اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش|تحکیم سیطره حزب بارزانی بر اقلیم کردستان؛ آیا حزب طالبانی منزوی می‌شود؟

  • کد خبر : 17931
  • 13 آذر 1397 - 17:17
گزارش|تحکیم سیطره حزب بارزانی بر اقلیم کردستان؛ آیا حزب طالبانی منزوی می‌شود؟

معرفی مسرور بارزانی و نچیروان بارزانی به عنوان نامزدهای نخست وزیری و ریاست اقلیم کردستان عراق با واکنش‌های مختلفی در این منطقه روبرو شده است. اعلام خبر نامزدی مسرور بارزانی رئیس شورای امنیت محلی اقلیم کردستان عراق برای نخست وزیری آینده این منطقه با کنار گذاشتن نچیروان بارزانی و اعلام اینکه وی نامزد پست ریاست […]

معرفی مسرور بارزانی و نچیروان بارزانی به عنوان نامزدهای نخست وزیری و ریاست اقلیم کردستان عراق با واکنش‌های مختلفی در این منطقه روبرو شده است.

اعلام خبر نامزدی مسرور بارزانی رئیس شورای امنیت محلی اقلیم کردستان عراق برای نخست وزیری آینده این منطقه با کنار گذاشتن نچیروان بارزانی و اعلام اینکه وی نامزد پست ریاست اقلیم کردستان می شود، واکنش های مختلفی را به دنبال داشته است.

به اعتقاد کارشناسان حوزه اقلیم کردستان، این تحول می تواند اشاره ای به اختلافات و جبهه بندی های درون حزبی در حزب دموکرات کردستان عراق باشد، اما حضور مسعود بارزانی به عنوان تصمیم گیرنده اصلی باعث شده است که حداقل در این مقطع، اختلافات داخلی این حزب مانند دیگر احزاب کردی رسانه ای نشود.

سعدی احمد پیره سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان که حزب متبوع وی شریک اصلی حزب دموکرات کردستان در کابینه جدید اقلیم خواهد بود در واکنش به اقدام شورای رهبری حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که این حزب در معرفی نامزدهای خود برای پست های اقلیم کردستان آزاد است. وی در عین حال بر استحقاق پست معاونت نخست وزیری اقلیم تاکید و این حق را برای اتحادیه میهنی نیز محفوظ دانست که نامزدهای خود برای پست های تعیین شده را با آزادی عمل و بدون دخالت دیگر احزاب معرفی کند.

اما حرکت نسل جدید که پیشتر اعلام کرده بود در این دوره از پارلمان اقلیم کردستان عراق به عنوان اپوزیسیون فعالیت می کند، معرفی نامزدهایی از حزب دموکرات کردستان را برای پست های نخست وزیری و ریاست اقلیم، غیر قانونی دانسته است. نسل جدید اعلام کرده است در صورتی که احزاب دیگر اقلیم کردستان نامزدی برای هر یک از این دو پست داشته باشند از آن حمایت خواهد کرد، ضمن اینکه در هیچ ائتلافی برای تشکیل کابینه جدید اقلیم حضور نداشته و هیچ پستی را در این دوره نخواهد پذیرفت.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی اقلیم کردستان عراق، اگرچه بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی محلی، حزب دموکرات کردستان مامور تشکیل کابینه شده است، اما در خصوص پست ریاست اقلیم کردستان با وضعیت متفاوتی روبرو خواهد بود. نخست آنکه تکلیف این پست در صورت اصلاح قانون انتخابات ریاست اقلیم از سوی صندوق های اخذ رای مشخص خواهد شد و ممکن است نامزد معرفی شده حزب دموکرات کردستان عراق حائز اکثریت آراء نشود. دوم آنکه بخش زیادی از احزاب سیاسی اقلیم کردستان به ویژه احزاب حوزه استان سلیمانیه ترجیح می دهند سیستم حکمرانی اقلیم از ریاستی به پارلمانی تغییر یابد و در چنین صورتی که اختیاراتی تشریفاتی به ریاست آینده اقلیم داده خواهد شد ممکن است نچیروان بارزانی پذیرای چنین پستی نباشد.

مسرور بارزانی که مسئولیت شورای امنیت محلی اقلیم کردستان عراق به عنوان عالیترین نهاد امنیتی این منطقه را به دور از دخالت و نظارت حکومت و پارلمان اقلیم در دست داشته است اینک با انتخاب به عنوان نخست وزیر اقلیم تلاش خواهد کرد این نهاد امنیتی را تحت سیطره حکومت اقلیم درآورد، نهادی که نچیروان بارزانی در دوران صدارت چندین ساله خود در حکومت اقلیم کوچکترین نظارت و تداخلی در آن نداشته است. اما مسرور بارزانی با یک تیر دو نشان را هدف قرار خواهد داد، وی به عنوان نخست وزیر جدید اقلیم کردستان با تعیین فردی وابسته به خود همچنان پرونده امنیتی این منطقه را در اختیار خواهد داشت. گفته می شود که تیم امنیتی حزب دموکرات کردستان در کابینه فعلی نچیروان بارزانی هم دستخوش تغییراتی خواهد شد و کریم سنجاری وزیر داخله اقلیم جای خود را به نزهت حالی خواهد داد که رئیس دستگاه اطلاعاتی حزب دموکرات کردستان موسوم به پاراستن و از وابستگان نزدیک مسرور بارزانی است.

