اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پایان مرحله اول عملیات «الفجر الکبری»؛ ۵ هزار کیلومتر مربع از شرق سوریه آزاد شد

  • کد خبر : 8736
  • 09 خرداد 1396 - 14:19
پایان مرحله اول عملیات «الفجر الکبری»؛ ۵ هزار کیلومتر مربع از شرق سوریه آزاد شد

در اولین مرحله از عملیات بزرگ «الفجر الکبری»، ارتش سوریه و نیروهای متحدین موفق شدند بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع از مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه را آزاد کنند. به گزارش اخبار جهادی ارتش سوریه و نیروهای متحدین بیست و پنجم ماه مه جاری عملیات بسیار گسترده‌ای را تحت عنوان «الفجر الکبری» در […]

در اولین مرحله از عملیات بزرگ «الفجر الکبری»، ارتش سوریه و نیروهای متحدین موفق شدند بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع از مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه را آزاد کنند.

به گزارش اخبار جهادی ارتش سوریه و نیروهای متحدین بیست و پنجم ماه مه جاری عملیات بسیار گسترده‌ای را تحت عنوان «الفجر الکبری» در بیابان‌های شرقی این کشور علیه «داعش» آغاز کردند.

جدیدترین گزارش‌ها تاکید می‌کند، ۵ روز پس از آغاز این عملیات نیروهای ارتش سوریه و متحدین موفق به آزادسازی بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع از مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه شوند. آزادسازی این مناطق به معنای توسعه کمربند امنیتی مناطق مرکزی سوریه و شرق استان دمشق و تامین امنیت هرچه بیشتر این مناطق است.

«الفجر الکبری»، بزرگترین عملیات ارتش سوریه علیه داعش

عملیات «الفجر الکبری» به این جهت که بزرگترین عملیات ارتش و نیروهای مسلح سوریه علیه داعش از زمان آغاز بحران سوریه شمرده می‌شود، حائز اهمیت بسیار است و براساس نقشه‌های میدانی قرار است، ۱۳ هزار کیلومتر مربع از مناطق شرقی سوریه طی چند مرحله در چارچوب این عملیات از سیطره داعش آزاد شود.

بنابر اعلام منابع آگاه میدانی، ارتش سوریه و نیروهای متحدین طی ۵ روز با موفقیت مرحله اول این عملیات بزرگ را به پایان رسانده و مهمترین هدف مشخص شده در این مرحله یعنی «تامین امنیت بزرگراه دمشق – تدمر» را محقق کردند.

به گفته این منابع، نیروهای سوری و متحدین علاوه بر تحقق هدف اصلی این مرحله، موفق شدند، پیروزی های جانبی دیگری را هم رقم بزنند که از جمله آنها باید به وارد آوردن ضربات سنگین به بنیه هجومی و دفاعی داعش در مرکز و شرق سوریه و باز پس گیری معادن و کارخانه‌های فسفات منطقه «خنیفیس»، به عنوان مهمترین معادن فسفات سوریه اشاره کرد.

دیگر ابعاد میدانی عملیات «الفجر الکبری»

از دیگر ابعاد مهم میدانی عملیات «الفجر الکبری» از بین رفتن خطر داعش بر بزرگراه بین المللی دمشق – حمص و محاصره بخشی از گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا و اردن در محور شرقی منطقه «القلمون» است.

بنابر گزارش‌ها ارتش سوریه و نیروهای متحدین با پیشروی در مناطق بیابانی شرق سوریه ضمن آزادسازی این مناطق، و سیطره بر ارتفاعات راهبردی مشرف به مناطق اطراف بزرگراه تدمر – دمشق را بازگشایی کنند.

به گفته منابع آگاه میدانی، ارتش سوریه پس از آزادسازی معادن و کارخانه‌های فسفات منطقه خنیفیس، دو شهرک «البارده» و «البصیریه» و روستای «العلیانیه» در ۱۰ کیلومتری م جنوب خنیفیس را آزاد و راه‌های امداد و کمک‌رسانی به تدمر را بازگشایی کنند.

مهمترین هدف کلان عملیات «الفجر الکبری»

هدف کلان عملیات «الفجر الکبری» از بین بردن گذرگاه‌های راهبردی داعش در مناطق بیابانی شرق عنوان شده است، گذرگاه‌هایی که این گروه تروریستی تکفیری از آنها برای رصد، پیگرد، امداد و کمک‌رسانی و نقل و انتقال عناصرش بین مناطق مرزی سوریه و عراق استفاده می‌کرد و مساحتی بالغ بر ۱۳ هزار کیلومتر از خاک سوریه را شامل می‌شد که تشکیل دهنده یک سوم مساحت سوریه است.

تدارکات میدانی و نظامی برای عملیات «الفجر الکبری» از ۴ ماه قبل شروع شد و با پایان یافتن مرحله آمادگی عملیات از دو محور آغاز شد: محور اول؛ عملیات ارتش سوریه و پیشروی آنها از شرق دمشق به سمت بادیه شام را شامل می‌شد و محور دوم؛ محور اثریا، در شرق استان حمص مشخص گردید.

تدارک برای شکست محاصره دیرالزور

نیروهای ارتش سوریه و نیروهای متحدین پس از پیشروی در این دو محور و دستیابی به اهداف مشخص شده از جمله تامین امینت بخش گسترده‌ای از مناطق حومه شرقی دمشق و حمص و فروپاشی بخش گسترده و عمده خطوط دفاعی داعش، حوالی کوه «عنیبه» به یکدیگر ملحق شدند.

تحقق اهداف مورد نظر راه پیشروی نیروهای ارتش سوریه و متحدین تا حوالی شهر «دیر الزور»، مرکز استان «دیر الزور» هموار کرد تا مهمترین هدف آتی ارتش سوریه در شرق این کشور، در هم شکستن محاصره این شهر باشد که بیش از ۳ سال است، توسط داعش به محاصره در آمده است.

قطع خطوط امداد و کمک‌رسانی داعش در مرزهای مشترک عراق و اردن و پیوستن به نیروهای «الحشد الشعبی»عراق در نقاط مرزی مشترک بین دو کشور هدف دیگر مرحله آینده عملیات ارتش سوریه در استان دیر الزور عنوان شده است.

بالطبع پیوستن ارتش و نیروهای مسلح دو کشور عراق و سوریه به یکدیگر در مرزهای مشترک، پیامدهای مهمی بر صحنه تحولات سوریه خواهد گذاشت و موازنه‌های سیاسی و ژئو سیاسی را به سود بغداد و دمشق و محور مقاومت تغییر خواهد داد  و از جانب دیگر راه‌های تردد و امداد و کمک‌رسانی گروه‌های تروریستی در حومه شمالی و شرقی استان حماه را مسدود خواهد کرد.

منبع:فارس

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8736

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.