اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

کتاب «توافق سلیمانی – پوتین» منتشر شد + عکس

  • کد خبر : 8322
  • 23 اردیبهشت 1396 - 18:00
کتاب «توافق سلیمانی – پوتین» منتشر شد + عکس

بررسی روابط ایران و روسیه طی دهه‌های اخیر حکایت از آن دارد که هیچ رویدادی به اندازه توافق سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رئیس‌جمهور روسیه در تحول روابط دو کشور تاثیرگذار نبوده است. روابط ایران و روسیه در دوران پس از فروپاشی شوروی فارغ از ضرورت‌های ناشی […]

بررسی روابط ایران و روسیه طی دهه‌های اخیر حکایت از آن دارد که هیچ رویدادی به اندازه توافق سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رئیس‌جمهور روسیه در تحول روابط دو کشور تاثیرگذار نبوده است.

روابط ایران و روسیه در دوران پس از فروپاشی شوروی فارغ از ضرورت‌های ناشی از همجواری جغرافیایی، سوابق تاریخی و نیازهای اقتصادی، به دلیل موقعیت ویژه‌ای که هر یک از دو کشور در عرصه سیاست بین‌الملل دارند، از سوی محافل بین‌المللی مورد توجه خاصی قرار داشته است.
بر مبنای این اهمیت، در سطح کارشناسان و حتی سیاستمداران در ایران و روسیه، این گمان به طور جدی شکل گرفته که روابط دو کشور به‌ رغم نیازی که در سطوح تاکتیکی و استراتژیکی به یکدیگر دارند، بر میزانی از همکاری و همسویی در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه قرار دارد. از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌توان در گسترش همگرایی بین ایران و روسیه مورد توجه قرار داد، توجه به مسائل چالش‌برانگیز برای هر دو کشور است.
در این بین وقوع بحران سوریه و ظهور پدیده تروریسم بین‌المللی در قالب داعش، ماهیت روابط ایران و روسیه را از چارچوب منفعل تاریخی نسبت به نقش منطقه‌ای یکدیگر به قالبی فعال مبتنی بر همکاری‌های منطقه‌ای در راستای تأمین منافع ژئوپلیتیک تغییر داده است.
این تحول، سر آغاز جدیدی در روابط سیاسی دو طرف محسوب می‌شود که هم می‌تواند بر اهمیت نقش ایران در عرصه سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی بیفزاید و هم روسیه را در رقابت‌های ژئوپلیتیک با غرب از موقعیت برتری برخوردار کند. از این رو، دو کشور بر این باورند که گروه‌های تروریستی، تهدیدی جدی برای منطقه به حساب می‌آیند و توسعه همکاری و رایزنی‌ها میان تهران و مسکو در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به طور کلی بررسی روابط ایران و روسیه طی دهه‌های اخیر حکایت از آن دارد که هیچ رویدادی به اندازه توافق سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تحول روابط دو کشور تاثیرگذار نبوده؛ زیرا این توافق محرمانه، نه تنها تأثیر مستقیمی بر بهبود روابط دوجانبه میان ایران و روسیه داشت، بلکه موجب بروز تغییرات مهمی در سطح منطقه خاورمیانه و روندهای بین‌المللی نیز شد.
در کتاب “توافق سلیمانی و پوتین” برای اولین بار به ابعاد و پیامدهای سفر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به روسیه و توافق وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پرداخته شده است.
در آغاز این کتاب آمده است: «۲۴ جولای ۲۰۱۵ (۲ مرداد ۱۳۹۴)، هواپیمایی مسافربری یکی از خطوط هوایی ایران در مسکو به زمین نشست. از آن هواپیما، میهمانی پیاده شد که سفرش در هیچ رسانه‌ای اعلام نشده بود. به سرعت ماشینی مخصوص تشریفات او را سوار کرد و به اقامتگاهی در پایتخت روسیه منتقل کرد. روز بعد، میهمان ویژه به دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رفت. وی در حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مورد استقبال گرم قرار گرفت. میهمان ویژه، کسی جز سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبود که در این سفر، نمایندگی ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت.
سردار قاسم سلیمانی که عالی‌ترین مقام مسئول ایرانی در پرونده‌های حساس و مهم منطقه از فلسطین گرفته تا سوریه، عراق، افغانستان، یمن و مسائل منطقه غرب آسیا است، با یک دستور کار مشخص به مسکو سفر کرده بود. دستور کاری که به فاصله کمی، در قالب پیمان جدیدی برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه نمود پیدا کرد و به تشکیل ائتلاف ۱+۴ با حضور ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله لبنان منجر شد.
سفر سردار سلیمانی به روسیه، علاوه بر ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی، دارای جنبه‌های راهبردی در روابط ایران و روسیه نیز بود؛ زیرا برای نخستین بار، دیداری میان مقامات دو کشور انجام شد که نتیجه آن، ائتلاف و همکاری نظامی، اطلاعاتی و امنیتی میان مسکو و تهران بود».
نویسنده این کتاب شعیب بهمن، پژوهشگر مسائل روسیه است که اطلاعات جالب توجهی را در رابطه با موضوعات مذکور یا توافق محرمانه ایران و روسیه به خوانندگان ارائه می‌دهد.

 

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.