اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پیشرفت صنعت هوا-فضای ایران، آمریکا را نگران کرده است

  • کد خبر : 19237
  • 24 اسفند 1397 - 11:22
پیشرفت صنعت هوا-فضای ایران، آمریکا را نگران کرده است

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی به بررسی پیشرفت‌های ایران در صنعت هوا-فضا پرداخته و نوشته است که واشنگتن نگران است که ایران با توسعه برنامه فضایی و سایبری، بتواند تمام جنبه‌های قدرت سخت خود را تقویت کند. به گزارش اخبار جهادی، نشریه آمریکایی «فارن‌پالیسی» در تحلیلی به بررسی پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری فضایی پرداخته و […]

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی به بررسی پیشرفت‌های ایران در صنعت هوا-فضا پرداخته و نوشته است که واشنگتن نگران است که ایران با توسعه برنامه فضایی و سایبری، بتواند تمام جنبه‌های قدرت سخت خود را تقویت کند.

به گزارش اخبار جهادی، نشریه آمریکایی «فارن‌پالیسی» در تحلیلی به بررسی پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری فضایی پرداخته و آن را «تهدیدی» جدی‌تر از آنچه واشنگتن می‌پندارد، ارزیابی کرده است.

«کوین لیم» و «گیم بارام»، دو پژوهشگر دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تل‌آویو در این یادداشت در فارن‌پالیسی نوشته‌اند: «ارتش ایران در حال پیشروی‌های بیشتر به سمت فناوری‌های فضایی است.»

دو تحلیلگر اسرائیلی، پس از اشاره به تلاش‌ ایران در ماه‌های اخیر برای پرتاب دو ماهواره «دوستی» و «پیام» نوشته‌‌اند ایالات متحده، علی‌رغم ناموفق بودن این پرتاب‌ها به آنها اعتراض کرد.

به ادعای تحلیلگران فارن‌پالیسی دلیل اعتراض آمریکا تا حد زیادی این بوده که فناوری‌های به کار رفته در ماهواره‌بر‌های مورد استفاده برای این پرتاب‌ها همان فناوری‌های پایه‌ای موشک‌های بالستیک چند مرحله‌ای هستند.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز ۳ ژانویه در توئیتی که «پیشگویانه» توصیف شده هشدار داد که پرتاب این ماهواره‌ها موجب پیشرفت برنامه موشکی ایران خواهد شد.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، به علاوه، در یک عرصه دیگر هم دست به کار شده و یک برنامه خرابکارانه از دوران «جورج دبلیو بوش» با هدف وارد کردن قطعات معیوب به زنجیره تأمین برنامه هوا-فضای ایران و اخلال در برنامه موشکی و فضایی این کشور را هم احیا کرده است.

«لیم» و «بارام» در تحلیل خود استدلال کرده‌اند اهمیت برنامه فضایی برای امنیت ملی ایران، فراتر از نقشی است که این برنامه در پیشبرد برنامه موشک‌های قاره‌پیما دارد.

آنها می‌نویسند: «با وجود این، اهمیت برنامه فضایی ایران از حیث امنیت ملی، فراتر از نقش آن در توسعه موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما است. حضور روزافزون ایران در فضا، به ویژه هنگامی که در کنار توانمندی‌های رو به رشد آن در عرصه سایبری قرار گیرد موجب تقویت تمامی جنبه‌های قدرت سخت این کشور می‌شود.»

طبق این تحلیل، موفقیت‌های فضایی ایران تا کنون بر «مدار نزدیک زمین» (LEO) متمرکز بوده که به دلیل فعالیت ماهواره‌های کشورهای مختلف شلوغ‌ترین مدار به شمار می‌رود.

دو پژوهشگر دانشگاه تل‌آویو، درباره کاربرد ارسال ماهواره به این مدار نوشته‌اند: «این حیطه، عموماً برای مشاهده زمین، کاربرد در برخی سامانه‌های مخابراتی و به عنوان جایگاهی برای ایستگاه بین‌المللی فضا کاربرد دارد. ایران اکنون قصد دارد ماهواره‌های گوناگونی را به نقاط دورتر و به دو باند دیگر فضا یعنی “مدار میانی زمین” و “مدار زمین‌آهنگ” بفرستد. این مدارها که در فاصله ۱۲۵۰۰ تا ۲۲۰۰۰ مایلی از زمین قرار گرفته‌اند برای سامانه‌های ناوبری نظیر GPS، اینترنت، تلویزیون و سیستم‌های پخش رادیویی کاربرد دارند.»

 «لیم» و «بارام» در ادامه با اشاره به رقابت‌های تسلیحاتی شکل‌گرفته میان آمریکا، چین و روسیه در فضا و مخاطرات امنیتی آن نوشته این وضعیت کشورهای دیگر را فکر توسعه توانمندی‌های خود در عرصه فضایی انداخته است.

آنها می‌نویسند: «ایران به نوبه خود با گام‌های آهسته اما پیوسته توانمندی‌های خود را در زمینه اطلاعاتی، شناسایی و سیستم‌های هشدار اولیه بهبود بخشیده است. ایران، طبق گزارش‌ها تا کنون توانسته از فناوری‌های فضایی برای نفوذ در سیستم GPS یک پهپاد آمریکایی، کور کردن ماهواره جاسوسی سیا به وسیله جنگ‌افزارهای لیزری و پارازیت‌‌اندازی روی ماهواره‌های تجاری با تکنیک‌های پیشرفته پارازیت‌اندازی استفاده کند.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=19237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.