اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سامانه‌های تلاش و باور ایران صادراتی می‌شوند/جنگنده‌های نسل پنجم،در تیررس موشک‌های ایران

  • کد خبر : 7556
  • 29 اسفند 1395 - 10:49
سامانه‌های تلاش و باور ایران صادراتی می‌شوند/جنگنده‌های نسل پنجم،در تیررس موشک‌های ایران

اندیشکده آمریکایی نوشت: ایران با رفع برخی مشکلات در دفاع هوایی می‌تواند در این بخش به خودکفایی برسد و حتی سامانه‌های بومی خود را صادر نماید . «اندیشکده واشنگتن» اخیرا در مطلبی با اشاره به نمایش تصاویری از شلیک موفقیت آمیز سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰ » نوشت: تلویزیون ایران در چهارم مارس سال جاری (شنبه […]

اندیشکده آمریکایی نوشت: ایران با رفع برخی مشکلات در دفاع هوایی می‌تواند در این بخش به خودکفایی برسد و حتی سامانه‌های بومی خود را صادر نماید .

«اندیشکده واشنگتن» اخیرا در مطلبی با اشاره به نمایش تصاویری از شلیک موفقیت آمیز سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰ » نوشت: تلویزیون ایران در چهارم مارس سال جاری (شنبه ۱۴ اسفند ۹۵) فیلمی از نخستین شلیک واقعی سامانه برد بلند دفاع  موشکی اس-۳۰۰ را در سمنان، استان مرکزی ایران نمایش داد. در این تصاویر دو موشک « Fakel 48N6E/E2»  پهپادهایی را نشانه گرفتند.این موشک‌ها بردی برابر با ۱۵۰ کیلومتر دارند.

بر اساس این گزارش، رادار کنترل آتش «۳۰N6E1» می‌تواند ۶ هدف در مسافت ۲۰۰ کیلومتری رصد کرده  و موشک‌های «۴۸N6E» را برای رسیدن به اهداف هدایت نماید. از سویی دیگر رادار برد بلند «۶۴N6E/E2 Big Bird» و رادار آرایه‌ای سه بعدی «۹۶L6E»  که متحرک می‌باشد نیز مشاهده شد. رادار «بیگ برد» می‌تواند تا ۲۰ هدف را در برد ۳۰۰ کیلومتری رصد کرده و با ۱۲ مورد  به طور همزمان درگیر شود.

این اندیشکده با اشاره به جزییات فنی این سامانه  دفاع موشکی نوشت: سامانه اس-۳۰۰ صادر شده به ایران نوع دیگری از نسل سامانه‌های دفاع هوایی روسیه و نشانگر کار منحصر به فرد ایران در بدست آوردن آن است. ایران اینک به سامانه‌ بالقوه توانمندی مجهز شده که می‌تواند در صورت استفاده صحیح از آن حتی جنگنده‌های نسل پنجم با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین را تهدید نماید.

ترکیب رادار «۶۴N6E» اس-۳۰۰ با رادارهای « ۱L119 Nebo» که پیشتر روسیه به ایران ارسال کرد، به اپراتورهای ایران در تشخیص اهداف سطح پایین با اهداف متعارف راداری و ارائه واکنش مناسب به آن‌ها کمک می‌کند. ایران در سال ۲۰۱۱ سامانه تجسسی پیشرفته «آوتوبازا-ام » (Avtobaza-M) را از روسیه خرید.

این سامانه می‌تواند جنگنده‌های رادار گریز قابل پرواز در ارتفاع پایین در مسافت ۱۵۰ کیلومتری را شناسایی کند. این در حالی است که سامانه اس-۳۰۰  نیز می‌تواند در حالت «بی صدا» فعالیت نماید و تا خاتمه عملیات با کمک رادارهای امواج غیر عامل آوتوبازا  و کولچگا رادارهای خو را خاموش نگه دارد.

این اندیشکده با اشاره به استقرار سامانه اس-۳۰۰ در پایتخت، مراکز حساس اتمی، پالایشگاه‌ها و تنگه هرمز نوشت: بین ۴ تا ۵ گردان از اس-۳۰۰ به ایران ارسال شده و هر گردان به ۴ آتشبار که هرکدام ۶ تا ۱۲ پرتابگر دارند، مجهز است. این در حالی است که ایران مدعی شده سامانه بومی دفاع موشکی «باور -۳۷۳» در حال توسعه قرار دارد و از اس-۳۰۰ نیز توانمندتر است.

آیت الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوای ایران نیز بارها بر اهمیت توسعه برنامه‌های دفاع موشکی تاکید نموده است.

به نوشته این اندیشکده، هرچندکه جزییات کمی از مشخصات سامانه باور-۳۷۳ در دست است اما بنا به گفته مقام‌های ایرانی این سامانه می‌تواند با اهدافی در فاصله ۲۷ کیلومتری درگیر شود که از این حیث بسیار شبیه اس-۳۰۰ است.

بر اساس این گزارش، نیروهای سپاه پاسداران ایران رزمایش جداگانه‌ای را در فوریه گذشته برای سنجش بخش اعظم سامانه‌های موشکی و راداری بومی خود اجرا کردند.

در انتهای این گزارش آمده است: مطمئنا تنها معدود کشورهای وجود دارند که قادر به توسعه مجموعه رادارها و موشک‌های هدایت شونده برد متوسط و برد بلند دفاع هوایی خود هستند و اگر ایرانی‌ها همانطور که وعده داده‌اند بتوانند بر موانع موجود در این راه غلبه کنند، نه تنها در آینده قابل پیش بینی در دفاع هوایی خودکفا می‌شوند بلکه می‌توانند سامانه‌های تلاش و باور خود را حتی صادر کنند.

منبع:فارس

 به کانال تلگرامی ما بپیوندید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=7556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.