اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سفر نتانیاهو به مسکو با هدف «بازدارندگی نفوذ ایران در منطقه»

  • کد خبر : 7363
  • 19 اسفند 1395 - 11:16

نخست وزیر اسرائیل که از هم اکنون “دونالد ترامپ” را با خود همسو کرده، تلاش می‌کند تا رئیس جمهوری روسیه را متقاعد کند اتحادی با هدف «بازدارندگی نفوذ ایران» در منطقه تشکیل دهد. به گزارش اخبار جهادی ، روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: “بنیاین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل امروز به مسکو سفر […]

نخست وزیر اسرائیل که از هم اکنون “دونالد ترامپ” را با خود همسو کرده، تلاش می‌کند تا رئیس جمهوری روسیه را متقاعد کند اتحادی با هدف «بازدارندگی نفوذ ایران» در منطقه تشکیل دهد.

به گزارش اخبار جهادی ، روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: “بنیاین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل امروز به مسکو سفر می کند که نخستین سفر وی به روسیه بعد از تغییر دولت آمریکا و اعلام آتش بس در سوریه است. تغییرات اساسی در عرصه سیاسی جهان، دیدار رهبران روسیه و اسرائیل را دارای اهمیت خاصی کرده است. به گفته منابع دیپلماتیک اسرائیلی، نتانیاهو که ازهم اکنون حمایت “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا را بدست آورده، تلاش می کند “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه را هم متقاعد کند تا اتحاد جدیدی با هدف «بازدارندگی نفوذ ایران در منطقه» بوجود آید.

البته برای رئیس جمهوری روسیه ملاقات با نتانیاهو که نخستین دیدار آنها در سال جدید است، از آن جهت اهمیت دارد که امکان مناسبی برای بررسی شرایط همکاری با غرب در مبارزه با اسلام گرایان تندرو است.

رایزنی‌های ضدایرانی نتانیاهو در اروپا و آمریکا

سفر کاری نخست وزیر اسرائیل به مسکو در ادامه ملاقات‌های نتانیاهو با رهبران غربی است که در ماه فوریه با دیدار با خانم “ترزا می” نخست وزیر انگلیس در لندن آغاز شده و سپس در واشنگتن و با مذاکره با دونالد ترامپ ادامه یافت. نتانیاهو که موفق نشده بود دولت “باراک اوباما” را در موضوع ایران با خود همراه سازد، بعد از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید، با شتاب به آمریکا سفر کرد تا از تغییرات صورت گرفته در عرصه سیاسی ایالات متحده به نفع خویش استفاده کند.

مسکو سومین مقصد جهانی است که نتانیاهو از آغاز سال جاری تاکنون  به آنها سفر کرده تا «قلک سخنان شدیدالحن متحدانش در باره جمهوری اسلامی ایران را پر کند». موفق ترین سفر وی در این راستا، گفتگوهایش با رئیس جمهوری جدید آمریکا بود که معتقد است «توافق هسته‌ای با ایران، بدترین معامله در تاریخ جهان است». ترامپ در دیدار با نتانیاهو گفته بود: «دولت من ازهم اکنون تحریم‌های جدیدی را علیه تهران در نظر گرفته و من در آینده نیز اقدامات بیشتری برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهم داد.»

تلاش مضاعف نخست وزیر اسرائیل در مسکو

البته بنیامین نتانیاهو در جریان مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین قصد دارد پا را از مسئله توافق هسته‌ای با ایران فراتر گذاشته و تاکید اصلی خود را به روی، به عقیده وی «اقدامات غیرسازنده و نقش ایران در سوریه» متمرکز کند تا شاید توجه مقامات مسکو را به این موضوع که منافع روسیه را هم دربر می گیرد، جلب نماید.

نخست وزیر اسرائیل در مسکو قرار است که با “لئونید اسلوتسکی” رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی و “کنستانتین کاساچوف” رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه هم دیدار و گفتگو کند. روند اوضاع در سوریه در مرکز این مذاکرات هم قرار دارد.

