اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پیشروی کُردها از ۳ محور علیه مرکز داعش در «رقه» سوریه/ چند روستا در ساعات نخست عملیات آزاد شد

  • کد خبر : 2940
  • 05 خرداد 1395 - 11:15
پیشروی کُردها از ۳ محور علیه مرکز داعش در «رقه» سوریه/ چند روستا در ساعات نخست عملیات آزاد شد

«نیروهای دموکراتیک سوریه» عملیاتی را که از سه‌شنبه علیه مرکز داعش در این کشور آغاز کرده‌اند، از سه محور ادامه داده و موفق شدند چند روستا را آزاد کنند. منابع کرد در شمال سوریه می‌گویند که عملیات نیروهای نظامی آنان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از سه محور علیه «رقه» در شمال سوریه آغاز شده […]

«نیروهای دموکراتیک سوریه» عملیاتی را که از سه‌شنبه علیه مرکز داعش در این کشور آغاز کرده‌اند، از سه محور ادامه داده و موفق شدند چند روستا را آزاد کنند.

منابع کرد در شمال سوریه می‌گویند که عملیات نیروهای نظامی آنان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از سه محور علیه «رقه» در شمال سوریه آغاز شده است.

رقه در شمال سوریه، مرکز استان رقه در کرانه شرقی رود فرات و در ۱۶۰ کیلومتری شرق شهر حلب واقع شده و تنها شهر (و استان) در سوریه است که به طور کامل تحت کنترل داعش قرار دارد و در رسانه‌ها به پایتخت داعش در سوریه معروف است. این شهر مارس ۲۰۱۳ سقوط کرد.

طبق این گزارش، این عملیات با هدف آزادسازی شمال رقه و با پوشش هوایی ائتلاف آمریکا و از سه محور انجام می‌شود؛ یک، محور «عین عیسی»؛ دو، محور الجزیره، و سه، جنوب شهر عین‌العرب (کوبانی) تا شهر رقه در محاصره قرار بگیرد.

در ساعات نخست عملیات، نیروهای دموکراتیک سوریه موفق شدند روستای «قرطاج» در جنوب منطقه عین‌عیسی را تصرف و از آنجا به پیشروی ادامه بدهند. در خلال آزادسازی روستای قرطاج، ۱۲ داعشی کشته و شماری از خودروها و ادوات نظامی آنان منهدم شد.

به گزارش «بین‌الملل فارس»، از محور جنوب عین‌العرب (کوبانی) نیروهای کرد بر دو روستای «الهیشه بزرگ» و «الهیشه کوچک» مسلط شدند و موفق شدند بعد از منهدم کردن ادوات نظامی داعش در این نقطه، تجمعات آنان را هدف بگیرند.

همچنین روستای «الفطایسه» و مزارع آن نیز تحت کنترل در آمد و ۱۵ داعشی نیز در این محور کشته شدند. شماری از اعضای داعش در این محور به سمت شهر رقه عقب‌نشینی کردند و خطوط دفاعی آنان شکسته شد.

 

منابعی در «نیروهای دموکراتیک سوریه» وجود نیروهای ویژه مخالفان سوریه  که به «احمد الجربا» رئیس پیشین گروه معارضان سوریه (در آنکارا) وابسته باشد، تکذیب کردند.

همزمان با این عملیات، روسیه نیز برای مشارکت در عملیات اعلام آمادگی کرده است. سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که مسکو  آماده است با ائتلاف آمریکا و نیروهای کُرد برای آزادسازی رقه از دست داعش همکاری کند.

گروه نیروهای دموکراتیک سوریه از به هم پیوستن یگان‌های مدافع خلق وابسته به حزب دموکراتیک کُردهای سوریه و چند گروه مسلح عرب و مسیحی سوری مانند الصنادید، برکان الفرات و التحریر و … تشکیل شده است.

موافقت سران عشایر رقه با الحاق این شهر به «روژاوا»

همزمان با آغاز عملیات برای آزادسازی شمال رقه، نیروهای دموکراتیک سوریه، دفتر روابط عمومی خود در شهر «تل‌ابیض» (کری سبی) در ریف رقه را افتتاح کرد.

به گزارش «آرا»، عمر علوش عضو این دفتر و عضو «جنبش جامعه دموکرات» (TEV-DEM) گفت که هدف از این دفتر، برقراری ارتباط با عشایر، شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی در رقه است…».

به ادعای عمر علوش، دفتر روابط عمومی نیروهای دموکرات سوریه از مجموع هفت عشیره بزرگ، موافقت پنج رئیس از روسای بزرگ‌ترین عشایر عربی رقه را برای الحاق این شهر به خودمختاری روژاوا کسب کرده و دو عشیره دیگر نیز در حال رایزنی هستند.

علوش همچنین فاش کرد که اخیرا از طریق روابط مخفیانه با داخل رقه، موفق شده‌اند هسته اولیه «مجلس سنا»ی رقه را پایه‌گذاری کنند.

به گفته او، به محض آزادسازی رقه از دست داعش، این مجلس کار خود را برای تشکیل نهادهای خدماتی، مدنی و اداری آغاز می‌کند.

روژاوا کجاست؟

روژاوا، ترجمه واژه به واژه اصطلاح «کردستان غربی» است و به مناطقی اشاره دارد که از نظر گروهها و احزاب کردی حکومت فدرالی کردستان سوریه در این منطقه شکل می‌گیرد.

اقلیم روژاوا که اکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است، از سه منطقه اصلی تشکیل می‌شود: ۱- عفرین ۲- کوبانی و ۳- الجزیره و مردم این مناطق را کردها، اعراب، سریانی‌ها، آشوری‌ها، ارمنی‌ها و ترکمن‌ها تشکیل می‌دهد.

شهرهای اصلی که در منطقه روژاوا قرار دارند، عبارتند از: دیرک، کرکی لکی (معبده)، رمیلان، جل آغا (جوادیه)، تربه سبیه (قحطانیه)، قامشلو (القامشلی) عامودا، الدرباسیه، سریه کانیه (رأس العین)، کری سبی (تل ابیض)، کوبانی (عین العرب) و عفرین.

فارس

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=2940

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.