اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جنگ عربستان و قطر در غوطه ‌شرقی دمشق

  • کد خبر : 8157
  • 11 اردیبهشت 1396 - 13:26
جنگ عربستان و قطر در غوطه ‌شرقی دمشق

گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در سوریه حداقل قابل دسته‌بندی در عناوین چهارگانه داعش، جبهه النصره، احرار الشام و جیش الاسلام هستند که بقیه گروه‌های ریز و درشت، در بیعت و پیوند با یکی از اینها تعریف می‌شوند. به گزارش اخبار جهادی گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در سوریه حداقل قابل دسته‌بندی در عناوین چهارگانه داعش، جبهه […]

گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در سوریه حداقل قابل دسته‌بندی در عناوین چهارگانه داعش، جبهه النصره، احرار الشام و جیش الاسلام هستند که بقیه گروه‌های ریز و درشت، در بیعت و پیوند با یکی از اینها تعریف می‌شوند.

به گزارش اخبار جهادی گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در سوریه حداقل قابل دسته‌بندی در عناوین چهارگانه داعش، جبهه النصره، احرار الشام و جیش الاسلام هستند که بقیه گروه‌های ریز و درشت، در بیعت و پیوند با یکی از اینها تعریف می‌شوند. بنیه مالی و تسلیحاتی این گروه‌ها از همان ابتدای بحران در طیف بازیگران منطقه‌ای و سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای غربی یا رژیم صهیونیستی تأمین شده و گاه برخی از آنها پیوند با چند کشور حامی را برای خود ایجاد کرده‌اند تا امکان مانور و بازی بیشتری برای خود فراهم کنند. در این بین جیش‌الاسلام یک تشکیلات اختصاصی برای آل‌سعود بوده که از دو مسیر مرزهای ترکیه و مرزهای اردن، بهترین لجستیک و تسلیحات و توان مالی را در مقایسه با بقیه گروه‌های تروریستی داشته است، اگر چه در گستره عملیاتی داعش و النصره و احرارالشام  در مناطق مختلف سوریه فعال نبوده ولی امکانات تسلیحاتی و مالی آن زبانزد بقیه گروه‌ها بوده است.

جیش‌الاسلام، اصلی‌ترین گروه تروریستی با رهبری زهران علوش بوده که چندی قبل ترور شد و برادرش محمد علوش به رهبری آن منصوب شد که در سیر مذاکرات آستانه و ژنو، نقش محوری داشت. از آنجا که النصره در مذاکرات آستانه و ژنو حضور نداشته و احرار الشام که در پیوند اصلی با ترکیه است، از یک سو در مذاکرات حضور یافته و از سوی دیگر تمایل روشنی در بخش‌های عملیاتی خود با النصره داشته، گاه نیز اعلام مخالفت با مذاکرات کرده است و اکنون در شمال حماه و استان ادلب و غرب حلب، در کنار النصره است و همراهی تاکتیکی با یکدیگر دارند و خود را در رقابت جدی با جیش‌الاسلام می‌بینند. النصره و احرار قصد دارند با یکپارچه کردن گروه‌های خود، مسیر مذاکرات آستانه و ژنو را مسدود کنند و آلترناتیو داعش در سوریه باشند، که ابزار بازی ترکیه و قطر خواهند بود، فضای امنیتی و مذاکراتی مرتبط با عربستان را با چالش روبه‌رو کرده‌اند و موقعیت محوری عربستان در سطح کلان سوریه با چالش روبه‌رو خواهد شد.

فیلق الرحمن که همپیمان النصره و احرار الشام در بخشی از غوطه شرقی است و اکنون زیر ضربات سنگین نظامی ارتش سوریه در محله قابون و برخی دیگر از منطقه غوطه شرقی است، طی دو روز گذشته مورد هجوم شدید جیش‌الاسلام قرار گرفته تا ابتکار عمل در این منطقه و شهرک دوما را از دست ندهد. اگرچه درگیری جیش‌الاسلام و النصره و فیلق الرحمن و احرار در غوطه شرقی سابقه‌دار است ولی جنگ چند روز گذشته، جنگ عربستان و قطر است که در حال تدارکات پروژه و برنامه جدید و در کنار ترکیه در سوریه است.

ترکیه و قطر، در بازی امریکا با کردها، دست خالی هستند و نیازمند تقویت بازیگران خود در داخل سوریه هستند تا کارت مانور و بازی در مقابل امریکا در سوریه را  داشته باشند. حاصل این برنامه و بازی جایگاه عربستان را در پرونده سوریه به چالش می‌کشد، لذا با پیش‌دستی در غوطه شرقی و با اراده عربستان، حمله جیش‌الاسلام به فیلق الرحمن در روستاهای غوطه شرقی را شاهد هستیم. بنا به اعلام رسانه‌های وابسته به این گروه‌ها، صدها نفر از دو طرف کشته و زخمی شده‌اند و امکانات نظامی قابل توجهی از دو طرف نابود شده است.

تسلط ارتش بر قابون و برزه و جوبر، مدخل مناسبی برای امنیت‌سازی در دمشق و ورود به غوطه شرقی و به ویژه شهرک دوما است. نکته جالب این است که در کنار عربستان، شیوخ کویتی که علناً برای النصره و گروه‌های وابسته به آن اعانه مالی جمع‌آوری می‌کنند، بدون واکنش کویت در کنار این گروه‌ها در غوطه شرقی قرار دارند و در حرمت جنگ در غوطه شرقی فتوا و علیه جیش‌الاسلام بیانیه صادر کرده‌اند.

منبع: جوان

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.