اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

توپ‌های ساخت کارخانه سامسونگ عامل اصلی کشتار غیرنظامیان در شمال سوریه +عکس

  • کد خبر : 22661
  • 19 مهر 1398 - 4:13
توپ‌های ساخت کارخانه سامسونگ عامل اصلی کشتار غیرنظامیان در شمال سوریه +عکس
حملات هوایی جنگنده‌های F۱۶ ارتش ترکیه که از پایگاه دیاربکر عملیات می‌کنند تقریبا تمامی مناطق شرق فرات تا عمق ۳۰ کیلومتری را شامل می‌شود.

حملات هوایی جنگنده‌های F۱۶ ارتش ترکیه که از پایگاه دیاربکر عملیات می‌کنند تقریبا تمامی مناطق شرق فرات تا عمق ۳۰ کیلومتری را شامل می‌شود.

 به گزارش اخبار جهادی،با دستور رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، عملیات “چشمه صلح” ارتش این کشور علیه مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه SDF آغاز شد. پس از چند ساعت بمباران هوایی و توپخانه‌ای، گروه‌های زیرشاخه ارتش آزاد که تحت امر ترکیه عملیات می‌کنند حرکت زمینی خود به سمت مناطق شمالی سوریه را آغاز کردند.

تصویری از اردوغان در حال بررسی اطلاعات ارسالی وزارت دفاع از عملیات چشمه صلح

محورهای درگیری

با توجه به اینکه ارتش ترکیه هدف خود را پاکسازی نوار مرزی از شبه نظامیان کرد و ایجاد منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری شمال سوریه برای اسکان آوارگان جنگی اعلام کرده، طبق پیش‌بینی‌ها تمرکز قوای زمینی مهاجم در اطراف دو شهر مرزی تل ابیض و راس العین بوده است.

به طور کلی استراتژی ارتش ترکیه و متحدینش مشابه عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین بوده و بر مبنای ایجاد چند جای پای مستحکم در سراسر مرز شمالی سوریه استوار است تا امکان پشتیبانی عملیات از همین نقاط و پیشروی بیشتر در عمق مناطق تحت کنترل SDF فراهم شود.

بدین منظور اصلی‌ترین اهداف در دور اول حملات زمینی مهاجمین، شهرهای مرزی عین‌العرب (کوبانی)، تل ابیض، راس العین، درباسیه، قامشلی و مالکیه خواهد بود که از شمال استان حلب تا استان قامشلی و مرز سیمالکا ادامه دارد.

تصویری از آوارگان شهر راس العین

حجم حملات و تلفات دو طرف

حملات هوایی جنگنده‌های F۱۶ ارتش ترکیه که از پایگاه دیاربکر عملیات می‌کنند تقریبا تمامی مناطق شرق فرات تا عمق ۳۰ کیلومتری را شامل می‌شود. دورترین نقطه‌ای که تا کنون هدف قرار گرفته است مقر لشکر ۹۳ سابق ارتش سوریه در نزدیکی شهر عین عیسی در شمال استان رقه بوده است. از لحظات اولیه شروع حملات هوایی موج گسترده غیرنظامیان در حال فرار از شهرهای شمالی به خصوص راس العین و تل ابیض به سمت مناطق جنوبی هستند.

علی‌رغم حملات هوایی پرشمار، اما عمده تلفات نظامی و غیرنظامی نیروهای دموکراتیک سوریه تا کنون ناشی از حملات خمپاره‌ای مسلحین و توپخانه ارتش ترکیه مستقر در پشت خطوط مرزی بوده است. هویتزرهای ۱۵۵ میلیمتری T۱۵۵ ارتش ترکیه که ساخت کمپانی سامسونگ کره جنوبی است و بر اساس هویتزر K۹ ارتش این کشور توسعه یافته با شلیک از مواضع ثابت پشت خطوط مرزی سراسر مناطق تحت کنترل SDF در منطقه عملیات را تحت پوشش خود دارند.

هویتزر ۱۵۵ میلیمتری T۱۵۵ ارتش ترکیه در حال شلیک به سمت مواضع SDF

طبق اعلام منابع محلی تا کنون ۱۸ نفر در حملات ارتش ترکیه کشته شده‌اند که نیروهای SDF کشته شدن ۵ نفر از نیروهایشان را تایید کرده و مابقی تلفات غیرنظامیان بوده اند. تنها در حمله خمپاره‌ای تروریست‌های ارتش آزاد به منطقه‌ای در شهر قامشلی ۴ شهروند مسیحی جان خود را از دست دادند.

در طرف مقابل اما بنا به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به تروریست‌ها، تا این لحظه هیچ نیرویی از ارتش ترکیه کشته نشده و تلفات شامل ۶ نیروی ارتش آزاد می‌شود که در حمله زمینی ناموفق در اطراف منبج و تل ابیض کشته شدند.

وضعیت میدانی و مناطق تصرف شده

هم اکنون تمرکز نیروهای تحت امر ترکیه روی تصرف شهرهای تل ابیض و راس العین بوده است. در محور تل ابیض نیروهای ویژه ارتش ترکیه با ورود به روستای بئر عاشق در شرق این شهر اقدام به تصرف آن کردند. این تنها نقطه‌ای است که نیروهای ترکیه از نقاط مرزی عبور کرده اند. همچنین در محور غربی این شهر روستاهای یابیسه و تل فندر و مزارع مسیحی به کنترل نیروهای ارتش آزاد درآمده است. به نظر میرسد ارتش ترکیه به دنبال شبه محاصره شهر تل ابیض و هجوم نهایی به این منطقه است.

مناطق تصرف شده توسط ارتش ترکیه در غرب تل ابیض(رنگ آبی)

وضعیت شهر راس العین نیز چندان برای مدافعین SDF مناسب نبوده و سقوط روستاهای اولوک شرقی و غربی در محور شرق راس العین و روستای کشتو در غرب این شهر، احتمال محاصره یا سقوط آن را بالا برده است.

منطقه آبی رنگ، روستاهای تصرف شده در شرق راس العین


انتهای پیام/منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=22661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.