینی، دریایی و هوایی نیز شکل گرفتن و تجهیزات به روز و قالبی کلاسیک و مدرن به نیروهای رزمی سپاه داده شد.

خروج بی ام پی ها برای رسیدن به ساحل در رزمایش سپاه

در رزمایش اخیر اما شاهد یک حرکت از طرف نیروی زمینی سپاه بودیم که به نوعی یک اقدام جدید محسوب می شد و آن هم استفاده از زره پوش های بی ام پی ۲ در نقش تهاجم از دریا به ساحل بود. پیش از این، کمتر شاهد استفاده از این قابلیت در تمرین های سپاه بوده ایم و به نوعی در این رزمایش شاهد یک تغییر در تاکتیک های نیروی زمینی سپاه هستیم که به نوعی نشان دهنده افزایش اهمیت استفاده از یگان های زرهی در نقش نوک پیکان تهاجم در حملات و پشتیبانی از نیروهای پیاده است. حضور این زره پوش کار کشته در کنار نیروی های پیاده عمل کننده می تواند به نوعی پشتیبانی اولیه از آنها را تا رسیدن قوای سنگین تر کمکی به وجود آورد و در صورت لزوم در زمان ورود به ساحل اقدام به جابجایی و انتقال سریع نیروها در خط ساحل کند.

نقش هوانیروز سپاه پر رنگ تر می شود

برای مدتی وظیفه پشتیبانی آتش هوایی از واحدهای عمل کننده نیروهای مسلح بر عهده هوانیروز ارتش بود اما با توجه به ارتقاء همه جانیه یگانهای رزمی و پشتیبانی سپاه در سالهای اخیر، این نیرو به دنبال تشکیل و توسعه یگان بالگردی خود رفته و در حال حاضر در این با استفاده از ترکیبی از بالگردهای کبری و ام آی ۱۷ تا حد زیادی در بحث حمل و نقل و انجام حملات بالگردی به خودکفایی رسیده که در این رزمایش نیز شاهد تک بالگردهای کبری و ریزش تدارکات با چتر از بالگردهای ام آی ۱۷ بودیم. از جمله نکات مهم درباره بالگردهای حاضر در این رزمایش نصب سیستم اپتیکی جدید برای بالگردهای کبری سپاه بود که به نظر از نوع RU ۲۹۰است که به بالگرد این اجازه را می دهد که در هوای بد و شب هنگام نیز به پرواز و مسیر یابی بپردازد.

شلیک راکت از بالگرد کبری سپاه – به سیستم اپتیک جلوی دماغه دقت کنید

ریزش بار از بالگرد ام آی ۱۷ سپاه در رزمایش

هوانیروز سپاه به صورت رسمی، یگانی جوان است که در حال حاضر همچنان در حال طی مراحل گسترش و تجربه اندوزی است و به مرور با حضور در رزمایش ها و تمریناتی مثل این به توانایی رزمی و عملیاتی خود اضافه کند.

عملیاتی شدن مین های ضد بالگرد

مین ضد بالگرد دستاوردی دفاعی است که در چند سال اخیر در رزمایش های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و بر اساس اعلام منابع خبری، در این رزمایش به حالت عملیاتی کامل رسیدند. مین های ضدبالگرد از نوع جهنده بوده و پس از پرش از زمین در فاصله ١۵٠ الی ١٨٠ متری منفجر می شود و با ترکش های خود تا فاصله ۵٠ متر می تواند به بالگردهای دشمن آسیب برساند.

در جریان حمله به یک جزیره و تصرف آن، استفاده از بالگرد و اصطلاحا عملیات هلی برن، یکی از روش های معمول به حساب می آید. استفاده از این مین ها در مناطق حساس یک جزیره یا هر نقطه حساس که می تواند به عنوان نقطه فرود دشمن به حساب آید می تواند در نقش یک اقدام بازدارنده و تاخیری بر علیه هلی برن یگان های دشمن عمل کند.

