اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

وقتی غربی‌ها با ایران هراسی به اعراب خلیج‌فارس گرانفروشی می‌کنند/ هر فروند «قایق با یک توپ ۲۰ میلیمتری» : ۱۲۰ میلیارد تومان! +عکس

  • کد خبر : 21872
  • 12 مرداد 1398 - 13:20
وقتی غربی‌ها با ایران هراسی به اعراب خلیج‌فارس گرانفروشی می‌کنند/ هر فروند «قایق با یک توپ ۲۰ میلیمتری» : ۱۲۰ میلیارد تومان! +عکس

در سالهای اخیر برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس دست به خرید شناورهای پر سرعت زده‌اند که با مقایسه ویژگی‌های آن با محصولات بی‌نظیر کشورمان، اقتدار و توان دریایی نیروهای مسلح ایران را بهتر مشخص می‌کند. به گزارش اخبار جهادی، حالا و با گذشت حدودا ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی علیه کشورمان، بهتر و دقیق […]

در سالهای اخیر برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس دست به خرید شناورهای پر سرعت زده‌اند که با مقایسه ویژگی‌های آن با محصولات بی‌نظیر کشورمان، اقتدار و توان دریایی نیروهای مسلح ایران را بهتر مشخص می‌کند.

به گزارش اخبار جهادی، حالا و با گذشت حدودا ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی علیه کشورمان، بهتر و دقیق تر مشخص می شود استراتژی سرمایه گذاری روی ناوگان شناوری تندرو چقدر موثر و کارآمد بوده و اگرچه کشورهای فرامنطقه ای بخصوص آمریکا تلاش کرده اند ارتش های خود را به ابزارهایی موثر جهت دفاع در مقابل این شناورها مجهز کنند، اما باز هم از رویارویی با این قایق ها می ترسند چه برسد به نبرد رو در رو.

در عین حال کشورهای غربی در سالهای اخیر با حربه ایران هراسی حجم زیادی از تسلیحات را به کشورهای منطقه خصوصا اعراب حاشیه جنوب خلیج فارس فروخته اند. این مسئله از اواخر دوره ریاست جمهوری اوباما سیر صعودی به خود گرفته و در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز وارد مراحل رکورد زنی شد و منجر به عقد قراردادهایی گردیده که از نظر ارزش حجم دلاری و تعداد اقلام، بی نظیر محسوب می شود.

نکته جالب آن است که در کنار انوع سلاح ها و تجهیزات خریداری شده توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون انواع جنگنده ها، ناوها و سامانه های پدافند هوایی، یکی از بخش هایی که در چند سال اخیر کشورهای عربی به خرید در آن زمینه دست زده اند، قایق های تندرو است و انواع و اقسام قایق های گشتی با کاربری های مختلف به کشورهایی مثل عربستان، کویت، بحرین و امارات فروخته شده.

عربستان و یک معامله چرب برای فرانسوی ها

طی روزهای اخیر شرکت فرانسوی CMN دو فروند قایق تندرو را به نیروی دریایی سعودی تحویل داده است. در مجموع ارتش سعودی قراردادی به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار برای خرید ۳۹ فروند از شناورهای مدل HSI۳۲ را با این شرکت فرانسوی امضاء کرده است. بر اساس این قرارداد ۲۱ فروند از این شناورها در تاسیسات این شرکت فرانسوی ساخته شده و باقی شناورها نیز در عربستان سعودی تولید خواهد شد. بر اساس این قیمت اعلام شده، سعودی ها چیزی در حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای هر قایق می پردازند.

این شناورها ۳۲ متر طول، ۱.۴ متر عرض داشته و بدنه آنها نیز از جنس آلومینیوم است. این قایق ها توان رسیدن به سرعت نهایی ۷۹ کیلومتر بر ساعت را نیز داشته و ۱۲ نفر نیز خدمه دارد. از این شناورها می توان در عملیات های مبارزه با قاچاق، حفاظت از تاسیسات فراساحلی و مقابله با قایق های تندرو دشمن استفاده کرد.

بر اساس تصاویر، مدل سفارش داده شده توسط عربستان، تنها به یک قبضه توپ ۲۰ میلی متری مجهز شده و نمی توان علی رغم هزینه هنگفت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای هر قایق، آنرا تهدیدی برای شناورهای مدرن و موشک انداز کشورمان تصور کرد.

کویت به دنبال قایق های تندروی آمریکایی

در اواخر فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی وزارت خارجه آمریکا با فروش ۱۵ قایق تندرو به کشور کویت موافقت کرد که روی هر کدام از این قایق ها دو قبضه تیربار کالیبر ۱۲.۷ نیز نصب می شود. در این قرارداد تعدادی تیربار کالیبر ۱۲.۷ میلی متری به همراه آموزش خدمه کویتی و پشتیبانی از این قایق ها نیز در نظر گرفته شده است.