از سوی دیگر، حضور چهره امنیتی اقلیم کردستان عراق در عالیترین پست اجرایی این منطقه ممکن است پایانی بر دوران قباد طالبانی به عنوان معاون نخست وزیر باشد. وی در کابینه نچیروان بارزانی به عنوان معاون نخست وزیر و در واقع شخص اول منطقه سلیمانیه محسوب می شد، وضعیتی که به جغرافیای سیاسی اقلیم و نوع شراکت دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان در کابینه محلی برمی گردد. اما با حضور مسرور بارزانی که دیدگاهی امنیتی دارد بعید به نظر می رسد قباد طالبانی انگیزه ای برای حضور در ترکیب کابینه جدید اقلیم داشته باشد، خبرها از اقلیم کردستان حاکی از آن است که ممکن است دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان حاکم قادر محمدجان را که پیشینه ای امنیتی دارد به عنوان معاون نخست وزیر اقلیم معرفی و قباد طالبانی در منصب ریاست پارلمان محلی این منطقه قرار گیرد.

نامزد معرفی شده حزب دموکرات کردستان برای پست نخست وزیری اقلیم با دو چالش روبرو خواهد بود.نخست، هر یک از دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان افرادی را به عنوان تیم مذاکره کننده در راه تشکیل کابینه جدید اقلیم کردستان تعیین خواهند کرد. اطلاعات رسیده به رسانه ها حاکی از آن است که در تیم مذاکره کننده اتحادیه میهنی کردستان هر یک از پاول طالبانی و لاهور شیخ جنگی به عنوان افراد امنیتی و صاحب نفوذ حضور خواهند داشت که روابط آنها با مسرور بارزانی به ویژه در پسا رفراندوم و حوادث ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ کرکوک به شدت تیره شده است، بنابراین مشکل است که اتحادیه میهنی با چنین افرادی در قبال برنامه حزب دموکرات به آسانی کوتاه بیاید، به ویژه آنکه مسئولین حزب دموکرات کردستان به صراحت اعلام کرده اند که دوران تقسیم پست های اقلیم به شیوه پنجاه پنجاه با اتحادیه میهنی به سر آمده است و استحقاق انتخاباتی مبنای عمل آنها خواهد بود، در مقابل سران اتحادیه میهنی کردستان هم تاکید کرده اند که واقعیت سیاسی اقلیم به شیوه ای است که تشکیل کابینه، بدون رضایت این حزب حداقل به معنی حکومت متحد کنونی میسر نخواهد بود.

دومین چالش مسرور بارزانی به تقسیم اختیارات ریاست اقلیم کردستان با نچیروان بارزانی برمی گردد، البته همچنانکه اشاره شد در صورتیکه پس از اصلاح قانون انتخابات ریاست اقلیم، رضایت دیگر احزاب و برگزاری انتخابات ریاستی، نچیروان بارزانی به عنوان رئیس جدید اقلیم انتخاب شود. وی خواهان تقسیم اختیارات ریاست اقلیم با حکومت است و بعید است آنچنانکه مسعود بارزانی سالها بر پست ریاست اقلیم تکیه زده بود چنین جایگاهی را برای عموزاده خود تعریف شده ببیند.

در تحولات کنونی اقلیم کردستان عراق که حزب دموکرات خالق آن بوده است آینده سیاسی مسعود بارزانی جای سوال دارد. آیا بارزانی تنها به عنوان رئیس حزب دموکرات کردستان عراق بسنده خواهد کرد؟ گفته می شود که این حزب جایگاه مرجعیت سیاسی اقلیم را برای بارزانی تعریف کرده است، جایگاهی که در آن نچیروان و مسرور بارزانی در امورات مهم این منطقه، مشاوره و تصمیم گیری های اصلی را به اتاق مسعود بارزانی خواهند برد.

نخست وزیر ۴۹ ساله اقلیم کردستان عراق در چهار سال پیش رو پرونده های دیگری را هم روی میز خود خواهد داشت: عادی سازی روابط اربیل – بغداد، چاره یابی دهها مشکل انباشت شده میان طرفین به ویژه قانون نفت و گاز، سهم اقلیم از بودجه عراق، وضعیت داخلی اقلیم و روابط میان احزاب سیاسی این منطقه، بهبود وضعیت معیشتی ساکنین اقلیم و پرداخت حقوق کامل به کارمندان حکومت و …. .

آیا تعیین یک چهره امنیتی به عنوان نخست وزیر جدید اقلیم کردستان عراق می تواند در مرتفع ساختن این مشکلات موثر واقع شود؟ در گزارش‌ها و مصاحبه های آینده تسنیم به این مسئله خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17931

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.