“اسحاق هرتزوگ” رهبر مخالفان اسرائیل، رئیس حزب «اردوگاه صهیونیستی» و عضو کنست در گفتگو با روزنامه «کامرسانت» ترس طرف اسرائیلی از روند اوضاع در سوریه را تشریح کرده است. وی می گوید: «افزایش حضور نظامی ایران در سوریه باعث نگرانی بسیار زیاد تل آویو است. ما گزارشات سرویس‌های جاسوسی اسرائیل را خوانده و اظهارات مقامات ایرانی را شنیده و مشاهده می کنیم که تلاش ایران برای تجهیز نظامی حزب الله لبنان همچنان ادامه دارد. ما هیچ توهمی در مورد نقش ایران در منطقه نداریم. در این زمینه مخالفان کاملا از تلاش دولت نتانیاهو برای بازداندگی نفوذ ایران حمایت می کند.»

به گفته وی، موضوع مذاکرات نتانیاهو و پوتین در مسکو، فعال سازی همکاری‌های نظامیان اسرائیل و روسیه در جهت «اتخاذ تدابیری برای تامین امنیت اسرائیل» در رابطه با روند اوضاع در سوریه است.

نگرانی اسرائیل از تقویت مواضع حزب الله لبنان

منابع دیپلماتیک اسرائیلی در آستانه سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو به این روزنامه گفتند: «حضور نیروهای نظامی ایران در بلندی‌های جولان به هر شکل و به هر تعداد برای تل آویو غیرقابل قبول است، برای اینکه رهبران ایران بارها تاکید کرده اند که نابودی اسرائیل هدف آنهاست. ضمن اینکه تهدید اصلی برای ما حمایت تهران از حزب الله لبنان است که در نزدیکی مرزهای ما در لبنان حضور دائم داشته و اکنون هم به دعوت مقامات دمشق، حضور خویش در بلندی‌های جولان در سوریه را تقویت کرده است. دستیابی به تسلیحات نظامی مدرن از سوی حزب الله، از جمله تسلیحات ساخت روسیه، برای اسرائیل غیرقابل قبول است. ما با دقت زیاد این قضیه را دنبال می کنیم تا سلاحهای روسی که در اختیار ارتش سوریه گذاشته می شود، بدست نیروهای حزب الله نرسد.»

تلاش برای جذب روسیه به ائتلاف جدید ضدایرانی

“گریگوری کوساچ” استاد دانشکده تاریخ، علوم سیاسی و حقوق دانشگاه دولتی مسکو معتقد است، سفر نتانیاهو به مسکو را باید بخشی از تلاش‌های بین المللی برای جذب روسیه به «ائتلاف ضدایرانی جدید» متشکل از آمریکا، اسرائیل، پادشاهی‌های منطقه خلیج فارس و ترکیه» دانست.

این کارشناس به «کامرسانت» توضیح داده است: «سخنان طرف اسرائیلی در مورد اقدامات غیرسازنده ایران در سوریه که به امنیت منطقه خاورمیانه آسیب می رساند، دقیقا همان اظهارات مقامات عربستان سعودی و پادشاهی‌های خلیج فارس است. بدین ترتیب برغم عدم وجود روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و این کشورهای عربی، ما شاهد نگرانی هر دو طرف از نفوذ ایران در منطقه هستیم.»

به عقیده کوساچ، «نتانیاهو در سفر به مسکو تلاش خواهد کرد رهبر روسیه را متقاعد کند که اکنون طیف گسترده تری از کشورها نگران اقدامات ایران در منطقه هستند و روابط متحدانه مسکو با تهران، به منافع کشورهای زیادی در خاورمیانه آسیب وارد می کند و ممکن است برای خود روسیه هم نتایج منفی به دنبال داشته باشد.»

“اسحاق هرتزوگ” نیز با این دیدگاه موافق بوده و به این روزنامه گفته است: «آن دسته از پادشاهی های خلیج فارس که مواضع تندی در قبال اسرائیل نداشته ونگران نفوذ روزافزون ایران در منطقه هستند، به تدریج به متحدین بالقوه تل آویو تبدیل می شوند.»

لازم به یادآوری است که روند اوضاع کنونی در سوریه اصلی ترین موضوع مذاکرات “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین در تاریخ ۱۰ ماه مارس ( فردا) در مسکو نیز خواهد بود.

منبع:تسنیم

 به کانال تلگرامی ما بپیوندید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=7363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.