ارزش کل این قرارداد در حدود ۱۰۰ میلیون دلار است و با تقسیم رقم کل قرارداد (که علاوه بر خرید قایق، طبیعتا شامل هزینه های جانبی و مکمل نیز خواهد بود) به طور متوسط هزینه هر قایق برای طرف کویتی حدودا ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار خواهد بود.

شرکت طرف قرارداد در آمریکا برای ساخت این شناورها Kvichak نام دارد که در زمینه شناورهای سریع خصوصا با کاریی پلیسی، امنیتی و نظامی دارای تخصص و سابقه است. البته هنوز مشخص نشده است که طرف کویتی کدام مدل از محصولات این شرکت را انتخاب کرده است.

اماراتی ها هم به دام افتادند 

باید گفت در بین همه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، حکایت خریدهای امارات متحده عربی، معمولا از دیگر همسایگانش متفاوت است. در بحث شناوری های تندرو نیز اماراتی ها از سالها قبل یک روش متفاوت را در پیش گرفته و خانواده توانمندی را از محصولات را عرضه کردند. در سال ۲۰۰۹ میلادی اماراتی ها با شرکت سوئدی Swede به توافق رسیدند که با همکاری شرکت کشتی سازی ابوظبی ۲۴ فروند شناور تندرو را برای نیروی دریایی امارات بسازند.

ارزش این قرارداد در آن زمان ۲۷۲ میلیون دلار بوده و با حساب مجموع قایق های خریداری شده، قیمت هر شناور برای امارتی ها در حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است.

این شناورها می توانند با سرعت نهایی ۵۹ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و به غیر از ۳ خدمه اصلی خود تا ۱۸ مسافر یا نیروی نظامی را حمل کنند. طول این شناورها ۲۶ متر و عرض آنها نیز در حدود ۵.۴ متر است. این شناورها به عنوان کلاس Ghannatha شناخته می شوند و قرار است تعدادی از این شناورهای تندرو به خمپاره انداز، تعدادی به موشک های ضد کشتی و تعدادی نیز به توپ و تیربار مجهز شوند.

ترکیه هم به بحرینی ها قایق می فروشد

ترکیه از جمله کشورهایی است که در سالهای اخیر در مسئله فروش سلاح خصوصا به کشورهای عربی منطقه بسیار قوی عمل کرده و بر اساس آماری که در سالهای اخیر منتشر شده ترکیه پرنده های بدون سرنشین در کنار قایق های تندرو و سلاح های انفرادی را به این کشور عربی حاشیه خلیج فارس بخصوص بحرین فروخته است. سهم صنایع نظامی از مبادلات نظامی میان دو کشور در آن دوره ۷.۵ درصد، معادل ۴۰ میلیون دلار از کل مبادلات دو کشور اعلام شده بوده است.

طبیعتا استفاده از قایق های تندرو برای جابجایی نفرات و نیروهای نظامی، خصوصا در سناریوهای عملیات ویژه، اقدامی معمول اما با اهمیت، در بین ارتش های جهان محسوب می شود و با توجه به اینکه تعدادی از ارتش ها و صنایع دفاعی مهم در جهان، با علم به ارزش این موضوع، دست به طراحی و ساخت شناورهای پر سرعت برای مقاصدی مثل گشت در آبهای ساحلی و حملات برق آسا زده اند، اطلاع از ویژگی های بی نظیر و بی رقیب کشورمان، اقتدار و توان دریایی نیروهای مسلح ایران بویژه سپاه پاسداران را بهتر عیان می کند.

با نگاهی به اکثر شناورهای تندرو در ارتش های مشهور دنیا همچون آمریکا متوجه می شویم که سرعت آنها معمولا در حدود ۵۰ نات بوده و با سلاح هایی مثل مسلسل های سنگین و یا نارنجک انداز مسلح شده اند اما شناورهای سپاه که اخیرا به تولید می رسند سرعتی در حدود ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت دارد به موشک های ضد کشتی با برد ۱۰۰ کیلومتری نیز مسلح شده اند، لذا با توجه به فاصله به وجود آمده در این بخش و فاکتورهای مهمی چون اشراف جغرافیایی و اطلاعاتی نیروهای مسلح ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز، غلبه بر آن به راحتی و در زمان کوتاه، قطعا ممکن نیست و در آینده نیز با توجه به نبوغ و برنامه ریزی صنایع دفاعی کشورمان، نمی توان برای رقبا و دشمنان شانسی قائل شد.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.