اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آیا سودان هم مثل مالزی برای خروج از ائتلاف عربستان و باتلاق یمن آماده می‌شود؟

  • کد خبر : 15215
  • 01 تیر 1397 - 12:35
آیا سودان هم مثل مالزی برای خروج از ائتلاف عربستان و باتلاق یمن آماده می‌شود؟

رای الیوم نوشت: اگر رهبری یمن تغییر موضع داده و تصمیم بگیرد به مشارکت فعال نیروهای سودانی در حمله به الحدیده واکنش نشان دهد، خطر بزرگ آنجاست که ارتش سودان سیستم‌های پدافند هوایی قوی برای سرنگونی موشک‌های الحوثی ندارد. به گزارش اخبار جهادی،روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان «آیا سودان تحت […]

رای الیوم نوشت: اگر رهبری یمن تغییر موضع داده و تصمیم بگیرد به مشارکت فعال نیروهای سودانی در حمله به الحدیده واکنش نشان دهد، خطر بزرگ آنجاست که ارتش سودان سیستم‌های پدافند هوایی قوی برای سرنگونی موشک‌های الحوثی ندارد.

به گزارش اخبار جهادی،روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان «آیا سودان تحت فشارهای مردمی و پارلمانی از یمن خارج می‌شود؟» نوشت: دولت مالزی به رهبری «ماهاتیر محمد»، نخست وزیری که حزبش در انتخابات پارلمانی اخیر مالزی با کسب درصد بالایی از آرا پیروز شد، در حال بررسی موضوع خروج نیروهای مالزی مستقر در عربستان از ائتلاف این کشور علیه عربستان است.

«محمد سابو»، وزیر دفاع مالزی در اظهاراتی خبری تاکید کرده است:« دولتش قصد مشارکت در درگیری‌های منطقه خلیج فارس و حمله به کشور اسلامی یمن را ندارد، بررسی این مساله هرگز طولانی نخواهد شد و تصمیم برای بازگشت نیروهای مالزی به کشورشان فعلا صادر شده است.»

این موضع مالزی که پس از کمتر از یک ماه از کنار رفتن دولت نجیب عبدالرزاق، نخست وزیر سابق مالزی اعلام شده که خود، همسر و خانواده‌اش متهم به فساد شدند، فشار زیادی بر مقامات سودانی و عمر البشیر، وارد می‌کند تا تدابیر مشابهی را برای خروج نیروهای سودانی از یمن بکار گیرند.

سودان در روزهای اخیر و به دلیل مشارکت فعال در جبهه الحدیده متحمل تلفات سنگین جانی در صفوف نیروهایش شده است،آن هم به دنبال اینکه نیروهای ائتلاف متجاوز علیه یمن به رهبری عربستان و امارات یک هفته پیش تصمیم گرفتند برای مقابله با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آتش جنگ در الحدیده را شعله ور کنند.

اعتراض‌ها در داخل پارلمان سودان و از سوی نمایندگان جنبش اصلاح، نظیر حسن عثمان رزق و عبدالرحمن الفضیل به حضور نیروهای سودانی در یمن و بالا رفتن آمار تلفاتشان بالا گرفته است تا روشن شود که افکار عمومی سودان مایل نیستند مداخله نیروهای کشورشان در این جنگ بیش از این ادامه پیدا کند آن هم  در حالی که هیچ نشانه‌ای از پایان قریب الوقوع آن نیست.

سرتیپ «محمد حمدان حمیدتی»، فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع سودان که در این جنگ شرکت دارند به طور رسمی به کشته شدن ۴۱۲ سرباز از جمله ۱۴ افسر اعتراف کرده است اما منابع غیررسمی سودان تاکید می‌کنند که آمار واقعی شاید بسیار بالاتر از این باشد.

بزرگترین خطری که سودان و رهبری این کشور با آن مواجه است، درخواست یمنی‌ها و بخصوص طرفداران الحوثی برای شلیک موشک‌های بالستیک به خارطوم است به همان شکلی که ریاض و دیگر شهرهای عربستان را هدف گرفتند اما تا این لحظه گوش شنوایی برای این مطالبات تحریک آمیز نبوده است.

اما اگر رهبری الحوثی تغییر موضع داده و تصمیم بگیرد به سودان حمله کند خطر در این قضیه نهفته است که ارتش سودان سیستم‌های پدافند هوایی قوی نظیر موشک‌های پاتریوت برای سرنگونی موشک‌های الحوثی ندارد.

در خصوص روند درگیری‌ها در منطقه الحدیده باید گفت پس از مقاومت شدید نیروهای ارتش و کمیته‌های انقلابی یمن در داخل فرودگاه الحدیده سخنگوی ارتش یمن از ایمنی صد درصدی فرودگاه الحدیده خبر داده و گفته که به طور کامل تحت کنترل نیروهای ارتش یمن و انصارالله قرار دارد.

در همین حال حمله به الحدیده به معنای ورود نیروهای ائتلاف به جنگ خیابانی شدیدی است که می‌تواند تلفات سنگینی در صفوف نیروهایش به جای گذارد که مطمئنا از تلفات طرف مقابل که در خاک خود مبارزه می‌کند و از نقشه منطقه به خوبی مطلع است، نهادهای حقوقی هم درباره فاجعه انسانی بزرگ به دلیل این جنگ هشدار داده و گفتند که شمار کشته‌ها از بین غیرنظامیانی که هنوز در داخل شهر هستند می‌تواند به دویست و پنجاه هزار نفر برسد.

رای الیوم در پایان این یادداشت آورده است: بدون تردید ما منتظر اعلام قریب الوقوع دولت مالزی درباره خروج نیروهایش از یمن هستیم نیروهایی که در هر صورت، نمادین هستند (به طور مستقیم در جنگ حضور ندارند و در خاک عربستان مستقر شدند) و بعید نیست که دولت سودان هم از آن پیروی کند و با تشدید اعتراض‌ها در داخل پارلمان سودان و بیرون آن همین تصمیم را بگیرد بخصوص اگر جنگ در الحدیده طولانی شود که مطمئنا هم طولانی خواهد شد و شمار نظامیان کشته شده سودانی در نتیجه آن افزایش خواهد یافت به گونه ای که کتمان نگاه داشتن آن از مردم سودان دشوار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.