اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

“فرمانده سپاه قدس” یا “پنتاگون”؛ کدامیک شهر استراتژیک “آمرلی” را آزاد کردند؟

  • کد خبر : 2316
  • 27 فروردین 1395 - 8:58
“فرمانده سپاه قدس” یا “پنتاگون”؛ کدامیک شهر استراتژیک “آمرلی” را آزاد کردند؟

در سال ۲۰۱۴ پیروزی مهمی در عراق بدست آمد که کلیدی بر موفقیت های بعدی نیروهای مسلح عراق شد. عراق در دو سال اخیر فراز و نشیب های زیادی را در حوزه مبارزه با تروریست های تکفیری داعش پشت سر گذاشته که این امر پلی را برای پیروزی های آینده مردم این کشور ایجاد کرد. […]

در سال ۲۰۱۴ پیروزی مهمی در عراق بدست آمد که کلیدی بر موفقیت های بعدی نیروهای مسلح عراق شد.

عراق در دو سال اخیر فراز و نشیب های زیادی را در حوزه مبارزه با تروریست های تکفیری داعش پشت سر گذاشته که این امر پلی را برای پیروزی های آینده مردم این کشور ایجاد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی معتقدند که کمک به کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود و ایران در ۵ سال اخیر به عراق و سوریه برای مبارزه با تروریست ها کمک های مستشاری بسیار خوبی را ارائه کرده است.

از ماه می سال ۲۰۱۴،  بحران “عراق” با حمایت برخی کشورهای منطقه از تروریست‌های داعش از جمله عربستان کلید خورد. در همان زمان تروریست‌های تفکیری به تدریج در چند ماه  استان “نینوا”، “صلاح‌الدین”، “الانبار” و “دیاله” را به اشغال خود درآوردند.

پس از آن نیروهای مردمی با فتوای مرجعیت و با حضور ارتش عراق وارد صحنه شدند و در اولین گام آزادسازی “آمرلی” را که به گفته “سرلشکر حسن فیروزآبادی” رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آزادسازی “آمرلی” مانند آزادسازی “خرمشهر” بود را رقم زدند و پس از آن استان “دیاله”  و شهر “تکریت” آزاد شده و امیدهای بسیاری برای آزادسازی تمام بخش‌های اشغالی عراق وجود دارد.

**توپولوژی “آمرلی”/شهر استراتژیک استان “صلاح الدین” چگونه آزاد شد؟

“آمرلی”  شهری در در استان “صلاح‌الدین”  در شمال عراق و در نزدیکی مرز با استان  “دیاله” است و با مرز ایران حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر ۲۶ هزار نفر جمعیت دارد و  در جریان حمله داعش به عراق، این شهر از ماه ژوئن تا آخر اوت سال ۲۰۱۴ در محاصره جنگجویان دولت اسلامی بود. در اکتبر سال ۲۰۱۴  ارتش عراق با همراهی گروه‌های حشد الشعبی و پیشمرگه‌های کرد عملیات مشترکی را علیه نیروهای دولت اسلامی آغاز کردند که به شکست حصر این شهر انجامید.

——–

“هادی العامری” از فرماندهان مقاومت عراق در گفت و گو با شبکه خبری “العالم ” گفت: شکستن محاصره شهر “آمرلی”  اولین پیروزی نیروهای بسیج مردمی بود و شکسته شدن حصر این شهر که با پایداری مردم و تلاش بسیج مردمی تحقق یافت، در تاریخ عراق ثبت خواهد شد و برای نسل های آینده باقی خواهد ماند.”علی الیاسری”  یکی از فرماندهان مقاومت اسلامی عراق نیز گفت: پایداری قهرمانانه مردم  “آمرلی” بیش از پیش نیروهای مقاومت اسلامی را برای فداکاری تشویق و ترغیب می‌کرد. “نبیل البشیری”  از فرماندهان بسیج مردمی عراق  اظهار داشت : مردم شهر “آمرلی” با پایداری خود ثابت کردند که می توانند قدرت پوشالی داعش را در هم بشکنند.

**نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش

“حسن هانی زاده” کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت:  زمانی داعش توانسته بود در این کشور بخش‌های گسترده‌ای را تصرف کند؛ ولی با ایفای نقش مستشاری فرماندهان نیروهای مسلح ایران این گروه مناطق بسیاری را از دست داده و متحمل شکست‌های سنگین شده و پاکسازی “آمرلی”، “جرف الصخر” و اطراف “سامرا” نشان از نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم دارد.وی ادامه داد: موفقیت‌ها و محبوبیت “سردار قاسم سلیمانی” و نبوغ نظامی ایشان در شکست محاصره “آمرلی” و “جرف الصخر”  و کمک‌های مشورتی به نیروهای مسلح عراق در مبارزه با داعش خشم غربی‌ها را برانگیخته است.

———

“ولی نصر” مشاور ویژه سابق “اوباما” و عضو مؤسسه مطالعات بین الملل در دانشگاه جانز هاپکینز تأکید کرد: تنها راهی که دولت اوباما می‌تواند راهبرد خود در عراق را دنبال کند، این است که تصور کند ایرانی‌ها بخش زیادی از کارها را انجام داده و در درگیری‌های زمینی به پیروزی برسند. راهبرد آمریکا در عراق بیشتر به‌خاطر تلاش‌های ایران، موفقیت آمیز بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: این ایران بود که با سازماندهی (کمک های مستشاری) نیروهای مردمی در اوت ۲۰۱۴  توانست شهر “آمرلی” را از تصرف داعش خارج کند. این نیروی قدس ایران بود که نیروهای مردمی عراق و نیروهای امنیتی این کشور را در ماه نوامبر گذشته حمایت (پشتیبانی مستشاری) کرد تا شهر “بیجی” را از اشغال داعش، آزاد کنند. ایرانیان فرمانده نیروی قدس و مغز متفکر نظامی خود را به عراق فرستادند؛ کسی که بسیاری از رهبران نظامی او را فرماندهی عالی و استراتژیک می‌دانند.

**نقش مستشاری “فرمانده سپاه قدس” در شکست حصر “آمرلی”

روزنامه “دیلی تلگراف” آمریکا با انتشار گزارشی در مورد سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران٬ نوشت: بسیاری از مسئولان آمریکایی وی که فرمانده شاخصی است را به عنوان دشمن درجه یک خود معرفی می‎کنند.

“دیلی تلگراف” آورده است: “قاسم سلیمانی”  نشان داده است که بسیار برنامه ریزی شده اقدام می‎کند و در هر عرصه‎ای سعی دارد تا نفوذ و قدرت ایران را در منطقه افزایش دهد. این روزنامه آمریکایی می‎افزاید: بر خلاف تبلیغات انجام شده٬ آزادسازی “آمرلی” از چنگال داعش، کار “پنتاگون” و ارتش آمریکا نبوده؛ بلکه کار سپاه پاسداران ایران بود.

—————

نشریه “نیوزویک” در مقاله‎ای به نقش ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت و نوشت: ایران ظرف مدت زمان اخیر که عناصر داعش وارد خاک عراق شدند، بهترین آموزش‎ها و مشورت‎ها را به نیروهای عراقی ارائه داده است.

در مقاله نیوزویک آمده است ایران همچنین از طریق مغز متفکر نظامی خود یعنی “قاسم سلیمانی” فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که بسیاری از فرماندهان نظامی او را فرمانده و استراتژیستی ممتاز می‎دانند، به عراق کمک کرده است.

در این مقاله با اشاره به تاثیرگذاری “سردار قاسم سلیمانی” در آزادسازی مناطق اشغال شده عراق از دست گروه تروریستی داعش، آمده است: تصویر “سردار سلیمانی” در میدان نبرد “آمرلی” منتشر شد و این تصویر پیامی آشکار برای غرب بود که تهران در جنگ با تروریسم حاضر است.

“آسوشیتد پرس” در این زمینه عنوان داشت: “سلیمانی” همچنین نقش مهمی را در آزاد سازی شهر تحت محاصره ترکمن های شیعه  “آمرلی”  ایفا کرده است و وی حتی به مبارزان کرد برای دفاع از اربیل یاری رسانده است.

به عبارت بهتر کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران و به خصوص سردار سرلشکر “قاسم سلیمانی” فرمانده سپاه قدس در آزاد سازی شهر راهبردی “آمرلی” در استان “صلاح الدین” بسیار موثر بوده که رسانه های خارجی نیز آن را تائید می کنند.

ایالات متحده آمریکا نه تنها در “آمرلی”، بلکه در هیچ جای دیگری هم در جهت مبارزه با تروریسم گام برنداشته و نه تنها این کار را انجام نداده، بلکه باعث قویتر شدن جریان تروریسم تکفیری داعش نیز شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=2316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.