دو ابتکار برای یگان های پیاده سپاه

اما در جریان این رزمایش شاهد استفاده از دو ابتکار برای یگان های پیاده سپاه بودیم که یکیاستفاده از خشاب ها به شکل کوله پشتی برای تیربار چی های سپاه است. همواره حمل گلوله خصوصا از سری ۷.۶۲ برای تیربارچی ها همیشه یک چالش به حساب می آمده و بخش زیادی از توان تحرک و بار همراه یک یگان به مهمات تیربارها اختصاص می یابد. استفاده از انواع خشاب های ۱۰۰ یا ۲۰۰ گلوله ای برای تیربارهای مختلف در دنیا امری مرسوم است که البته این خشاب ها به زیر خود سلاح وصل می شوند. در این مدل مهمات درون یک بسته قرار گرفته و به صورت یک کوله پشتی در پشت کاربر قرار می گیرد و مهمات از طریق یک نوار تغذیه به سلاح منتقل می شود.

تیربارچی سپاه مجهز به خشاب حجم بالا و نصب دستگیره جلویی برای تیربار پی کا ام

در ارتش های مشهور دنیا، آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی طرح هایی را در این زمینه ارائه دادند و حتی آمریکایی ها از این طرح به صورت آزمایشی در افغانستان نیز بهره بردند اما استفاده از این نوع خشاب ها آنچنان مرسوم نیست و صرفا امکان دارد در برخی یگان های مخصوص با آموزش های بسیار بالا یا واحدهای پیاده نظام مکانیزه دیده شود. علت اینجاست که در هر کدام از این بسته ها حدود ۵۰۰ فشنگ قرار می گیرد که وزن بالایی دارد و حمل آن بسیار مشکل است. برای فهم مشکل به این اعداد دقت کنید. هر گلوله کالیبر ۵۴*۷.۶۲ میلی متری برای تیربار PKM در سبک ترین مدل حدود ۱۷۴ گرم وزن دارد.

خشاب ظرفیت بالای مدل عقرب ساخت روسیه

 ۵۰۰ گلوله با این وزن به معنای ۸۷ کیلوگرم است. نیروی کاربر این سلاح به طور کامل به حمل این وزن بالا متمرکز می شود و مشخصا نیازمند نوعی همکاری و کمک خواهد بود. در یک یگان مکانیزه که امکان حرکت با نفربر وجود دارد و به سرعت تا نقطه درگیری نیروها منتقل می شوند می توان از این نوع خشاب پر ظرفیت برای شلیک برای مدت زمان طولانی بدون نیاز به پشتیبانی به شلیک و حمایت از یگان عمل کننده بپردازد.

همچنین شاهد اضافه شدن یک دستگیره در جلوی تیربار پی کا ام مورد استفاده نیز هستیم که کنترل پذیری بیشتری را به تیرانداز خصوصا در حال شلیک در وضعیت ایستاده را اعطا می کند.

نصب صفحه خورشیدی برای بی سیم های نیروهای مسلح

اما ابتکار دوم استفاده از صفحات خورشیدی برای شارژ باطری بی سیم های نیروهای عمل کننده در این رزمایش بود. باطری برای سیستم های مخابراتی قابل حمل همیشه از چالش های مهم و اقلام ضروری برای یگان های عملیاتی پیاده بوده و بخشی از بار همراه یک سرباز حامل بی سیم را تشکیل می دهد اما با استفاده از یک صفحه خورشیدی، امکان شارژ و بهره برداری طولانی از سیستم ارتباطی بدون نیاز به حمل باطری بیشتر امکان پذیر خواهد بود که این روش فقط در نیروهای مسلح روز و مدرن دنیا مشاهده و عملیاتی شده است.

تاریخ، برنامه و تاکیدات مسئولان ارشد و نیروهای مسلح کشورمان در دهه های پس از انقلاب، همواره بر اصول و تدابیر دفاعی استوار بوده و هست، اما برخی شرارت ها و اقدامات کشورهای کوچک منطقه که با همکاری مزدوران غربی و اسرائیلی و حمایت های فرامنطقه ای صورت می گیرد، لزوم اجرای یک رزمایش تهاجمی را بیش از همیشه، ضروری می ساخت تا مشخص شود ” اگرچه اصول و راهبرد اصلی کشورمان دفاعی است اما بعضا در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی خواهد بود” و همین اقتدار و برخورد است که باعث شده ناو هواپیمابر امریکا نیز در زمان ورود به منطقه با برخورد مقتدرانه و اعمال مقررات شناورهای تندرو سپاه مواجه شود که در این باره طی روزهای آینده بیشتر خواهیم نوشت.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.