اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

توافق آمریکا و روسیه بر سر آتش‌بس در سوریه همزمان با عید قربان

  • کد خبر : 4659
  • 20 شهریور 1395 - 8:39
توافق آمریکا و روسیه بر سر آتش‌بس در سوریه همزمان با عید قربان

وزیر خارجه آمریکا امروز (شنبه) در پایان نشست ماراتنی خود با همتای روسش اعلام کرد، آمریکا و روسیه بالاخره بر سر طرح برقراری آتش‌بس در سوریه که قرار است از ۱۲ سپتامبر آغاز شود، توافق کردند. به گزارش اخبار جهادی به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری […]

وزیر خارجه آمریکا امروز (شنبه) در پایان نشست ماراتنی خود با همتای روسش اعلام کرد، آمریکا و روسیه بالاخره بر سر طرح برقراری آتش‌بس در سوریه که قرار است از ۱۲ سپتامبر آغاز شود، توافق کردند.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روسش در ژنو تاکید کرد، آتش‌بس همزمان با عید قربان یعنی از صبح روز دوشنبه اجرایی می‌شود.

او افزود: در صورت تمدید یک هفته‌ای آتش‌بس نیروهای آمریکایی در زمینه همکاری با ارتش روسیه در سوریه توافق خواهند کرد.

جان کری تاکید کرد، آمریکا و روسیه طرح را اعلام می‌کنند و امیدواریم به کاهش خشونت‌ها بینجامد و مسیر را به روی صلح از طریق مذاکره و گذار سیاسی در سوریه باز کند.

او افزود: آمریکا موافق انجام گام‌های بیشتر است چرا که معتقدیم روسیه و لاوروف توان فشار بر نظام سوریه را برای پایان درگیری‌ها دارند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما بر سر مجموعه گام‌ها برای حل بحران سوریه در زمینه توقف درگیری‌ها که از ۱۲ سپتامبر آغاز شده و به مدت یک هفته روز ادامه خواهد داشت، توافق کردیم.

کری افزود: یک روز بعد از مذاکرات طولانی در ژنو به اعتقاد من این طرح منجر به مذاکرات برای پایان درگیری‌ها خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد، این توافق شامل فشار روسیه بر نیروهای سوریه جهت توقف درگیری‌ها در مرزهایی است که آنها اکنون در آن قرار دارند و آمریکا و دیگر کشورها نیز بر مخالفان فشار خواهند آورد تا دست از پیشروی در میدان  بردارند.

کری فاش کرد، جاده کاستیلو “منطقه امن” برای تضمین ارائه کمک‌های انسانی به غیرنظامیان در مناق مختلف حلب خواهد شد.

وی تصریح کرد، مسکو و واشنگتن بر سر این مساله توافق کردند که نظام سوریه به نقطه‌ای برسد که دیگر دست به حملات هوایی در مناطق مخالفان مورد توافق دو طرف روسیه و آمریکا نزند و زمانی که امور در این زمینه برنامه ریزی شود نظام دیگر نخواهد توانست به مخالفان حمله‌ای داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: موفقیت آتش‌بس و کاهش خشونت منجر به امدادرسانی به مناطق محاصره شوه خاصه حلب می‌شود و اگر حلب شاهد صلح شود امکان حل وجود دارد و عکس آن مصیبت خواهد بود.

براساس توافق دو طرف گروه‌های مخالف و نیروهای نظام نباید دست به هیچ اقدامی برای بازپس گرفتن مناطقی که از دست‌داده‌اند بزنند و به گفته کری در غیر این صورت با تحریم‌ها علیه ناقضان این توافق روبه‌رو خواهند شد.

لاوروف نیز گفت:‌ آمریکا و روسیه به اجرای حملات هماهنگ با یکدیگر در صورت تمدید و پایداری آتش‌بس پیشنهادی توافق کردند.

لاوروف تصریح کرد: ما بر سر حملات به تروریست‌ها توسط نیروی هوایی روسیه و آمریکا توافق خواهیم کرد و بر سر  مناطقی که این حملات انجام خواهد شد نیز هماهنگی خواهیم کرد. و این هماهنگی از سوی مرکز روسی – آمریکایی که در این زمینه تشکیل خواهد شد، صورت می‌گیرد.

لاوروف نیز گفت: وجود طرف‌های بسیار دخیل چه در سوریه و چه در خارج از آن و نیز بی‌اعتمادی روسیه و آمریکا در مساله سوریه هیچ کمکی به ما نکرد و بی‌اعتمادی همچنان میان طرف‌های درگیری وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه گفت: گام‌ اول تاکید بر آتش‌بس و اتخاذ گام‌هایی لازم برای اطمینان از توقف ۴۸ ساعته درگیری‌ها سپس تدوام آن است.

لاورف فاش کرد، پنج سند برای شناسایی گام‌های لازم برای شکست تندروها و ارسال کمک‌ها و آتش‌بس به منظور زمینه‌سازی برای آغاز مذاکرات صلح به دست آمده است.

لاوروف گفت:‌ هفت روز بعد از آتش‌بس ما مرکزی نظارتی برای اجرای توافق توقف درگیری‌ها و بازنگری در جدا کردن گروه‌های تندرو و میانه‌رو تشکیل خواهیم داد و حملات تنها علیه تروریست‌ها خواهد بود و آمریکا و روسیه این حملات را انجام خواهند داد.

لاوروف گفت: واشنگتن و مسکو مناطقی را که شاهد حملات خواهد بود با هم هماهنگ خواهند کرد و این مناطق تنها شاهد حضور نیروهای روس و آمریکا بوده و نیروهای نظام خارج از آن خواهند بود.

او تاکید کرد، جدایی گروه‌های تروریستی از مخالفان میانه‌رو امری ضروری است.

لاوروف تاکید کرد، اسنادی که به دست آورده‌ایم دربرگیرنده جزئیات ارائه کمک‌ها با هماهنگی سازمان ملل به شرق و غرب حلب است و تدابیر  برای تعامل با نقض آتش‌بس را نیز تعیین کرده‌ایم.

به رغم اینکه دو طرف از دو گروه مخالف در درگیری‌های سوریه حمایت می‌کنند اما مسکو مدت‌هاست خواهان این همکاری است.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز گفت: سازمان ملل از توافق دو طرف روس و آمریکا استقبال می‌کند.
او در کنفرانس خبری گفت:‌ سازمان ملل آماده کمک به توقف خشونت‌ها و ارسال کمک‌های انسانی به خسارت‌دیدگان است.

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

ایسنا

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=4659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.