اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ارتش سوریه چگونه ۶۰۰ ک.مربع از شرق استان حلب را آزاد کرد؟ +نقشه

  • کد خبر : 7139
  • 09 اسفند 1395 - 13:08
ارتش سوریه چگونه ۶۰۰ ک.مربع از شرق استان حلب را آزاد کرد؟ +نقشه

ترکیه و نیروهای اشغالگر تحت حمایتش شهر الباب در استان حلب را اشغال کردند. نیروهای سوری نیز بیکار ننشستند و از سه محور در حال آزادسازی مناطق اشغالی در شرق این استان هستند. تابستان امسال (۱۳۹۵) ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش و جلوگیری از تشکیل اقلیم کردستان به شمال استان حلب […]

ترکیه و نیروهای اشغالگر تحت حمایتش شهر الباب در استان حلب را اشغال کردند. نیروهای سوری نیز بیکار ننشستند و از سه محور در حال آزادسازی مناطق اشغالی در شرق این استان هستند.

تابستان امسال (۱۳۹۵) ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش و جلوگیری از تشکیل اقلیم کردستان به شمال استان حلب سوریه حمله کرد.

رئیس جمهور ترکیه در آن مقطع زمانی اعلام کرد: نیروهای کرد در شمال سوریه تلاش می کنند با کردهای جنوب ترکیه متحد شوند و این یک خطر بزرگ برای آنکارا است.

اردوغان تاکید کرد: نیروهای کرد در شمال شرق استان حلب درصدد هستند خود را به غرب این استان برسانند و ما اجازه نمی دهیم آنان به بلندپروازی‌های خود ادامه دهند.

البته باید توجه داشت که در معادله پیچیده شمال حلب، سرانجامِ یک توافق میان آمریکا و ترکیه، توقف عملیات نیروهای کُرد برای پیشروی به غرب استان حلب بود.

در این عملیات عناصر تروریستی به اصطلاح میانه رو، ارتش ترکیه را همراهی کردند و در گام نخست،  بخشهایی از شمال استان حلب را به اشغال خود در آوردند.

ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت در همین مقطع زمانی در مرکز شهر حلب با تروریستها درگیر بودند و نتوانستند به تجاوز دولت ترکیه واکنش نشان دهند.

پس از نزدیک شدن متجاوزان به شهر راهبردی الباب، حساسیتهای میدانی در شمال استان حلب افزیش یافت و در نهایت آزادی شهر حلب فرصت را برای واکنش نیروهای سوری و مقاومت فراهم کرد؛ اگرچه اقدامی دیرهنگام بود.

نیروهای ارتش سوریه به فرماندهی سرهنگ سهیل حسن از ضعف نیروهای متجاوز ترکیه در پشت دروازه های شهر الباب استفاده وعملیات را در شرق استان حلب برای آزادی شهر الباب آغاز کردند.

نیروهای سوری در یک ماه عملیات مستمر در شرق حلب توانستند با بازپس گیری ۳۰ شهرک، روستا و ارتفاع به یک قدمی شهرک تادف، دروازه جنوبی شهر الباب برسند.

ارتش سوریه در این عملیات موفق شد بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع را در شرق استان حلب آزاد کنند.

 اما ارتش ترکیه و تروریستها با اشغال میدان شمالی شهرک تادف عملا راه پیشروی نیروهای سوری را برای ورود به شهر الباب بستند.

در این بازه زمانی انتظار می رفت نیروهای سوری با ارتش ترکیه و تروریستها درگیر شوند که با دخالت مسکو از ایجاد تنش جدید جلوگیری شد.

سه محور عملیاتی 

زمانی که نیروهای سوری دریافتند آزادی شهر الباب در کوتاه مدت ممکن نیست سه محور جدید را به عملیات در شرق حلب افزودند.

نیروهای سوری در محور دوم به سوی شهر راهبردی دیرحافر، دومین پایگاه بزرگ داعش در استان حلب حرکت کردند تا مانع از اشغال گری جدید ارتش ترکیه و تروریستها شوند.

فاصله نیروهای تحت فرمان سرهنگ سهیل حسن در این محور از ارتفاع حمیمه و جنوب شرق فرودگاه کویرس با شهر دیرحافر ۵ کیلومتر است.

 نیروهای سوری در محور سوم از حومه شمالی شهر دیرحافر به سوی منطقه الخفسه حرکت کردند. سد الخفسه (منبع تامین کننده بخش های وسیعی از شهر حلب) نیز در این منطقه واقع شده و تروریست های داعش با قطع آب درصدد کند کردن عملیات نیروهای سوری در شرق حلب بودند.

در حال حاضر فاصله نیروهای سوری از شهرک « شنهصه»، شرقی ترین شهرک آزاد شده در شرق حلب تا شهرک الخفسه ۲۳ کیلومتر است.

در محور چهارم عملیات نیروهای سوری درصدد هستند از شهرک « قصر البریج» در شمال شهر دیرحافر خود را به حومه جنوبی شهر منبج برسانند. فاصله نیروهای سوری از این شهرک با مناطق تحت کنترل کردها حدود ۱۱ کیلومتر است.

کدام محور اولویت دارد؟

قابل ذکر است محورهای سوم و چهارم عملیات نیروهای سوری در شرق استان حلب در اولویت قرار دارد؛ زیر از یک سو باید آب شهر حلب تامین شود و از سویی دیگر راه پیشروی نیروهای ترکیه و تروریست ها بسته شود.

در مرحله دوم عملیات نیروهای سوری در شرق استان حلب، ۲۰۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت اشغال داعش آزاده شده و مجموع مساحت پاکسازی شده به ۶۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

در مجموع بیش از ۶۰ شهرک در شرق استان از اشغال عناصر تروریستی داعش خارج شده و به کنترل نیروهای سوری درآمده است.

در عین حال باید توجه داشت حضور و درگیری نیروهای سوری در شهرک تادف در جنوب شهر الباب نشان داد، آنان از محور نخست عملیات غافل نشده‌اند.

درگیری در این محور (شهرک تادف) میان نیروهای سوری با عناصر تروریستی و ارتش ترکیه از شب گذشته آغاز شده اما باید منتظر ماند و دید مذاکرات سیاسی از تشدید درگیری ها جلوگیری می کند یا اردوغان همچنان اصرار دارد وارد بازی خطرناکی شود که پایانش بدون شک متحمل شدن ضربه سنگین برای دولت آنکارا است.

همه برآیندهای عملیاتی در شرق حلب نشان می دهد اگرچه نیروهای سوری نتوانستند شهر الباب را تاکنون بازپس بگیرند اما آنان ابتکار عمل را در تمامی محورها در دست دارند و با رساندن خود به مناطق تحت کنترل نیروهای کرد به رویا پردازی های اردوغان پایان خواهند داد.

منبع:فارس

 به کانال تلگرامی ما بپیوندید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=7139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.